bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۶۷۴۵
سیاست‌های موازی در دانشگاه‌ها

'آمارها' ضد 'تفکیک جنسیتی دانشجویان'

سیاست‌های موازی و نگاه‌های یک‌جانبه سبب می‌شود نظریه‌هایی بدون مطالعه کامل ارائه شوند، بی‌آنکه تمام جوانب سنجیده شده باشد. این طور وقت‌ها حکایت درست کردن ابرو و کور کردن چشم به یاد می‌آید. حکایتی که این سال‌ها از یک طرف ازدواج‌های دانشجویی را موفق‌ترین ازدواج‌ها معرفی می‌کند و از طرف دیگر تلاش می‌کند تا حد ممکن بین دانشجویان دختر و پسر دیوار بکشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
فرارو- سیاست‌های موازی و نگاه‌های یک‌جانبه سبب می‌شود نظریه‌هایی بدون مطالعه کامل ارائه شوند، بی‌آنکه تمام جوانب سنجیده شده باشد. این طور وقت‌ها حکایت درست کردن ابرو و کور کردن چشم به یاد می‌آید. حکایتی که این سال‌ها از یک طرف ازدواج‌های دانشجویی را موفق‌ترین ازدواج‌ها معرفی می‌کند و از طرف دیگر تلاش می‌کند تا حد ممکن بین دانشجویان دختر و پسر دیوار بکشد.

به گزارش سرویس اجتماعی فرارو، سهم زوج‌های دانشجو از طلاق در سطح کشور، یک تا یک و نیم درصد معرفی شده است. به این ترتیب زندگی‌هایی که ریشه آن‌ها در محیط فرهنگی دانشگاه شکل می‌گیرد، همواره الگویی موفق و نمونه‌ای از زندگی‌های پایدار محسوب می‌شوند.

کارشناسان علوم اجتماعی امکان شناخت کامل در یک محیط فرهنگی و رشد فکری دانشجویان را از جمله عواملی می‌دانند که در موفقیت ازدواج‌های دانشجویی دخیل‌اند. 

اما برخی از مسؤولان و نمایندگان مجلس محیط دانشگاه و اختلاط دانشجویان را مفسده انگیز می‌خوانند و به شدت بر این باورند که باید برای جلوگیری از انحراف‌های اخلاقی طرح تفکیک جنسیتی  را اجرا کنند.

به دنبال موضع‌گیری‌هایی از این دست، وزارت علوم تلاش کرد که طرح جداسازی دانشجویان دختر و پسر را اجرایی کند. اما محمود احمدی‌نژاد نامه‌ای به وزیر علوم نوشت و به صراحت دستور داد که از این اقدام سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود. 

برخی این اقدام رئیس‌جمهور را چنین تعبیر کردند که او مخالف تندروی و سخت‌گیری است و هرجا لازم باشد با قاطعیت اقدام می‌کند. عده‌ای هم این نامه را صرفاً تبلیغاتی خواندند که نباید زیاد جدی گرفته شود.

رفته رفته طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها به یک خصومت شخصی تبدیل شد که هیچ کدام از دو طرف حاضر نبودند از موضع خود کوتاه بیایند و یا حداقل یک بار دور هم جمع شوند و به تبادل نظرات بپردازنند.  

کامران دانشجو سیاست جدیدی در پیش گرفت. از یک طرف در برخی محافل اعلام می‌کرد که این طرح در دست اقدام است و از طرف دیگر سعی می‌کرد شیب اجرایی شدن آن را تا حد ممکن پایین آورد.

اما برخی از رؤسای دانشگاه‌ها به این شیب ملایم تن ندادند و کلاس‌های دانشجویان را در دروس عمومی و بسیاری از دروس اختصاصی به صورت دخترانه و پسرانه برگزار کردند.

به غیر از دانشگاه علامه طباطبایی که سردمدار جداساختن دانشجویان دختر و پسر بود، 20 دانشگاه دیگر نیز برای اولین بار پذیرش  دانشجویان را به صور تک‌جنسیتی اعلام کردند.
 
دانشگاه‌های تهران، امیركبیر، دانشگاه اصفهان، محقق اردبیلی، زابل، هنر شیراز، دانشگاه صنعت نفت تهران و سهند تبریز از جمله معتبرترین این دانشگاه‌ها هستند.

کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق
با توجه به کاهش آمار ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سال به سال طلاق در کشور، لزوم توجه به ازدواج‌های دانشجویی بیش از پیش اهمیت می‌یابد. بر این اساس رئیس دانشگاه صنعتی شریف و تعدادی از مسؤولان دیگر دانشگاه‌ها اعلام کردند که تمهیدات و برنامه‌هایی برای ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌ پیش‌بینی شده است.

این سیاست یک بام و دو هوا در دانشگاه‌ها است که از یک سو اصرار می‌کند دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص تک جنسیتی شوند و از سوی دیگر تلاش می‌کند ازدواج‌های دانشجویی را تشویق کند تا آمار پایین ازدواج در جامعه شود.

برخی از جامعه‌شناسان عقیده دارند که اعتماد به جوانان شرط اول تشویق آنان برای ازدواج است. به این معنا که اگر مسؤولان، وزرات علوم و رؤسای دانشگاه‌ها پیش فرض خود را از دانشجویان چنین قرار دهند که آن‌ها سراسر شور و حرارتند و باید کنترل شوند یعنی قدرت اندیشه و تحلیلشان را زیر سؤال برده‌اند.

آن‌ها بر این باورند که سیاست‌های کنترلی در محیط‌های ایزوله گاهی نتیجه معکوس می‌دهد و اگر جداسازی دانشجویان به این شیوه ادامه و گسترش یابد، احتمالاً در چند سال آینده معضل کاهش ازدواج‌های دانشجویی را خواهیم داشت و یا احتمالاً زندگی‌های دانشجویی در سال‌های آتی موفقیت قبل را نخواهند داشت چرا که شناخت زوج‌ها از هم آن طور که باید و شاید نخواهد بود. آن زمان شاید مجبور شویم با تحمیل هزینه‌های زیاد، دوباره دانشگاه‌ها را به روال سابق بازگردانیم.

این که مقام‌های مسؤول همگی موافق ازدواج دانشجویی هستند، جای تردید ندارد، تنها یافتن رابطه‌ای منطقی بین کلاس‌های تفکیک شده و آشنایی دانشجویان با یکدیگر، کار دشواری است. 

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
مشکل فساد اخلاقی ما مگر فقط به دانشگاه ها محدود می شود؟ مگر خارج از دانشگاه را نمی بینید؟ بسیار نیکوست که کل جامعه تفکیک جنسیتی شود (مثلا یک شهر مردانه و یک شهر زنانه) تا جامعه اصلاح شود! همه به بهشت خواهند رفت...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
من پيشنهادم اينه كه روابط دوست دختر و دوست پسري تبديل به يك ازدواج موقت (صيغه) به اين صورت كه پسران و دختراني كه قبل از سنين ازدواج قرار دارند و يا به هر علتي نمي توانند ازدواج كنند و كسي را پيدا كردند كه مي خواهند با او روابط نزديك و صميمي داشته باشند به نهادهايي كه براي اينكار در نظر گرفته شده اند رفته و اعلام كنند كه مي خواهند چنين رابطه اي داشته باشند. سپس اين نهادها با تماس با خانواده اين دو نفر آنها را در جريان امر قرار دهند (چون احتمالا نمي توانند اين مسئله را راحت با خانواده خود در ميان بگذارند!). سپس با دعوت از خانواده هاي دو طرف مسئله بررسي شود و در صورتيكه دو طرف مانع قانع كننده اي براي عدم اين رابطه (صيغه) نداشتند،‌ نهاد مربوطه اين مسئله را به سرانجام برساند. مي دانم كه اين بحث خيلي سخت قابل پذيرش است اما از اينكه يك دختر چندين دوست پسر داشته باشد و با آنها بدون اطلاع خانواده روابط داشته باشد و يا بالعكس براي پسر چنين چيزي اتفاق بيفتد،‌ به نظر بهتر مي رسد. در واقع اين روشي است كه در كشورهاي غربي البته بدون حضور نهاد مذكور در حال انجام است و به عبارتي وقتي خانواده پسر و دختر از اين رابطه اطلاع دارند،‌ اين رابطه،‌رابطه مناسبي است و فرقي با ازدواج موقت ندارد! به اميد بهبود اين وضعيت
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
به نام خدا
این حرف ها غیر کارشناسانه است.
تحقیق میدانی و مستند و معتبر لازم است.
به علاوه مفاسد اختلاط بیش از فوائد آن است و این موضوع قابل انکار نیست.
اتا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
از اول مشکلات رو منتقل کردیم به بعد ، به جای این که از ابتدایی مدارس مختلط باشند و پسر و دختر به وجود شون در جامعه عادت کنن داریم دانشگاهم تفکیک می کنیم، که چی ؟؟ همین دختر وپسر همدیگر رو در خیابان هم میبینن که؟!
زهره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
بجای تفکیک جنسیتی و مقابله با بد حجابی بهتر نیست به فکر مردم باشن که تا چن سال دیگه از گشنگی میمیرن!!!!!!!!11
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۳
ناردن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
دانشگاه دولتی قم از ابتدا تفکیک جنسیتی بوده. جدای از مسایلی که شما مطرح کردید در این دانشگاه تبعیض در امکانات بیداد میکنه . سه هزار دانشجوی دختر در یک ساختمان درس میخوانند بدون تفکیک دانشکده ها ! که ساختمان خوابگاه بوده است قبلا...حتی کتابخانه ی خانم ها و آقایان جداست.
غزل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
من تو دانشگاه قم درس خوندم حرف شما کاملا صحیحه همه ناراحتی من از تفکیک جنسیتی نبود امکانات تو واخد خواهران بود که ما دچار فقر امکانات بودیم
مهدی اخلاصی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
کسانی که فکر میکنند با تفکیک جنسیتی دانشگاهها میتوانند رشد فساد در جامعه را کم کنند آدمهای... هستند چرا که این خود باعث افزایش آمار فساد میشود به این دلیل که دوری از جنس مخالف و بی ارتباطی آنها با یکدیگر سبب افزایش کششی دو طرف نسبت به یکدیگر خواهد بود و این یعنی دوری از ارزشهای اخلاقی اسلامی. این آدمها بهتر است افکار ... خود را اصلاح کنند ویا اصلا نظری در این باره ندهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
ke devar keshide koja keshidand
میهن دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
سلام . اینکه دانشگاه را تفکیک نکنند مستلزم اینه که دانشجوها هم جنبه داشته باشن و با کارهای غیراخلاقی محیط علمی دانشگاه رو پایین نیارن . اگه دانشجوها رعایت شرع و عرف رو بکنن مطمئن باشید هیچ تفکیکی رخ نمیده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
و اینکه دانشجویان جنبه داشته باشند باید چکار کرد؟.....! اگه مدرسه و دانشگاه نتونه جنبه سازی کنه دیگه فاتحه همه چیز رو باید خوند. اصلا رسالت اصلی کار مدارس و دانشگاه ها علاوه بر حرفه و علم آموزی و پرورش استعدادها تربیت اخلاقی هم هست نه تفکیک کردن و تحریم کردن افراد. باید بتونند به زن و مرد یاد بدن چگونه در اجتماع باهم زندگی کنند. اگه همه آدما از اول تولدشون علامه و با ادب و فرهنگ بودند که دیگه نیازی به دانشگاه و مدرسه نبود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
خوب این جوری اسلامی تره نه داداش!!؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
امیدوارم یه روزی دیگه هیچ مرد و زنی در این مملکت زاییده نشوند که دیگه فسادی نباشد. متنفر شدیم از هر چی زن و مرد فقط سیاسیون حق زندگی و تملک قدرت و ثروت رو دارند و همه معصوم و بی فساد ! تمام هم و غم دولت برای کنترل جامعه بنابر جدایی زن و مرد بوده انوقت میخوان ترویج ازدواج کنند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
امیدوارم یه روزی دیگه هیچ مرد و زنی در این مملکت زاییده نشوند که دیگه فسادی نباشد. متنفر شدیم از هر چی زن و مرد فقط سیاسیون حق زندگی و تملک قدرت و ثروت رو دارند و همه معصوم و بی فساد ! تمام هم و غم دولت برای کنترل جامعه بنابر جدایی زن و مرد بوده انوقت میخوان ترویج ازدواج کنند!
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
امیدوارم به حرف امام راحل که درمورد تفکیک دانشگاهها کهمی گفت سلیقه شخصی خودرادردین دخالت ندهید واینکه مردم درتمامی صحنه های زندگی باهمند برگردید...
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
گیریم که در دانشگاه جلوی ارتباط دانشجویان را گرفتید در بیرون از دانشگاه چیکار می خواهید بکنید؟ حتماً گشت های ارشاد هم در بیرون جلوگیری می کنند! پس این همه فساد و بی اخلاقی در جامعه چیست و از کجا ناشی می شود آیا خروجی تصمیمات سطحی و غیر کارشناسانه و غیر عملی ما نیست؟جوان در نشگاه ارتباط نداشته باشد، در بیرون ارتباط نداشته باشد، مراکز تفریحی نروند و.... و مسئولان کارهای زیر بنایی که از دستشان بر نمی آید گیر داده اند به جوانان و ارتباط آنها و نحوه لباس پوشیدن آنها. اگر این کارها مانع پیشرفت جامعه بودند پس پیشرفت کشورهای پیشرفته و صنعتی از کجا ناشی شده است. مطمئن باشید اگر جوان ایرانی یک شغل درست و حسابی داشته باشد بزور هم او را نمی توان از ازدواج منع نمود و کسی که کار درست و حسابی داشته باشد به این مسائل سطح و زودگذر اصلاً نمی پردازد و بیشتر این معضلات حاصل بلاتکلیفی و عدم امیدواری به آینده است و جوانان برای ارضای نیازهای غریزی خود کم خذجترین و کوتاهترین راه را که همانا ارتباطات نامشروع و خارج از عرف است انتخاب می کنند.
آرزو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
جالب اینجاست دانشگاه شیراز امسال مراسم فارغ التحصیلی رو جدا برگزار کرد . نمیدونم آقایونی که ما چند سال سرکلاس میدیدم حالا غریبه شدن و نمیشه دید .
زینب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
به نظر من اصلا نیازی نیست که تفکیک جنسیتی انجام بشه چون همین الان هم دانشگاه ها تبدیل شده به آموزشگاه عالی دختران.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
در دانشگاه ما حراست فشار زیادی به دانشجوها میاره که با هم حتی قدم هم نزنن
به همین خاطر الان شعبه ی دوم دانشگاه تربیت معلم کرج در پارک چیتگر تاسیس شده
قابل توجه بعضیا....
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
من دانشجوی دانشگاه ازاد قم هستم.رشته صنایع کلاسهای ما جداست کافییه یه بار سر کلاسهای این دانشگاه بیاین تا از نزدیک شاهد رفتارهای بچه گانه (دانش اموزان) باشین.چنان عقده ای شدن که فقط باید رفتارهای اونا رو هنگام رد شدن یک جنس مخالف از ده فرسخی ببینید.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
تفکیک توهین به شعورجوانان است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
ضرر تفکیک بیشتر از فرصتش هست
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
سلام مطوئيند عكسي كه گذاشيتد دانشجو و تازه ازدواج كرده اند . خيلي سن بالا هستند .
مجله فرارو