bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۲۹۲۲

تعطیلی «شورا» و بازگشت «صبحانه خوري»؟!

در شرایطی که حرف و حدیث‌ها در مورد سرنوشت شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی بالا گرفته و حتی برخی اعضاي این شورا از تعطیلی رسمی و جايگزيني آن با نشست‌هاي صبحانه‌خوري دولت و بخش خصوصي خبر می‌دهند، رییس دبیرخانه این شورا تاکید می‌کند که تعطیل شدن شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی نیازمند دو سوم آراي مجلس است.
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
در شرایطی که حرف و حدیث‌ها در مورد سرنوشت شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی بالا گرفته و حتی برخی اعضاي این شورا از تعطیلی رسمی و جايگزيني آن با نشست‌هاي صبحانه‌خوري دولت و بخش خصوصي خبر می‌دهند، رییس دبیرخانه این شورا تاکید می‌کند که تعطیل شدن شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی نیازمند دو سوم آراي مجلس است.

زمزمه تعطيلي شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی آن زمان به گوش رسيد كه اختلافات دولت و مجلس بر سر مصوبه قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار كه از سوي اتاق بازرگاني تدوين شده بود، بالا گرفت و این گونه شد که عملا از اواسط زمستان سال گذشته، جلسات این شورا به تعطیلی کشیده شد.

شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي براساس ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه تاسيس شده، اما جلسات آن تنها در9 ماه از سال 90، آن هم اغلب بدون حضور وزراي اصلي عضو شورا (حتی وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورا هم در اغلب جلسات حاضر نشد) برگزار شد.

در این خصوص، رييس اتاق بازرگاني ايران به عنوان دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی بارها تلاش كرد كه صريحا و تلويحا تعطيلي شورای گفت‌و‌گو را تكذيب كند. او حتي حضور نيافتن اعضاي دولتي شورا در ماه‌هاي پاياني سال را به «بحث بودجه و مباحث كاري وزارتخانه‌ها و نه اختلاف‌نظر» مرتبط دانست، اما واقعيت اين بود كه دولت نيازي به برگزاري اين شورا نمي‌ديد، حتي اگر اختلاف‌نظری هم با بخش خصوصي نداشته باشد! 

از سوي ديگر، نشست‌هاي رسمي شوراي گفت‌و‌گو عملا به تعطيلي جلسات همدلانه صبحانه در اتاق پايتخت منجر شد و کار به جایی رسید که نظر به برگزاري نامتوالي جلسات شورای گفت‌و‌گو، کسانی مثل یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران به صراحت تاکید کردند که احياي جلسات صبحانه خوري، گزينه مطلوب براي گفت‌و‌گوي بخش خصوصي و دولت است و باید جایگزین آن شود.

مجلس چرا سکوت کرده؟
روز گذشته هم رییس کانون صنایع غذایی ایران به عنوان یکی از اعضاي شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از تعطيلي عملی اين شورا، خواستار بررسي و تحقيق مجلس در خصوص دلايل تعطيلي اين نهاد مهم تعاملي در اقتصاد ایران شد. 
ابوالحسن خلیلی تصريح كرد: مساله اصلی اینجا است که ريیس کمیسیون اقتصادی، ريیس کمیسیون صنایع، ريیس کمیسیون برنامه و بودجه و ريیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم از اعضای شورای گفت‌وگو هستند و بنابراین، این سوال بزرگ وجود دارد که چرا مجلس در خصوص عدم اجرای مصوبه خود تاکنون سکوت کرده است؟!

این فعال بخش خصوصی در ادامه به «فارس» گفته که شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی یک ترکیب فرابخشی دارد و با توجه به اینکه نمایندگان همه قوای سه‌گانه در آن حضور دارند و یکی از ضرورت‌های صریح قانون برنامه پنجم توسعه نیز است، جلسات آن حتما باید برگزار شود.

شورای گفت‌و‌گو تعطیل نمی‌شود
اما اعلام تعطیلی شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی از سوی رییس کانون صنایع غذایی ایران به عنوان یکی از اعضاي این شورا در شرایطی است که رییس دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شورای گفت‌و‌گو بر اساس ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شده و بر این اساس، تعطیلی این شورا صرفا با رای دو سوم نمایندگان مجلس ممکن است. 
محمد جواد مصدقی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر هر یک از اعضاي اصلی شورا درگیر فعالیت‌های خود هستند و نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند، می‌افزاید: روسای چهار کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان نمایندگان مجلس در شورای گفت‌و‌گو، درگیر مسائل بودجه هستند و از حضور در جلسات شورای گفت‌و‌گو بازمی‌مانند. اعضاي دولتی هم به همین شکل، درگیر سفرهای استانی و خارجی و فعالیت‌های دولتی خود هستند و به این دلیل، 10 عضو دولتی شورا نمی‌توانند در جلسات حاضر شوند.

او در پاسخ به اینکه آیا به واقع، صرفا مشغولیت‌های دولتی عامل عدم حضور وزرا در شورای گفت‌و‌گو است یا اینکه دلایل سیاسی و برخوردهای پیش آمده میان دولت و بخش خصوصی در جریان تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار در این خصوص موثر بوده است، می‌گوید: واقعیت این است که اعضاي شورا، دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی را در همین حد در جریان قرار می‌دهند که اعلام کنند، در جلسات شورا شرکت می‌کنند یا خیر و به ما اطلاعی از دلایل عدم حضور خود نمی‌دهند.

رییس دبیرخانه شورای گفت‌و‌گو البته تصریح می‌کند که فرآیند تصویب قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار ربطی به تعطیلی شورای گفت‌و‌گو ندارد؛ چرا که اتاق بر اساس قانون و اساسنامه شورا، صرفا نقش هماهنگ‌کننده برگزاری جلسات را دارد و سردمدار این شورا نیست که دولت بخواهد مثلا بخشی از اختلاف‌نظرهای خود با بخش خصوصی را بر سر شورای گفت‌و‌گو خالی کند. 

از رسمیت افتادن جلسات!
به گفته مصدقی، آنچه که در هر حال اتفاق می‌افتد، این است که اعضاي شورای گفت‌و‌گو در جلسات حاضر نمی‌شوند و این گونه است که برای هفته‌های متوالی، رسمیت جلسات به لحاظ تعداد اعضاي شرکت‌کننده که بايد 24 نفر باشند، دچار خدشه و غیرقابل تشکیل شده است. بر اساس اساسنامه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی، در این شورا، 10 نفر از دولت، 4 نفر از مجلس و مجموعا 10 نفر از بخش خصوصی عضو هستند که برای به رسمیت رسیدن تشکیل جلسات، باید از هر یک از این گروه‌ها، دو سوم اعضا، شرکت داشته باشند. طبق قانون شورای گفت‌و‌گو، هر عضو این شورا صرفا می‌تواند برای سه جلسه، نماینده خود را اعزام کند، ضمن اينكه نماینده مذکور حق رای نخواهد داشت. 
این در شرایطی است که اعضاي دولتی شورا تاکنون بسیار بیشتر از سه مرتبه در جلسات غیبت داشته‌اند.
Mehbod
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
کارآفرینان بخش خصوصی چه بازرگان چه تولیدکننده همگی برای خودشان ژنرال هستند ! مشکل اینجاست آقای احمدی نژاد با ژنرال های با تجربه و صاحب نظر نمی تونه کار کنه ! ایشون دوست داره یه عده سرباز صفر بله قربان گو دورش باشند ! ایشون دوست نداره با اظهار نظر های کارشناسی اطرافیانش خاطرش مکدر بشه و از توهم مدیریت جهانی بیرون بیاد !
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو