bato-adv
کد خبر: ۹۹۲۴۱
نیویورک تایمز گزارش می دهد

بیم و هراس از کره ای بدون کیم جونگ ایل

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۰


 فرارو-
مرگ کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی روز دوشنبه بیم و هراس در منطقه و ورای آن را در مورد تصمیمات آتی این کشور افزایش داده و باعث شده همه در انتظار اظهاراتی در مورد اهداف هسته ای این کشور و نوع روابط آتی آن با جهان خارج از مرزهایش باشند.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از نیویورک تایمز، پاسخ های نامطمئن، رنگی از طبیعت مرموز حکومت در پیونگ یانگ را به خود گرفته که این روزها جوان ترین پسر کیم را به ردای رهبری کره شمالی آراسته اما اطلاعات چندانی از وی ارائه نداده است. بیم و هراس از شرایط جدید کره شمالی زمانی افزایش یافت که خبرگزاری رسمی کره جنوبی گزارش داد که پیش از اعلام رسمی مرگ کیم، کره شمالی صبح روز دوشنبه تعداد نامشخصی از موشک های کوتاه برد را آزمایش کرده است.

آزمایش گزارش شده در حالی انجام شد که مقامات خارجی که از سیاست های غیرشفاف و غیرقابل پیش بینی کره شمالی آگاه هستند، ابراز امیدواری کردند انتقال قدرت از پدر به پسر بدون افزایش تنش ها در شبه جزیره کره صورت پذیرد.

در اروپا نیز مقامات رسمی دولت در انگلیس و آلمان اعلام کردند که انتقال قدرت می تواند به کره شمالی این امکان را بدهد که زندگی مردم فقرزده خود را بهبود بخشیده و با تلاش برای حل بن بست بین المللی زرادخانه هسته ای این کشور از انزوا خارج شود.

با وجود آنکه رسانه دولتی پیونگ یانگ، کیم جونگ اون را «وارث کبیر» خواند، مقامات ژاپنی اعلام کردند که امیدوارند مرگ کیم جونگ ایل «تاثیر بدی بر صلح و ثبات در شبه جزیره کره نداشته باشد.»

نیروهای مسلح در کره جنوبی که با ارتش وسیع مسلح به سلاح هسته ای کره شمالی روبرو است، به حالت آماده باش درآمدند و لی میونگ بانک، رئیس جمهور این کشور مردم را به آرامش و ادامه زندگی عادی خود ترغیب کرد. این در حالی است که گفته می شود لی با مقامات واشنگتن و توکیو گفتگو کرده است، ضمن اینکه دولت اوباما نیز به متحدان منطقه ای خود در مورد عادی بودن شرایط اطمینان داد. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: «ما همچنان به ثبات در شبه جزیره کره و آزادی و امنیت متحدان خود متعهد هستیم.»

یکی دیگر از کشورهایی که در ارتباط با کره شمالی نقشی پررنگ داشته، روسیه است. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد لی و دیمیتری مدودف، همتای روسی وی در مورد همکاری مشترک در زمینه صلح و ثبات در شبه جزیره کره پس از مرگ کیم توافق کرده اند.

مقامات چین - که واکنش شان در قبال آشفتگی در کره شمالی می تواند بر پاسخ های منطقه ای به این امر حکمفرما باشد- در بیانه ای تسلیت عمیق خود را ابراز داشتند اما درجه ای از اخطار و هشدار در این بیانیه قابل تشخیص بود.

خبرگزاری شینهوا در چین به نقل از ما زائوکسو، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشت پکن از شنیدن خبر مرگ رهبر کره شمالی شوکه شده و کیم را رهبر کبیری خواند که همکاری های مهمی در روابط با چین داشته و اضافه کرد: «ما اطمینان داریم که مردم کره شمالی می توانند غم خود را به قدرت تبدیل کرده و متحد شوند.»

وی در ادامه افزود: «چین و کره شمالی همچنان به مشارکت های مثبت خود برای توسعه روابط میان دو دولت و مردمش ادامه خواهند داد و تلاش بیشتری برای پیشبرد صلح و ثبات در شبه جزیره کره و منطقه خواهند داشت.»

چنین واکنشی از سوی چین که بیانگر تداوم حمایت از کره شمالی است، اهمیت ویژه ای داشت چرا که حکومت پیونگ یانگ وابستگی زیادی به چین، به عنوان یک متحد در زمینه دیپلماسی و کمک رسانی غذایی و سوختی در حمایت از اقتصاد وحشتناک این کشور دارد. کیم طی ماه های پیش از مرگش دو بار به چین سفر کرده بود که جدیدترین اش مربوط به ماه آگوست (مرداد) می شود.

سفرهای پنهانی وی به چین که معمولاً با قطار صورت می گرفت و تا زمان بازگشت به کره شمالی اعلام نمی شد، از دیدگاه کارشناسان منطقه ای در راستای تامین امنیت پذیرش جانشینی از سوی پکن، اهمیت ویژه ای داشته است. از دیدگاه پکن، روابط با کره شمالی عنصری مهم در رقابت چین با آمریکا و متحدانش در منطقه و همچنین منبع نگرانی در مورد هزینه حمایت اقتصادی و دیپلماتیک از این حکومت منزوی در پیونگ یانگ است.

برخی کارشناسان می گویند می توان نشانه های هشدار را در واکنش چین به مرگ کیم درک کرد و همین امر نشان می دهد که پکن به هیچ وجه انتظار مرگ زودهنگام وی را نداشته و از همین امر شوکه شده است. جیا جین، کارشناس امور کره در دانشگاه شانگهای در اینباره می گوید: «این اتفاق واقعاً غیرقابل پیش بینی بود، اینطور نبوده که این مسئله برای مدتی شایعه شده باشد تا همه آمادگی مواجهه با آن را کسب کرده باشند.»

وی در ادامه افزود:«بزرگترین نگرانی پکن در مورد ثبات کره شمالی خواهد بود و هدف چین کسب اطمینان از با ثبات ماندن شرایط این کشور است. به عقیده من امنیت در کره شمالی افزایش خواهد یافت و چین نیز امنیت در مرزها را بالا خواهد برد.»

در توکیو، اوسامو فوجیمورا، رئیس کابینه ژاپن در کنفرانس خبری اعلام کرد: «امیدواریم این حادثه تاثیر بدی بر صلح و ثبات شبه جزیره کره نداشته باشد. نخست وزیر نودا به اعضای اجلاس امنیتی دستور داده که تلاش خود در زمینه گردآوری اطلاعات افزایش دهند، همکاری نزدیکی با کشورهای مرتبط از جمله آمریکا، کره جنوبی و چین داشته باشند و آماده هرگونه شرایط از پیش تعیین نشده باشند.»

این در حالی است که ژاپن هیچ رابطه دیپلماتیکی با کره شمالی ندارد و روابط دو کشور به دلیل اشغال 35 ساله شبه جزیره کره در قرن بیستم از سوی ژاپن که در سال 1945 پایان یافت، مملو از بی اعتمادی است. ژاپن هم مانند دیگر کشورهای منطقه نگران شرایط غیرقابل پیش بینی و خطراتی است که ظرفیت هسته ای کره شمالی منشاء آن است.

پس از اعلام مرگ کیم جونگ ایل بود که بازارهای آسیا با افت روبرو شدند و سهام های اروپایی نیز تا حدودی تحت تاثیر این امر قرار گرفتند.

مقامات استرالیایی خواستار اجرای اقدامات مسئولانه کره شمالی در امور داخلی و بین المللی این کشور شدند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه ای روی کار آمدن رهبری جدید در کره شمالی را یک نقطه عطف خواند. وی در این بیانیه عنوان داشت:«امیدواریم رهبر جدید کره شمالی دریابد که همکاری با جامعه جهانی بهترین چشم انداز را در زمینه بهبود زندگی مردم عادی کره شمالی ایجاد خواهد کرد. ما از کره شمالی می خواهیم که در زمینه صلح و امنیت در منطقه فعالیت داشته باشد و گام های لازم در جهت از سرگیری مذاکرات شش جانبه برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره را بردارد.»

در سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد که انتقال قدرت فرصت باز شدن درهای کره شمالی به جهان بیرون را ایجاد کند. آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در پاریس اعلام کرد که امیدوار است مردم کره روزی آزادی را بیابند.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
چین بزرگترین مانع دموکراسی برای جان است
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین