bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۵۲۰۱

فرانسویها سه غیرنظامی را در افغانستان کشتند

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰


مقامات می گویند حداقل سه غیرنظامی افغان در نتیجه تیراندازی سربازان فرانسوی کشته شده اند.

گزارش شده است که این افراد شامل یک مرد، یک کودک و یک زن باردار بوده اند و زمانی به سوی آنان تیراندازی شد که خودرو حامل آنها به دستور ایست سربازان مستقر در یک پاسگاه بازرسی در ولایت کاپیسا توجه نکرد.

سفیر فرانسه در کابل از حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در رابطه با این حادثه عذرخواهی کرده است.

اما کرزی گفته است که عذرخواهی مرده را زنده نمی کند و از ناتو خواسته تا در زمینه حفاظت از جان غیرنظامیان توجه جدی داشته باشد.

فرانسه حدود چهار هزار سرباز در افغانستان دارد و بخشهای از این نیروها در اطراف کابل مستقر شده اند.

«نیکولا سارکوزی»، رئیس جمهوری فرانسه اوایل این ماه گفت که کشورش در نظر دارد تا حدود یک هزار تن از نظامیان خود را تا پایان سال ۲۰۱۲ از افغانستان خارج کند.

یک سخنگوی ناتو در رابطه به حادثه کشته شدن غیرنظامیان در کاپیسا گفت که خودرو حامل این افراد به هشدارهای متعدد نیروهای امنیتی توجهی نکرد و این رفتار، باعث سوء ظن سربازان مستقر در پاسگاه بازرسی شد.

ناتو می گوید در پی پی توجهی راننده به دستور ایست، سربازان به طرف خودرو آتش گشودند که در نتیجه، سه سرنشین غیرنظامی آن کشته شدند.

مسئله کشته شدن غیرنظامیان بدست نیروهای خارجی در افغانستان، بارها باعث تیرگی روابط رئیس جمهوری این کشور با ناتو شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان اخیرا هشدار داد که در صورت ادامه تلفات غیرنظامیان از سوی نیروهای خارجی، موقعیت این نیروها در افغانستان از نیروی مبارزه با تروریسم، به «اشغالگران» تبدیل خواهد شد.

با توجه به این نگرانی ها، ارزیابی سازمان ملل متحد از تلفات غیرنظامیان در افغانستان نشان داده است که تلفات ناشی از حملات نیروهای ناتو در افغانستان رو به کاهش بوده، و در برابر، تعداد بیشتری غیرنظامی در حملات طالبان و سایر گروه های مخالف دولت افغانستان کشته شده اند.

در این گزارشها، بمبگذاری های کنار جاده ای و حملات انتحاری، دو عامل اصلی تلفات غیرنظامیان افغان دانسته شده است.

برچسب ها: فرانسوی نظامی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین