bato-adv
کد خبر: ۱۳۵۷۹۷

بازمانده کشتار دبستانی در اسکاتلند که قهرمان المپیک شد

برای اندی ماری خاطره زنده ماندن در کشتار سال 1996 دبستانی دوبلین که در آن 16 همکلاسی و معلم او کشته شدند هنوز زنده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۱
برای اندی ماری خاطره زنده ماندن در کشتار سال 1996 دبستانی دوبلین که در آن 16 همکلاسی و معلم او کشته شدند هنوز زنده است.

به گزارش گل gol.ir، توماس همیلتون از سران سابق اسکاتلند فردی بود که آن حادثه را رقم زد. این ضربه آنقدر برای روح اندی ماری سنگین بود که هیچگاه تا به حال در مورد آن صحبت نکرده بود. وی می گوید که آن موقع برای فهمیدن اینکه چه اتفاقی افتاده هنوز خیلی بچه بوده است.

برای شهر کوچک دوبلین در اسکاتلند حادثه تیراندازی دبستان نیوتاون کانکتیکوت خیلی آشنا بود. حوادثی که در 13 مارس 1996 رقم خورد بدترین و مرگبارترین حادثه تیراندازی در یک مدرسه در تاریخ بریتانیا بود.

ماری در زندگینامه ای که به قلم خود نوشته است تجربه خود از این حادثه را بیان می کند اینکه چگونه تقلا می کرد با این واقعیت کنار بیاید که او نیز می توانست یکی از قربانیان همیلتون باشد. 

وی در این کتاب نوشت: تعدادی از برادران و خواهران من در آن حادثه جان باختند. من تنها زخمی عاطفی از آن روزها را به یادگار دارم در کلاسی که روزی همه ما در آن با هم آواز می خواندیم.

در آن صبح غم انگیز ماری با برادر بزرگترش جیمی 10 ساله بود که هر دو به سالن ورزش رفته بودند به آنها گفته شد که زیر میز مدیر پنهان شوند و به این ترتیب از آن حادثه جان به در بردند. همیلتون به اتاق مدیر نیز رفته بود و به اطراف شلیک کرده بود.

قربانیان او نیز همگی بین 5 تا 6 سال سن داشتند. پس از 3 دقیقه همیلتون اسلحه را به سمت خودش می گیرد و شلیک می کند.

ماری در کتاب خود از زمانی می گوید که وی در یک گروه جوانان به رهبری همیلتون عضو بود و می گوید که بدترین قسمت آن بود که این شخص را می شناخت. او بارها در خودرو مادر من هنگامیکه مرا به گروه می برد نشسته بود. حس غریبی است وقتی که می دانی یک قاتل در خودرو شما کنار مادرت نشسته بوده است.

ستاره شماره یک تنیس بریتانیا و قهرمانی المپیک 2012 لندن یادآوری خاطرات آن روزها را بسیار سنگین و سخت می داند. وی نوشت: شاید علت اینکه نمی خواهم به آن فکر کنم همین باشد خیلی احساس بدی است که فکر کنی این قاتل را می شناخته ای. من هم می توانستم یکی از آن کودکان باشم.

جودی مادر اندی در گفتوی با ESPNآن لحظه تیره و تار تماس از مدرسه را تعریف می کند: هیچی نمی توانستم بگویم. تنها سوئیچ ماشین را برداشتم و مانند هر مادر دیگری دیوانه وار خود را به مدرسه رساندم. بدترین چیزی که می توانست در زندگیت رخ دهد همین بود. نمی دانستی که فرزندت زنده است یا مرده هیچ کس نمی تواند این احساس را درک کند.

وی گفت: والدین مضطرب در بیرون مدرسه منتظر بودند که ببینند فرزاندانشان زنده اند یا مرده. صحنه وحشتناک احساس آرامش و گناهکاری زمانی که فردی آمد و گفت حادثه در کدام کلاس بوده و بدانی که فرزند شما در آن کلاس نبوده، اینکه به رغم اینکه بدانی فرزندت زنده است احساس گناه کنی.

جودی در مورد تلاشش برای کنار آمدن اندی و جیمی با این حادثه می گوید: ما تنها تلاش می کردیم همه چیز را در روند عادی خود ادامه دهیم، وی آن زمان 8 یا 9 سال داشت و در آن زمان هم تقریبا زیاد تنیس بازی می کرد.

اما مهمترین نتیجه کشتار مدرسه دوبلین تغییر قوانین تملک و حمل سلاح در بریتانیا بود. کمی پس از آن تراژدی کمپینی برای سخت تر کردن قوانین تملک سلاح به راه افتاد و در سال 1997 خرید و یا تملک هر نوع سلاح به صورت غیرقانونی در بریتانیا جرم شناخته شد.

روز جمعه در یکی از بدترین حوادث تیراندازی در تاریخ آمریکا یک فرد مسلح با ورود به دبستانی در شهر نیوتاون ایالت کانکتیکوت آمریکا و تیراندازی در دو کلاس درس 28 نفر از جمله 20 کودک را کشت و در پایان خودکشی کرد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو