bato-adv
کد خبر: ۹۸۲۲۱
دکتر حسین راغفر در گفتگو با فرارو

عملا دولت‌های بعدی باید استقراض‌های دولت فعلی را بپردازند

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰


فرارو- درآمد دولت نهم و دهم از طریق نفت خام، مالیات، خصوصی‌سازی و اوراق قرضه هفتصد و بیست میلیارد دلار بوده است و همین، دولت نهم و دهم را پردرآمد ترین دولت تاریخ معاصر ایران کرده است. آنچه دولت دهم از طریق نفت تا پایان سال به دست خواهد آورد به تنهایی، بیش از درآمد‌های نفتی هشت دولت بین سال‌های 1363 تا 1383 بوده است.

روی سکه پر درآمدترین دولت تاریخ معاصر ایران اما مقروض‌ترین دولت تاریخ معاصر نقش بسته است. دولت نه تنها بسیار بیش از دولت‌‌های پیش درآمد داشته است بلکه بیشتر از آنها هم از سیستم بانکی قرض گرفته است. این بدهی‌ها تنها به سیستم بانکی محدود نمی‌شود. دولت به شیوه‌های جدیدی برای استقراض از طریق بازارهای سلف سکه، نفت، گاز و به تازگی دلار روی آورده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که این استقراض دولت در مقابل هزینه‌های که دارد می‌بایست انجام می‌شد اما دیگر کارشناسان با اشاره به بحران سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله نفت و سطح پایین خدمات دولتی، درآمدهای این نهاد کلان سیاسی برای تدبیر امور را مکفی ارزیابی می‌کنند.

دکتر حسین راغفر، در گفتگو با فرارو؛ در پاسخ به این پرسش که ریشه‌های استقراض پردرآمد‌ترین دولت تاریخ معاصر ایران چیست، گفت: «ریشه این مساله در پاسخگو نبودن دولت‌هاست که معمای توسعه در ایران است و اینکه درآمدهای موجود را چه کار کرده‌اند.»

راغفر افزود: «دولت حاضر بیشترین درآمدها را در تاریخ معاصر داشته است و البته مقروض‌ترین دولت هم بوده است. ما امروز برای سرمایه‌گذاری در اصلی‌ترین منبع اقتصاد کشور یعنی نفت مجبور می‌شویم که استقراض کنیم و یا به فروش سلف نفت به مردم بپردازیم که این واقعا بسیار تاسف‌آور است.»

وی ادامه داد: «البته این سوال مطرح است که چرا چنین شده است و این مهم‌ترین حلقه مفقود توسعه در ایران است که اصولا دولت پاسخگوی اقدامات و منابعی که در اختیار دارد نیست و این یکی از ویژگی‌های توسعه‌نیافتگی است.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این دولت مقروض‌ترین دولت حاضر در کشور و در تاریخ معاصر ایران است و این واقعیتی غیر قابل‌کتمان است، گفت: «معلوم نیست که این منابع نفتی کجا رفته است. تنها منابع نفتی و گازی نیست که سرنوشت نامعلومی دارد، بلکه منابع حاصل از فروش دارایی‌های عمومی و دولتی هم هست و این سوالی است که توسط بسیاری مطرح شده است درحالی که پاسخی برایش وجود ندارد.»

راغفر در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه‌های دولت میزان استقراض دولت را توجیه می‌کند، گفت: «به نظر می‌رسد که اصولا یک نوع ذی حسابی و یک نوع فرایند نظارت مالی بر فرایند مالی دولت وجود ندارد. از همین روست که عملا هر چیزی ممکن است پیش آمده باشد.»

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: «این هزینه‌ها باید آثار خود را در جایی نشان داده و مثلا در خدمات عمومی آثار خود را بگذارد و مردم باید خدمات عمومی بیشتر و بهتری را شاهد باشند در حالی که مشاهدات عینی در خدمات عمومی چنین بهبودی را نشان نمی‌دهد.»

راغفر افزود: «وضعیت بهداشت و درمان به بدترین وضعیت خود در طول تاریخ سی ساله خود رسیده است. امروز ما در آموزش و پرورش هفت میلیون واجد شرایط داریم که از مدرسه محروم هستند. این وضعیت خدمات عمومی شهری است که شاهد وضعیت بحرانی ترافیک و حمل و نقل عمومی و کشته‌های بسیار در جاده‌هایی هستیم که وضعیت بسیار اسفناکی دارند.»

وی تصریح کرد: «این‌ها حوزه‌هایی هستند که باید مخارج و هزینه‌های دولت خود را در آن نشان دهد، بهبود کیفیت خدمات باید در این بخش‌ها ملاحظه شود که ما شاهد آن نیستیم.»

این تحلیل‌گر مسائل اقتصاد با بیان اینکه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری هم وضعیت به همین منوال است، گفت: «شنیده می‌شود در برخی از حوزه‌های نفتی ما در چهار سال آینده نفت و گازی وجود نخواهد داشت و تمام اینها را کشورهای عربی غارت خواهند کرد. اگر دولت در حدود هفت سال گذشته بخشی از این همه منابع ارزی نفت و گاز کشور را در این بخش هزینه کرده بود امروز شاهد آن نبودیم که دولت برای سرمایه‌گذاری در این بخش دست به استقراض به سوی مردم دراز کند.»

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: «واقعا سوال اصلی در این جا این است و فقط این سوال شما نیست و سوال بسیاری از مردم در جامعه نیز همین است که کلان‌ترین درآمدهای دولتی در ظرف این مدت کجا رفته است.»

وی با بیان اینکه دولت هیچگاه به این سوال پاسخ نداده است، گفت: «یک بار فقط آقای احمدی‌نژاد در مناظره‌های تلویزیونی، در این باره یک گزارشی داد که اقلامش با واقعیت مطابقت نداشت. همچنین ایشان ادعای سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش نفتی داشت که اگر چنین مساله‌ای واقعیت داشت ما امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم و این نشان می‌دهد که آمار ایشان خیلی با واقعیت تطابق ندارد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی در باره تبعات استقراض‌‌های کلان دولت، گفت: «عملا دولت‌های بعدی باید استقراض‌های دولت فعلی را بپردازند و این اتفاقی است که متاسفانه هیچ نوع نظارتی از سوی دستگاه‌های ناظر بر آن وجود ندارد. انتظار می‌رفت مجلس نظارت خوبی داشته باشد و هزینه‌های بی‌رویه دولت را کنترل کرد. این درست نیست که دولت به هزینه نسل و دولت‌های آینده هر اقدامی که خواست انجام دهد.»

وی ادامه داد: «این استقراض‌ها هزینه بسیاری را برای نسل‌های آینده دارد. در شرایط طبیعی یعنی جایی که درآمدهای دولت را از طریق مالیات جمع‌آوری می‌کنند تبعات آن افزایش مالیات برای نسل‌های آینده است. یعنی باید نسل‌های آینده هزینه منابعی که استفاده نکرده‌اند را پرداخت بکنند.»

راغفر در پایان گفت: «بخش دیگر این است که دولت‌های آینده ظرفیت‌هایی سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهند. این خودش منجر به کاهش اشتغال یا گسترش بیکاری می‌شود و عقب‌ماندگی بیشتر کشور و رشد نازل اقتصادی را در پی خواهد داشت.»

برچسب ها: استقراض دولت
ناشناس
-
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
جدای از اینها با فروش شرکتهای دولتی مثل مخابرات و... عملا" دولتهای بعدی حتی چیزی را برای صدارت ندارند و اگر هم اینگونه شرکتها به هر دلیلی از پرداخت حق السهم دولت خودداری کنند صاحبان آنوقت این شرکتها میتوانند به هر دلیل غیر موجهی فشار های زیادی به لحاظ سیاسی و اقتصادی به دولت بیارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آنها که با حب و بغض از جریان مخالف خود حمایت کردند حالا جواب بدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دولت به مجلس پاسخگو نیست چون همیشه پرونده هایی هست که وزیران زیر بغل داشته باشند و همیشه رئسای مجلسی هستند که زیرگوششان زمزمه هایی شود توسط وزرای اقتصاد که بترسند و غلاف کنند و حق مردم را پایمال کنند
ناشناس
-
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
من به شما می گویم که درامد ها کجاست. این پول ها صرف تشکیل طبقه ای جدید از اشراف شده است. طبقه ای که با هدف برخورد با اشراف قدیم امد ولی هدفش بالا کشیدن خود بود. از انجا که این کارخیلی غیر عادی بود مجبور بودند که چندین برابر را هزینه جا انداختن خود کنند و نکته دیگه اینه که اگه بخوای بخوری و صداش درنیاد بگو بخور بخوره تا این قضیه عادی بشه و خوردن تو رو کسی اهمیت نده!
ناشناس
-
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
مگر شکی در این موضوه است
ایشان میدانند که این نهالی که کاشته اند هیچ گاه سبز نمیشود بیچاره رییس جمهور بعدی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
ایندگان باید سالها تاوان ندانم کاری این دولت را پرداخت کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
نوش جان اصولگريان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
یک برداشت دیگه از عبارت معروف "ما می توانیم" اینه که "ما می تونیم و به هیچکس هم ربطی نداره"!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
با سلام و تشکر از مطلبتون.واقعا یکی هتش جوابگو باشه که این همه درآمد کجا هزینه شده!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
من که نتونستم تا آخرش بخونم از بس که دردم گرفت. البته که معلومه کجا رفته .... فقط کسی نباید بگه ........
ناشناس
-
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
تا حالا که سالمترین و عدالت محورترین دولت بود ، چی شد ؟...
ناشناس
-
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
سوال خیلی خیلی نابجایه واقعا نمیدونین
چرا !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
زنده باد کنن اصولگرایان!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
میگم اگه معلومشد ان 350 میایارد تومن در زمان ریاست جناب رئیس دولت برشهرداری کجا رفته اتکلیف این درامدهای نجومی هم معلوم میشه اونی که مشخصه این پولها و درامدها درصندوق دولت محفوظه وجای نگرانی نیست اینرو هم بگم همش به گردن این راستیهای بیسواده که کشور رو با انتخاب غلطشون به انحطاط کشوندن اخه منافع جناحی بر منافع ملی ومردمی ارجحیت داشت.
ناشناس
CANADA
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
احمدی نژاد فعلا سوار است و تا میتواند تاخت و تاز میکند ولی یک روز باید جواب بدهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
این سخن از کیست؟:
از ابتدای مشروطیت تاکنون هیچ دولتی به پاکدستی وخوبی این دولت وجونداشته است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
با انواع و اقسام مالیاتهایی که دارند می گیرند.
و از ان طرف سوبسیدهایی که دیگر نمی دهند.
این همه ثروتی که دارد ایجاد می شود کجا دقیقا می رود ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
كل بحث به نوعي است كه انگار اين مملكت فاقد قانون است اقاي دكتر اگر تعدادي با زورگويي كوچكترين احترامي براي قانون قايل نباشند وهيچكس نداند كه درامدهاي كسب شده را چگونه هزينه كرده اند واصولا مملكت چه ميزان درامد داشته وكجا هزينه شده دليل بر بي قانوني وهر كي هركي نيست بلكه مشكل در مجريان وناظرين است دولت مجري وقوه مقننه وقضاييه ناظر قانون هم به حد كفايت موجود ونظام اسلامي هم ثابت كرده شايد مدتي را سكوت كند ولي عقد اخوت با كسي نبسته . اصل 53 قانون اساسي ميگويد كليه دريافتهاي دولت در حساب خزانه داريكل متمركز ميشود وهمه پرداختها درحدود اعتبارات مصوب به موجب قانون است . دراينجا دريافت را ريال ودلار وپوند وغيره تعيين نشده اصل شامل وجه وكالا وهر چه دريافت ميشود است وخرجش به تصو يب مجلس رسيده پس هرجا دريافتي وصول شود بايد درخزانه اعمال حساب شود اگر خزانه ارز را اعمال حساب نميكند اين نقض اشكار اصل قانون اساسي است كه متاسفانه در 33 سال بعد انقلاب به وظيفه قانوني خود عمل نكرده فقط ريال عمل كرده وانهم در حد بودجه مصوب كه انهم مشمول كل دريافتي نبوده ونيست در نتيجه صورتحساب عملكرد سالانه وزارت دارايي فاقد كل دريافتي دولت وفاقد صورتحساب ارزي است وبه تبع ان گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات نيز ..حال اگر مجلس بخواهد كل دريافتي را داشته باشد بايد اول به ميزان فروش نفت وفراودهاي نفتي وبعد بانك مركزي را مورد بررسي قرار دهد كه به دريافتي كل برسد ..پس قانون وجود دارد لكن عملكرد مجريان وناظرين اشكال دارد كه مطمئن اين مشكل برطرف وهمه بايد پاسخگو باشند..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
یعنی جدا نمیدونین این درآمد کلان کجا رفته، ای بابا. سه هزار میلیاردش که معلوم شد . اصلا مگه دولت عدالت محوره مهرورز قراره جواب بده ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
اين سخنان همان مطالبي است كه قبلاً گفتن آن مجاز نبود و با گوينده چنين سخناني برخورد ميشد چه شده است كه حالا گفتن اين سخنان آزاد شده است....!!!؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
بعضی از اونایی که گفتن این پولها کجاست الان آب خنک می خورن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
من یادمه زمان خاتمی بودجه سالانه 50 میلیارد دلاری بسته میشد و نه گرونی بود و نه تورم , و کاسبی هم خوب بود ولی الان بودجه سالانه در حدود 500 میلیارد دلار بسته میشه و این شده وضع تورم و گرونی و نابسامانی . واقعا راست میگن به عمل کار برآید به سخنرانی نیست .
ناشناس
-
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
دولت خیلی بد اصلاحات بود که با نفت 10-15 دلاری 10 فاز پارس جنوبی 20 پتروشیمی بزرک و جندین طرح توسعۀ مخازن هیدروکربنی را کلید زد که پیشرفت آنها تا 90 درصد ارزیابی می شد و در این 7 سال با نفت 80-110 دلاری هیچی!!!
ناشناس
-
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
فقط در جواب جمله چرا..........؟ برای اینکه میتونه .دنبال دفعه بعد هم برای بقیه اش است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
آقای احمدی نژاد در دوره اول رئیس دولت شدن در اولین مصاحبه اش گفت: من از اقتصاد متنفرم. این یک جمله رمز نابودی کشور بود و اقتصاددانان در مقاطع مختلف مشکلات را گوشزد کردند ولی چون پلهای پشت سر ویران شده بودو دولت سازمانهای ناظر بر مخارج کشور را قلع و قمع کرده بود، چنین پیامدهای وحشتناکی پدید آمد که دودش فقط نصیب مردم شد و مردم که مورد آزمون و خطای آزمودهای دفعتأ کثیره قرار گرفتند سخت از این ناکارامدی صدمه دیدند و باز هم خواهند دید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
آخی بیچاره شماها. حتما احساس می کنید دوره ای که اصلاح طلبها رو کار بودن کم بخور بخور کردید
مجله فرارو