bato-adv
کد خبر: ۹۸۹۸۷

امضای موافقت‌نامه تجارت‌آزاد میان ایران و سوریه

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از تصویب اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد از سوی ایران خبرداد و گفت: اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران در حوزه تجارت خارجی، با کشور سوریه به امضا رسید. 

حمید صافدل گفت: اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران در حوزه تجارت خارجی، با کشور سوریه به امضا رسیده است. در واقع، این اولین مورد از نوع موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و کشورهای دنیا است که برای اولین بار، میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به امضا رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با عنایت به اهمیت سوریه به عنوان یکی از مهمترین شرکای ایران در منطقه خاورمیانه و نظر به همکاری دو کشور مبنی بر گسترش تجارت در سال‌های اخیر، موضوع آزادسازی تجارت میان دو کشور در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون با طی مراحل کارشناسی اولیه با حضور موثر نمایندگان دو کشور و تمامی دستگاههای تولیدی در صنعت و معدن، کشاورزی و نیز با طی مراحل کارشناسی در کمیسیون ماده یک و کمیسیون‌های تخصصی و نیز مراحل تقنینی، در هفته گذشته به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: اجرای این موافقتنامه می‌تواند شرایط مطلوبی را برای توسعه صادرات میان دو کشور فراهم کرده و زمینه توسعه همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های اقتصادی را ایجاد کند.

دستیابی حجم روابط تجاری ایران و سوریه به 5 میلیارد دلار
به گفته صافدل، از آنجایی که طی سال‌های اخیر، حجم تجارت خارجی ایران با سوریه، عمدتا در حوزه تجارت خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است، به نظر می‌رسد که با اجرایی شدن این موافقتنامه، زمینه توسعه صدور کالا و متقابلا امکان تسهیل در دریافت کالاهای وارداتی از سوریه با شرایط و مقررات مورد توافق هر دو کشور تسهیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این راستا به نظر می‌رسد اولین چشم‌اندازهای این موافقت‌نامه می‌تواند زمینه تحقق دسترسی به حجم مناسب مبادلات تجاری و خدمات فنی و مهندسی را به 5 میلیارد دلار تحقق بخشد.

صافدل گفت: با توجه به پتانسیل‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در بخش کالا و خدمات فنی و مهندسی و تطابق با نیازمندی‌های سوریه با ملحوظ داشتن روابط سیاسی مستحکم فی‌مابین و مناسبات اقتصادی موجود، اصولا حجم تجارت فعلی در حد انتظارات مقامات دو کشور نیست و امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور می‌تواند انتظارات هر دو طرف را در زمینه ارتقای سطح همکاری تجاری فی‌مابین، برآورده سازد.

وی اظهار داشت: همچنین از آنجایی که حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران تا سال 89 به میزان 2.2 میلیارد دلار بوده و اغلب کالاهای صادراتی ایران و سوریه، مربوط به پروژه‌های در دست اجرای ایران در این کشور است، لذا کاهش تعرفه‌ واردات کالاهای صادراتی ایران به سوریه، در راستای توسعه مناسبات تجاری بوده و این امر موجب ارتقای حجم سرمایه‌گذاری در کشور سوریه می‌شود.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: از آنجایی که بررسی پتانسیل روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین حاکی از مزیت دو کشور در گروههای متفاوتی از کالاها است، لذا می‌توان از طریق افزایش حجم مبادلات میان دو کشور، ضمن بهبود روابط تجاری، موجب افزایش مثبت تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران شود.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی توانایی رقابت کالاهای ایرانی با کالاهای وارداتی به سوریه از مبدا ترکیه و چین که دارای موافقت‌نامه‌های تجاری آزاد با این کشور هستند، در اثر اجرایی شدن این موافقت‌نامه، افزایش خواهد یافت و در نهایت این موضوع به گسترش مبادلات تجاری فی‌مابین کمک شایان توجهی می‌کند.

88 قلم کالای مستثنی از تجارت آزاد
صافدل گفت: بر طبق توافقات صورت گرفته در این موافقتنامه، هر یک از طرفین، 88 قلم از کالاهای خود را در حوزه تولیدات صنعتی و کشاورزی، در فهرست استثناء از کاهش تعرفه‌ها قرار داده‌اند؛ به این معنا که اجرای این توافق‌نامه در مورد این گروه از کالاها، اجرایی نخواهد شد.

وی اظهار داشت: البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس اصول کلی حاکم بر این موافقت‌نامه، طرفین ضمن یک دوره 5 ساله، به صورت تدریجی نسبت به کاهش تمامی تعرفه‌ها به کف حداقلی 4 درصد اقدام خواهند کرد.

صافدل گفت: این کالاها شامل آن دسته از اقلامی که طرفین در چارچوب موافقت‌نامه‌های ترجیحات تجاری اعطا کرده‌اند و نیز کالاهایی که در کشور پتانسیل بالقوه و بالفعل دارند، نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ذکر نام برخی از کالاهایی که از کاهش تعرفه‌ها برای دو طرف ایران و سوریه معاف هستند، گفت: در فهرست ارایه شده از سوی ایران، نام کالاهایی همچون احشاء خوراکی حیوانات، گردو، قارچ، زیره، عسل، سیر، سیب، انواع چرم، چمدان، کیف دستی، دستکش، کمربند چرمی، انواع کف‌‍پوش از مواد نساجی، انواع پارچه‌های مخملی و انواع کفش از این معافیت‌ها مستثنی خواهند شد و هیچگونه تخفیفی در این گروه از کالاها ارایه نخواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین در فهرست معافیت‌های جمهوری عربی سوریه نیز ماکیان، انواع گل، صیفی‌جات، مرکبات و برخی انواع میوه، سیمان، سیگار، برخی انواع بذرها، صابون، پاک‌کننده‌های صنعتی، برخی انواع منسوجات، پوست به صورت خام و خشک شده، وسائل پخت غذا، تراکتور و وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی داخل شهری به چشم می‌خورد.

صافدل در تشریح ساختار اقتصادی سوریه گفت: اساسا سوریه در حال گذر از اقتصاد متمرکز و بسته به سمت اقتصاد باز و آزاد است و این کشور همچنین درحال بازگشایی فضای اقتصادی در مقابل تحولات جهانی است. همچنین تلاش در جهت جذب سرمایه‌های خارجی نیز از اصلی‌ترین دلایل جمهوری عربی سوریه برای استقبال از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد است.

وی ادامه داد: با توجه به تحرک اخیر اقتصادی در سوریه با اتکای بر استخراج و صدور نفت، امضا این موافقت‌نامه می‌تواند فرصت‌های جدیدی را پیش روی هر دو کشور قرار دهد که در همین راستا، سوریه از طریق مذاکرات تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال اجرای برنامه‌های آزادسازی تجاری است.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: پیش از این، کشور سوریه با امضای موافقتنامه‌های جداگانه با کشورهای ترکیه، اردن و اتحادیه اروپا، دارای موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای یادشده است که این موضوع می‌تواند برای حضور هرچه رقابتی‌تر کالاهای ایرانی در کشور یادشده آشنایی بیشتر به قواعد و فضای رقابت تجارت آزاد را برای تولیدات ایرانی فراهم آورد.

صافدل گفت: همچنین سوریه با کشورهای اردن، لبنان و عربستان سعودی نیز دارای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی در گروههای محدودی از کالاها است.

امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با ترکیه، بلاروس و ونزوئلا در دستورکار
وی از انجام مذاکرات برای امضای موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد میان ایران با ترکیه، بلاروس و ونزوئلا خبر داد و گفت: امضای این موافقتنامه‌ها به توسعه تجارت از سوی ایران با دنیا کمک خواهد کرد.

صافدل گفت: در حال حاضر ارزش صادرات سوریه به دنیا حدود 13 میلیارد دلار است. البته مهمترین مقاصد صادراتی کالاهای کشور سوریه به عراق، لبنان، آلمان، مصر، عربستان سعودی و ایتالیا است. این درحالی است که اقلام صادراتی سوریه نیز شامل نفت خام و مشتقات آن، منسوجات، میوه و سبزیجات، نخ، گوشت و حیوانات زنده است.

وی اظهار داشت: در حوزه واردات نیز ارزش واردات این کشور در سال 2010 معادل 13.6 میلیارد دلار است و مهمترین شرکای وارداتی این کشور را عربستان سعودی، چین، ترکیه، مصر، امارات، ایتالیا، روسیه، آلمان و لبنان تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه مهمترین اقلام وارداتی این کشور نیز ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، ماشین‌آلات مولد برق، مواد غذایی، فلزات و مصنوعات فلزی، مواد شیمیایی و مصنوعات آن، کاغذ، پلاستیک و نفت هستند.

صافدل گفت: آمارها حاکی از این است که از سال 2005 صادرات ایران به سوریه از 148 میلیون دلار به بیش از 400 میلیون دلار در سال 2010 رسیده است و همچنین واردات از سوریه نیز توسط ایران از 6 میلیون دلار به 30 میلیون دلار افزایش طی همان دوره زمانی یافته است که با اجرایی شدن این موافقتنامه، در کنار توسعه همکاریهای خدمات فنی و مهندسی، امکان توسعه همه‌جانبه همکاریهای تجاری، اقتصادی و بازرگانی فراهم خواهد شد.

اقلام وارداتی و صادراتی ایران و سوریه
وی اظهار داشت: مده‌ترین اقلام صادراتی ایران به سوریه طی سال‌های یادشده، اجزاء و قطعات توربین‌های گازی، اتومبیل‌های سواری و سایر وسایط نقلیه موتوری، پسته، ترانسفورماتور، دستگاههای گیرنده و فرستنده، شیرآلات بهداشتی، پارافین، گرانول‌های رنگی، اسکلت و قطعات اسکلت فلزی، بولدوزر و لاستیک است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مهمترین اقلام وارداتی ایران از سوریه طی سالهای گذشته صفحه و ورق‌های نازک از پلاستیک، روغن زیتون، قراضه، ضایعات مس، ورقه‌های داغ‌زنی، کاغذ و مقوا، نخ، نوار، لبه و روکش اوراق فشرده چوبی، آمپلی فایر و پارچه است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین