bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۶۵۸۰

آتش به جان زاینده رود افتاد +(تصاویر)

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۱
حوالی غروب پنجشنبه بخش هایی از بقایای گیاهان باقیمانده بربستر خشک زاینده رود و در فاصله ای نزدیک با سی و سه پل در شهر اصفهان آتش گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، این آتش سوزی نسبتاً کوچک که احتمالاً به دلیل شیطنت و آتش افروزی چند شهروند ناآگاه نسبت به عواقب این کار ایجاد شده بود، با توجه به خشک شدن بقایای گیاهان و لجن ها در بستر خشک رودخانه می رفت که به یک اتفاق دلخراش تبدیل شود که آگاهی و حضور به موقع آتش نشانی اصفهان، از سرایت این آتش به سایر بخش ها و سوختن سایر بقایای گیاهان خشک در بستر رودخانه جلوگیری کرد.

این آتش سوزی درنگاه اول آتشی کوچک  بود که به گمان عابران شاید تا ساعاتی بعد خود به خود خاموش می شد، ولی همین آتش به ظاهر کوچک دودی ایجاد کرد که تا دقایقی پس از مهار آتش نیز پل تاریخی سی و سه پل و میدان انقلاب در کنار این پل تاریخی را در بر گرفته بود.

آتش سوزی به رنجهای زاینده رود اضافه شد

مردم اصفهان، چند سالی است که از جریان دائمی زاینده رود در شهرشان محروم شده اند. خشکی زاینده رود خسارت های زیادی برای شهر تاریخ اصفهان به بار آورده که هر روز به حجم آن اضافه می شود.


خشکسالی از نظر اقتصادی، زندگی بخشی از مردم استان اصفهان به خصوص کشاورزان شرق و غرب اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر، بخشی از توان واحدهای مادر صنعتی اصفهان نیز به دلیل خشکسالی و کمبود آب کاهش یافته و قسمتی از خط تولید آنها از مدار خارج شده است.

از سوی دیگر، خشکی رودخانه باعث شده گردشگران نیز از انتخاب اصفهان به عنوان مقصد گردشگری خود پرهیز کنند که این مساله نیز اثرات سو اقتصادی به همراه داشته است.

خشکی رودخانه، اثرات منفی بر آثار تاریخی اصفهان نیز دارد. تعدادی از پل های تاریخی اصفهان پایه هایی از جنس ساروج دارند که خشک شدن ساروج ها در اثر خشکی رودخانه، موجب ریزش و سست شدن پی ساروجی این پل ها از جمله سی و سه پل می شود. دیگر آثار تاریخی اصفهان نیز با پدیده هوازدگی مواجه شده اند. آن طور که دکتر عبدالعظیم شاکرمی، استاد سازه و مرمت گر آثار تاریخی در خصوص این پدیده گفته است: " این موضوع باعث کم شدن رطوبت هوا و به‌دنبال آن، تبخیر بالا می‌شود، سپس نمک‌زایی در ملات ایجاد می‌شود". به این شکل، خشک شدن زاینده رود متهم ردیف اول در آسیب رسیدن به آثار تاریخی لقب می گیرد.


مهمتر از همه، خشکی زاینده رود نشاط را از نصف جهان و مردمانش گرفته است. افزایش افسردگی و سایر شاخص های منفی اجتماعی، گواه این واقعیت تلخ است.

حالا با اتفاق دیشب، باید خطر آتش سوزی را نیز به رنج ها و مصائب زاینده رود و دردهای اصفهان اضافه کنیم. حالا میراث بانان اصفهان، یک دلهره جدید دارند و آن احتمال سوختن بخشی از میراث اصفهان در آتش است.

پارادوکس تلخ رودخانه و آتش / وقتی قلب زاینده رود سوخت

آتش سوزی دیشب، پیش از آن که به مرز بحران و هشدار برسد، به موقع مهار شده و پیش از آن که مردم نگران شوند، نگرانی را از آنان گرفت.

ولی آن چه پس از پایان آتش سوزی، تلخی را در کام مان نگه داشت، پارادوکس تلخ نهفته در دل خبر است.

آب در فرهنگ ایرانیان نماد حیات و زندگی است  و زاینده رود، به خاطر زندگی و حیات بخشی به این نام معروف گشته زیرا زندگی بخش کشتزارها و دشت های در مسیر خود بوده است.


حال آن که "آتش سوزی" در خاطره ایرانیان جلوه ای برای خرابی و ویرانی است و این پارادوکس تلخ امروز زاینده رود ماست.

نقش بستن آتش ویران گر در بستر خشک رود زندگی بخش، اصل اتفاق نهان شده در پس قضیه بود که دیدنش اشک را از چشم جاری کرده و دل را می لرزاند. تلخی آتش گرفتن بستر رودخانه ای که سال های سال برای ما و پدرانمان برکت و زندگی را به ارمغان آورده، بی شباهت نبودن به شکسته شدن کسوت و ابهت فردی که همه او را بزرگ می دانند و می خوانند.

دیشب پرده دیگری به رنج نامه زنده رود اضافه شد و باز همه را به فکر فروبرد که مبادا این پرده آخر باشد. مبادا زنده رود دیگر برای مردمانش، زنده نشود.

ناشناس
United States of America
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
هر حادثه ای برای زاینده رود و آثار تاریخی اصفهان فاجعه ای در سطح جهانی خواهد بود واقعا متاسفم
اصفهان و زاینده رود تاوان اشتباهات و سیاستهای غلط را میده چرا باید بدون در نظر گرفتن حجم آب زاینده رود ، آب زاینده رود به کاشان،یزد،کرمان،و قم انتقال داده بشه؟ متاسفم برای مردم بیفرهنگی که به خاطر حسادتهای بیمورد نسبت به موفقیت و جایگاه اجتماعی فرهنگی شهر اصفهان در سطح جهانی ،مردم اصفهان را تنگنظر، زرنگ می خوانند اگه آب زاینده رود را به تاراج نمی بردند الان احتیاجی به کارون آلوده نبود درصد آلودگی آب کارون بسیار بالاست چون روزانه میلیونها لیتر فاضلاب وارد کارون میشه
سرزمین من اصفهان . دیاری که گذشته اش افتخارست و آوازه اش ماندگار.
ناشناس
Germany
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
خدا این مملکت را از دروغ و دشمنان داخلی و خارجی و خشکسالی و آتش سوزی و کسانی که سال هاست آگاهانه و ناآگاهانه به جان ابنیه تاریخی ما افتاده اند محفوظ بدارد. آمین.
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
اقای احمدی مثل اینکه نمیدونی دوستانی که از شهرهای همجوار اومدن اکثرشون کارافرینن ضمنا سرچشمه زاینده رود از یکی از همین استانهای همجواره به راستی که شما اصفانیا تنگ نظرید!!!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
خشکی زاینده رود بر اساس ترفند مسولین منطقه برای مظلوم نمایی وسرپوش بر بردن تمامی آبهای سرچشمه کارون است بابا اصفهانیها خیلی زرنگ تشریف دارند
رعد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
مقصر عدم توجه به بهبود شاخصها و استانداردهای زندگیمردم کیست؟ آحاد ملت یا مسئولان خودخوانده؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
esfahanam shod shahr!!
رها
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
اصفهان تا کی باید تاوان سیاست های غلت دولتمردان را بدهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
اصفهان نه عزیزم همه ایران
دوستدار زاينده رود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
فرارو ترلا خدا منتشر کن شايد کسي به فکر بيفتد:
کاش کميته اي تشکيل و علت خشکي امسال زاينده رود را بررسي ميکرد!. تصميمات لحظه اي و بدور از کارشناسي و پاسخگو نبودن از عوامل مهم خشکي امسال زاينده رود است. همگان بخاطر دارند که روزي کشاورزان شرق اصفهان با بستن راه با تراکتورهاي خود اعتراض خود را به عدم وجود آب مورد نياز براي کشت زمينهاي خود را اعلام کردند . پس از آن استاندار اصفهان با تصميمات و احکام غير کارشناسي حکم به بازکردن آب داد و معلوم نيست چرا به چه علت در تمامي زمستان و تا ارديبهشت امسال آب با بيشترين حجم در رودخانه جاري شد در حاليکه براي آبياري زمينهاي شرق و طراوت زاينده رود يک چهارم اين آب هم کافي بود. در ارديبهشت امسال ميزان آبي که در زاينده رود جاري بود در چندين ساله اخير بي سابقه بود! و جالب اينکه به يک باره از اواسط خرداد آب يکباره بسته شد. چه کسي مسول اين تصميم گيري هاست. ضرر و زيان کشاورزان برنجکار غرب را چه کسي خواهد داد. خشکي درختان حاشيه زاينده رود را چه کسي پاسخگوست ؟ مرگ هزاران قطعه ماهي و جاندار آبزي و بهم خوردن اکوسيستم زاينده رود را که جواب خواهد داد؟ چه کسي پاسخگوي زيان ناشي از کسري توليد ذوب آهن و فولاد مبارکه خواهد بود؟. اي کاش کيته اي برا تحقيق و تفحص از علل و عموامل اين نابساماني تشکيل ميشد. آب زاينده رود به دليل کاهش نزولات آيماني کم است ولي با مديريت صحيح ميتوان طراوت و زندگي را به اين اين رودخانه زندگي بخش برگرداند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
برخي دوستان كه مهمان هاي شهر اصفهان هستند( البته مهمانهاي چندساله) و علاقه عجيبي به كباب دارند آنهم در وسط شهر اين آتش ها را در فضاي سبز و پارك ها ايجاد مي كنند و كسي هم جلوگيري نمي كند.
سالهاست (از سال 84)كه دستاني به عمد سعي دارند گرد فراموشي بر استان اصفهان بريزند.
ناشناس
Germany
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
اگر منظورت لرها و بختیاری هاست،سالهاست حق مناطق محروم مملکت در اصفهان و تهران خرج می شود،پس مهاجرت بی رویه به این شهرها ناگزیر است.
احمدي
Japan
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
معلوم نيست چرا عده اي مي خواهند گرد فراموشي بر روي اصفهان بپاشند. آن هم اصفهاني كه همواره و در همه حال طلايه دار بوده و تمدن سازي كرده است. خشك شدن زاينده رود نيز بيشتر از آن كه معلول خشكسالي باشد به دليل سوء مديريت و تنگ نظري مسئولان استان هاي همجوار است كه امروزه صدها هزار نفر از مردم استان هاي آنان در اين كلان شهر مهمان شده اند و فرصت هاي شغلي و اقتصادي و اجتماعي را اشغال كرده اند.
ali
Germany
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
مگر کسی هم جرأت داره گرد فراموشی به روی مبارک اصفهان بپاشد!چراکه در این مملکت از وزیر تا وکیل ،از سردار تا فرماندار ،از خزانه دار تا مایه دار و ... هرجا نگاه می کنیم روی مبارک اصفهانی می بینیم و لهجه زیبای اصفهانی می شنویم؛اصفهان، همچون کرمانشاه، اهواز، خرم آباد ودیگر شهرهای میهن عزیز نیست که کسی داعیه دارش نباشد،پس غصه قصه اصفهان نخوریدکه به زودی رفع عطش خواهد کرد ولو از آب کارون یا کرخه وشاید هم سفیدرود و دریای خزر!
بینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
زاینده رود هم مانند دریاچه ارومیه گرفتار مرگ تدریجی شده وهیچ درمانی هم برای درمان به کار گرفته نمیشود البته باید منتظر اوردن اب خزر به کویر بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
اینجا باز بهتر از دریاچه ارومیه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
مگر رودخانه بسیاری از شهرها خشک نشد؟ مگر کارون با آن عظمت در حال خشک شدن نیست ؟ اثرات خشکسالی همه جا را دربرگرفته و اصفهان و زاینده رود هم مثل شهرهای دیگر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
تفاوت زاينده رود با انها در اين است كه اين رودخانه بايد به بسياري از مردم مهاجر هم آب رساني كند. مهاجراني كه در فلات مركزي ايران آب براي املاك و خانه هاي خود تقاضا مي كنند اما مي گويند جرا آببايد به اين سمت بيايد.
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
زاينده رود در سفر استاني رئيس جمهور به استان چهارمحال بختياري خشكيد.... چيز تازه اي نيست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
عاقبت سرقت آب از رودخانه های خوزستان و مردم مظلوم این استان برای پرآب نشان دادن زاینده رود همین است...
كاوسي لجم اورك
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
در ميان استان هاي كشور بيشترين بودجه به استان ما يعني خوزستان پرداخت مي شود اما مسولان استاني به دليل باند بازي و تفكرطايفه اي و عدم لياقت سعي در فرا فكني دارند و حرفهايي زده مي شود كه تنها وحدت ملي را نشانه مي رود. يادمان باشد كه در جنگ تمام ايران از جمله استانهاي فلات مركزي ايران بچه ها و جگرگوشه هاي خويش را براي دفاع فرستادند و نگفتند اين مسئله به استان ما ربط ندارد. بسياري از فاميل هاي من و خيلي از خوزستاني هاي ديگر در اصفهان رفتند و اصفهاني ها ميزبان آنها شدند. (كه هنوز هم هستند)كاري نكنيم كه سيه رويي به خودمان بماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
چه ربطی داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
آب و آتش مکمل یکدیگرند تصورش را بکن اگر میخواست برای همیشه به جای آب آتش تو زاینده رود میرفت چی میشد؟
ساري بهترين شهر گردشگري ايران
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
ساري زمستون و تابستون نداره هميشه بهترين شهر ايران بوده و هست
زيبا، زنده، سبز، با فرهنگ قني، ارزان، من كه با هيچ جاي دنيا عوضش نمي كنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
الهی عزیزان اصفهانی ناراحتنا.ارومیه با عظمتش خشک میشه اینهمه نطق نمیشه
من نه منم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
بخشکانید ، بخشکانید ، بخشکانید... ما خود نیز خشکیدنی هستیم... بخشکانید
فریبرز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
خشکسالی دریاچه ها و رودخانه های ایران نه به دلیل کاهش نزولات جوی ، بلکه بدلیل سوء مدیریت و عدم کنترل صحیح منابع آبی است.البته این سوء مدیریت تقریبا در تمامی بخشها دیده میشود.انگلیسیها یک مثلی دارند که میگوید: اگر میخواهی کشوری را نابود سازی ،کارهای بزرگ را به آدمهای کوچک و کارهای کوچک را به آدمهای بزرگ بسپار!این ضرب والمثل در کشور ما عینیت یافته!
مجله فرارو