bato-adv
کد خبر: ۱۰۳۱۶۳

موج جديد تبليغ عرفان‌هاي كاذب در كشور

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۰


بعد از هشدارهاي متعددي كه برخي مسئولان از جمله وزير اطلاعات درباره شيوع موج تبليغ عرفان‌هاي كاذب در كشور بخصوص در مدارس دادند، حالا دكتر فرهاد اقطار مديركل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور هم مي‌گويد برخي جريان‌هاي نوظهور معنويت گرا در شهرهاي كوچك در قالب و صورت‌هايي مانند دراويش تجلي مي‌يابد، اما در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه در استان‌هاي بزرگ كتاب‌هايي به فروش مي‌رسد كه اوشو، معنويت هندي، معنويت آمريكايي و شيطان پرستي را ترويج مي‌كنند.

او با اشاره به وجود شيطان پرستي‌هاي سنتي در استان‌هايي‌نظير كردستان ايران و مناطقي در جنوب، ادامه مي‌دهد: در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه شيطان پرستي‌هاي نوين در قالب نمادهايي نظير 666 در خيابان‌ها تجلي مي‌يابد و يا در قالب آويز گردن توسط كودكان و نوجوانان استفاده مي‌شود. سينماي ماورا هم فلسفه‌هاي سياسي خاصي را بروز مي‌دهد و اينها همه لزوم پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در كشور را افزايش مي‌دهد.

سال گذشته بود كه حيدر مصلحي، وزير اطلاعات هم در باره نفوذ عرفان‌هاي كاذب در ميان دانش‌آموزان هشدار داد اما آموزش و پرورش مثل تمام موارد اينچنيني وجود چنين مشكلي در مدارس را نفي كرد و مدعي شد عرفان‌هاي كاذب در مدارس دولتي وجود ندارد اما به رغم اين ادعا و به منظور آشنايي معلمان تهراني براي مقابله با فرقه انحرافي مديركل امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري كلاس‌هايي را براي آشنايي معلمان تهراني با فرقه‌هاي انحرافي تشكيل داد.

گفته مي‌شود تاكنون بيش از 3 هزار عرفان كاذب در دنيا شناسايي شده‌است. اما معروفترين آنها كه در كشورما فعاليت دارد فرقه شيطان پرستي و بعد از آن عرفان‌هاي اوشو، سرخپوستي، رام الله، پائولوكوئليو و دالايي لاماست.

دكترعلي فلاح رفيع، رئيس مركز هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي در اين باره مي‌گويد: فرقه انحرافي اوشو كه در كشورمان نمايندگي دارد بيش از 100 جلد كتاب ترجمه شده به فارسي نيز دارد.

به گفته وي اين عرفان‌هاي كاذب اعتقادي به وجود خدا ندارند و با توجه به نياز انسان به 3‌اصل آرامش، اميد و شادي بدون توجه به معنويت، تعدادي از شهروندان را به خود جذب مي‌كنند.

كاهش سن گرايش به عرفان‌هاي كاذب نكته ديگري است كه فلاح رفيع به آن اشاره كرده و مي‌گويد: بسياري از ترويج‌كنندگان اين مكاتب براي تاثيرگذاري بيشتر بر افكار نسل جديد از سنين پايين، دبستان و راهنمايي آموزشهاي خود را آغاز مي‌كنند، حتي برخي از فرقه‌هاي ضاله براي مراحل دبستان و راهنمايي كتابهايي نيزدارند زيرا اگر در اين سنين شكاف را آغاز كنند بيشتر مي‌توانند در كار خودشان موفق شوند.

وي مي‌گويد: يكي از اصول تربيتي شروع آموزش از سنين پايين است زيرا هنگامي كه به سطح دانشگاه رسيده‌ايم آموزه‌هاي تربيتي تاثير چنداني ندارد هرچند امكان تغيير و تحول در هر رده سني هست اما به طور طبيعي ذهن سنين پايين‌تر براي دريافتهاي تازه آماده‌تر است.

فلاح رفيع با بيان اينكه كساني كه در جهت ترويج عرفان‌هاي كاذب و مشوش كردن اذهان فعاليت مي‌كنند براي دوره‌هاي راهنمايي و دبيرستان دانش‌آموزان برنامه‌هاي ويژه دارند، مي‌گويد: متاسفانه برخي از اين گروه‌ها براي ترويج افكار و انديشه‌هاي خود در دوران نوجواني برنامه‌هاي ويژه‌ و علمي‌اي دارند. البته تمامي اين فرقه‌ها كار علمي انجام نمي‌دهند اما برخي براي دوران راهنمايي و دبيرستان كتابها و معلمان مخصوص دارند. همچنين محافلي وجود دارد كه در اين دوران افراد را جذب كنند.

رئيس مركز هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش بايد در اين زمينه بسيار هوشيار باشد، گفت: در مقابل اين كتاب‌ها، آموزش و پرورش نيز بايد مطالبي را در خصوص گرايشهاي معنوي و روحي انسان كه امري فطري است تهيه و تدوين كند و نرم‌افزارهاي لازم را در اين زمينه در اختيار معلمان قرار دهد.

اما حجت‌الاسلام عليرضا سليمي در اين‌باره به تهران امروز مي‌گويد: دشمنان از همان روزهاي آغازين انقلاب براي جذب جوانان ما سرمايه‌گذاري كرده‌اند. يكبار با بديل‌هاي ساخته و پرداخته خود و يكبار با عرفان‌هاي كاذب و دروغين و... اما آنچه مسلم است آن‌ها همه اين راه‌ها را رفته‌اند و هنوز هم دنبال مي‌كنند.

اين نماينده مجلس مي‌گويد: اسلام ديني است معناگرا، اگرچه با جامعيتي كه دارد به ماديات نيز با رويكرد مثبت نگريسته است اما وقتي ما اصل را در اختيار داريم چرا اجازه بدهيم بدل در ميان نوجوانان ما ريشه بدواند؟

او با اشاره به وظايف وزارت آموزش و پرورش در اين باره مي‌گويد: بايد ريشه اين مسائل را مورد پيگرد قرار دهيم. با غفلت از اين فضا تصور نكنيم كه دشمن هم غفلت كرده است. حضرت اميرالمومنين(ع) مي‌فرمايد كه اگر كسي بخوابد، دشمن او به خواب نمي‌رود. با به غفلت زدن خود شرايط را براي دشمن مهيا مي‌كنيم تا نقشه‌هايش را پيش ببرد.

از سوي ديگر دكتر ابهري آسيب‌شناس اجتماعي، به عنوان فردي كه مدت‌ها به طور كامل در مورد عرفان انحرافي حلقه و مرشدان و مريدانش تحقيق كرده، در اين باره مي‌گويد: «بعضي وقت‌ها انسان در زمان‌هاي گرفتاري به جاي توكل به خدا و ياري خواستن از او يا واسطه قرار دادن ائمه، دست به دامان افرادي مي‌شود كه نه تنها هيچ‌گونه قدرتي بيش از يك انسان عادي ندارند بلكه با تبليغات و غرض‌هاي معين عده‌اي را فريفته قدرت‌هاي كاذب خود مي‌كنند.

ادعاي شفاگري يا فرادرماني، فرادرمانگري، ادعاي جديدي نيست و ريشه در تاريخ جامعه ما در بخشهاي مختلف دارد. گاه كسي به دروغ خود را واسطه فيض الهي معرفي مي‌كند و گاهي نيز ادعاي دارا بودن قدرت متافيزيكي مي‌كند. اينگونه افراد با توجه به ادعاهاي خود، ‌معمولا اشخاصي هستند دچار ناهنجاري رفتاري نارسيسيسم (خودشيفتگي) كه همين فرآيند باعث بروز رفتارهاي غير متعارف در آنها مي‌شود.

در دهه اخير دو نفر در كشور ادعاي درمانگري بدون تخصص پزشكي يا بدون دارا بودن قدرت‌هاي واقعي كرده‌اند. يكي از آنها در سال 82 به نام آقاي «ش» ادعاي هيپنوتيزم و جادوگري با چشمان و با وسيله‌اي ديگر مي‌كرد كه با اين كار افراد را به خواب مصنوعي فرو مي‌برد و ضمن درمان بيماري‌هاي جسمي و رواني آنها، گذشته‌شان را هم از حافظه شان پاك مي‌كند. البته بعد از بررسي ادعاهايش مشخص شد كه دروغ مي‌گويد و هوادارانش پراكنده شدند.

دومين نفر كسي است به نام« م. ط»كه از سال 75 به اين طرف به طور خصوصي و عمومي ادعاي فرادرمانگري كرده و بعد از اينكه عده‌اي حرف‌هاي او را باور كردند قدم را فراتر گذاشت و ادعاي ارتباطات كيهاني هم كرد و خود را حلقه فيض و وسيله انتقال توانمندي‌هاي كيهاني به افراد ديگر معرفي كرد.»

او مي‌افزايد: تاكنون 500 هزار نفر از جوانان پاك و معصوم فريب حقه‌هاي امثال« م.ط»را خورده‌‌اند و حداقل يك‌بار شركت در كلاس‌ها و دوره‌هاي عرفان‌هاي پوچ و انحرافي مثل عرفان حلقه را تجربه كرده‌اند.

دكتر ابهري در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر اكثر عرفان‌هاي انحرافي رنج سني 15تا25سال را براي انجام برنامه‌هاي تبليغاتي شان انتخاب كرده‌اند مي‌گويد: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در رابطه با نفوذ فعالان عرفان‌هاي انحرافي بخصوص عرفان حلقه بسيار مراقب باشند چرا كه اگر اين نفوذ صورت بگيرد ديگر كار براي پيشگيري از گرايش جوانان به اين عرفان‌ها سخت خواهد شد.

چشم‌ها را نبايد بست

حالا مدتي است كه مسئولان امنيتي و كارشناسان بسيار شفاف در خصوص تبليغات عرفان‌هاي انحرافي هشدار مي‌دهند. هشدارهايي كه رفته رفته جزئيات بيشتري پيدا مي‌كند. حالا بايد نشست و ديد كه وزارتخانه‌هايي كه در اين خصوص بايد اقدامات پيشگيرانه انجام بدهند چه اقداماتي انجام خواهند داد تا جوانان پاك ايران اسلامي فريب عرفان‌هايي كاذب را نخورند. عرفان‌هايي كه حالا هشدار درباره آنها شدت بيشتري گرفته است.

دكتر فرهاد اقطار در پنل «پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد»در دومين روز جشن ملي توانمندسازي، با اشاره به علل بروز اعتياد در كشور گفت: پژوهشي كه در اين زمينه انجام شد، نشان مي‌دهد بر خلاف تصورات اوليه، لذت طلبي، كنجكاوي و اختلالات رواني بيشترين دلايل شيوع اعتياد در سنين جواني و نوجواني را تشكيل مي‌دهند.

ماهواره، موبايل و اينترنت، مهمان‌هاي ناخوانده منازل ايرانيان
وي با اشاره به رسانه‌هاي نوين از قبيل ماهواره، موبايل و اينترنت، اين رسانه‌ها را مهمان‌هاي ناخوانده منازل ايرانيان دانست و خاطرنشان كرد: در حال حاضر تلويزيون از پدر و مادر كودكان هم به آنان نزديك‌تر است و قطعا تاثير تلويزيون بر روي خانواده بسيار زياد است و منجر به ظهور آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.

مديركل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور افزود: از جمله آسيب‌هاي اجتماعي تلويزيون مي‌توان به خيال پردازي، كاهش روابط اجتماعي، خشونت، تغيير ارزش‌ها، تغيير عقايد، تاثيرات سياسي و جايگزيني روابط بين افراد خانواده اشاره كرد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي تلويزيون گفت: در اين برنامه‌ها آپارتمان‌هاي 300 متري و وجود 2 تا 3 خودرو در حياط هر خانه به نمايش گذارده مي‌شود، اين در حالي‌است كه اين موارد با واقعيت‌هاي زندگي در تعارض است. تلويزيون در مهاجرت از روستاها به شهرها، فرار دختران و بروز خودكشي‌ها در برخي استان‌ها موثر است.

اقطار در ادامه با اشاره به عوارض منفي استفاده از تلفن همراه عنوان كرد: كاهش تعاملات اجتماعي، تزلزل ارزش‌ها، ظهور تخلفات سايبري، كاركرد مخرب بلوتوث، پيامك‌هاي مستهجن و عدم كنترل نوجوانان و دوست يابي از كاركردهاي منفي تلفن همراه است.

خيال پردازي‌هاي سيندرلايي با واقعيت‌هاي جامعه تناسبي ندارد
مديركل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي در ادامه با اشاره به داستان‌هاي كارتون‌هاي موجود در بازار نيز گفت: روابطي كه در اين انميشين‌ها به تصوير مي‌كشند، آموزش دوست‌يابي از سنين كودكي است و اين موضوعي است كه در سيستم‌هاي آموزشي و از طريق يادگيري مهارت‌هاي زندگي هم رفع نمي‌شود و فاجعه ايجاد مي‌كند.

اقطار در ادامه با بيان اينكه خيال پردازي‌هاي سيندرلايي با واقعيت‌هاي جامعه تناسبي ندارد، گفت: در حال حاضر قيمت عروسك‌هاي دارا و سارا و اسباب بازي‌ها در بازار 40 تا 50 هزار تومان است و در عين حال ساير عروسك‌ها هم داراي ظاهر نامناسبي هستند.

برچسب ها: عرفان کاذب تبلیغ
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv