bato-adv
کد خبر: ۸۶۱۵۵

افزایش نجومی هزینه‌‌های متروی ‌تهران

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

متروی تهران علاوه بر مشکلات ناشی از تأمین اعتبارات مورد نیاز برای احداث ایستگاه‌ها و خطوط جدید مترو و بهره ‌برداری و نگهداری از ناوگان موجود، ‌با مشکل جدید افزایش نجومی هزینه‌های خدمات دولتی از جمله هزینه‌های آب و برق روبه‌رو شده است.

به گزارش مهر، افزایش بی ‌سابقه‌ تعرفه‌های آب و برق در شبکه مترو بر مشکلات مسئولان حمل و نقل شهری افزوده است.

بر اساس این گزارش هزینه برق مصرفی مترو در شش ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال 89 جمعاً دو هزار و 519 میلیون ریال بود که این میزان در شش ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها 77/3 برابر شده و به نه هزار و 497 میلیون ریال افزایش پیدا کرد.

همچنین هزینه آب مصرفی مترو که در شش ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال 89 تنها 891 میلیون ریال بود، با بیش از 5 برابر افزایش (07/5 برابر) در شش ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها به چهار هزار و 518 میلیون ریال افزایش یافت.

از سوی دیگر هزینه برق فشار قوی مصرفی مترو نیز که در شش ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال 89 مجموعا‌ً 15 هزار و 121 میلیون ریال بود، با 45/3 برابر افزایش در شش ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها به 52 هزار و 200 میلیون ریال رسید.

این در حالی است که اخیراً یکی از مسئولان دولتی از افزایش 11 درصدی بهای بلیت مترو به عنوان مکانیزم جبرانی افزایش 277 درصدی تعرفه برق مترو بدون این که به افزایش بی‌ سابقه سایر هزینه‌های مترو اشاره‌ای کند خبر داده و اعلام کرده بود: دولت هیچ برنامه‌ای برای اصلاح یا تغییر تعرفه برق مترو در دستور کار خود ندارد.

علاوه بر افزایش هزینه‌های آب و برق، افزایش 20 درصدی هزینه لوازم یدکی و افزایش 17 درصدی هزینه‌‌های تعمیر و نگهداری دارایی‌های ثابت و نیروی خدمات، از جمله مواردی است که هزینه‌های متروی تهران را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو