bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۴۱۷۶۲

عارف: خاتمی به من نگفت کاندیدا نشوم

معاون اول دولت اصلاحات گفت: در برخی خبرها آمده بود که آقای خاتمی به من گفته‌اند در انتخابات کاندیدا نشوم که صددرصد خبر دروغ و بی‌اساسی است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
معاون اول دولت اصلاحات گفت: در برخی خبرها آمده بود که آقای خاتمی به من گفته‌اند در انتخابات کاندیدا نشوم که صددرصد خبر دروغ و بی‌اساسی است.

به گزارش تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در دیدار اعضای دفتر سیاسی حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی با اشاره به راهپیمایی عظیم مردم در 22 بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب تصریح کرد: مردم با تمام دشواری‌هایی که تحمل می‌کنند، هیچگاه با انقلاب قهر نکرده‌اند و حساب انقلاب را از عملکرد برخی مسئولین که حتی از حضور مردم گاهی سوء استفاده می‌کنند، جدا می‌دانند و کماکان پشتوانه  اصلی انقلاب هستند.

وی اختلافات موجود بین اصحاب انقلاب را تفاوت نگرش در روشها و نحوه اداره کشور قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: جریانات سیاسی درون نظام، جایگزینی برای نظام تصور نمی‌کنند و هیچکدام از دوستان ما از جمله آقایان موسوی و کروبی هم به فکر جایگزینی نظام دیگری بجای نظام فعلی نبوده و نیستند و در عین حال اگر مسیر و روند فعلی اصلاح نشود، دورنمای مثبتی را برای آینده کشور نمی‌بینم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی جریانات سیاسی هم بجای چاره اندیشی برای برون رفت از این وضعیت متاسفانه در تشدید فضای نامطلوب فعلی کمک می‌کنند.

محمدرضا عارف تصریح کرد: آنچه که برای همه ما به عنوان دلسوزان انقلاب مخصوصا نسل اولی‌ها وظیفه است، این است که در تببین وضعیت قبل از انقلاب برای جوانان عزیز تلاش کنیم؛ چرا که اکثر نسل سومی‌ها تصور دیگری  از دوران قبل از انقلاب دارند.

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: مقطع زمانی کنونی آخرین فرصت‌ ممکن برای نسل اول انقلاب است که رسالت تاریخی خود را در انتقال میراث امام و انقلاب و ارزش‌ها به جامعه جوان کشور ایفا کند.

عارف با بیان اینکه در همه بخش‌ها به خصوص در بخش اقتصادی مشکلات زیادی وجود دارد از مشکلات اکثریت مردم برای تامین مایحتاج  اولیه زندگی‌شان خبر داد  و گفت: دیگر زمان برای تجربه کردن گذشته است، در سال های اول انقلاب چون به مدیران رژیم قبلی اعتماد نداشتیم مجبور بودیم از افراد کم تجریه استفاده کنیم. دردهه دوم و سوم در مجوع روند به سمت توسعه و پیشرفت بود ولی در دوره جدید با پدیده بی تجربگی رو به رو شدیم.

وی افزود: نمی‌توان از عملکرد متولیان امور به ویژه در بخش‌های اقتصادی و مدیریتی در مقابل انتقادهای به حق مردم بویژه جوانان دفاع کرد؛ هر چند سپردن سکان مسئولیت‌های اجرایی در دهه اول انقلاب به جوانان متعهد و انقلابی و فاقد مهارت و تجارب لازم برخاسته از ذات انقلاب بوده است ولی در دهه‌های دوم به بعد تا قبل از دولت اخیر به موضوع کارآمدی مدیران توجه جدی می‌شد ولی طی سالیان اخیر با حذف مجریان باتجربه از عرصه  اداری و اقتصادی و ورود ناپختگان روبرو شده‌ایم که خود دلیل بسیاری از نابسامانی های امروز است.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به تعارض درونی اصولگرایان و مواضع آنان علیه دولت فعلی، اظهار داشت: جریان انحراف جریان موهومی است که توسط اصولگرایان با هدف فرار به جلو و فرافکنی مسئولیت‌های اساسی این جریان در مقابل افکار عمومی مطرح شده است؛ اصولگرایان با حذف کامل اصلاح‌طلبان نوید حاکمیت یکدست و افزایش خدمتگزاری به مردم را وعده داده بودند اما مردم حافظه قوی و قدرت حساب کشی دارند و به ارزیابی دقیق امور می‌پردازند.

عارف با تاکید بر اینکه مدیریت اجرایی کشور دست جریانی قرار گرفت که عموما تجربه‌ای درمسائل کلان اجرایی نداشته‎اند گفت: جریان حاکم شعار جوانگرایی و باز کردن حلقه بسته مدیران را دادند ولی در عمل با سپردن بسیاری از تصدی‌ها به غیر متخصصین موجب کاهش بنیه ملی نظام اجرایی شده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی روز کشور مسئله معیشت مردم است نسبت به روند رو به گسترش بداخلاقی‌ها در کشور هشدار داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه رذایل اخلاقی جایگزین فضایل اخلاقی شده و قبح دروغ و بداخلاقی‌ها شکسته شده است و اتفاقی که در مجلس افتاد باعث تاسف است که در سطح سران کشور به نوعی مسائل شخصی مطرح می‌شود، بر این اساس معتقدم مهمترین رسالت دولت آینده باید احیا و حاکم کردن اخلاق در جامعه باشد.

وی در پاسخ به سوالات حاضرین در جلسه درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اظهار داشت: من هنوز اعلام کاندیداتوری قطعی نکرده‌ام؛ سابقه‌ام نشان می‌دهد شخصا برای هیچ پستی کاندیدا نشده‌ام و هر وقت احساس می‌کردم خدمتی می‌توانم انجام دهم، جواب منفی ندادم. در این مقطع هم اگر احساس کنم فردی مناسبت‌تر از من در عرصه انتخابات وجود دارد، صحنه را به او واگذار می‌کنم.

عارف در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور یا عدم حضور آقایان هاشمی و خاتمی در انتخابات گفت: برداشت برخی سایت‌های خبری درباره موضع‌گیری اخیرم نسبت به کاندیداتوری آقایان هاشمی و خاتمی اشتباه بود. من اگر چه معتقدم این آقایان بهتر است به عنوان شخصیت‌هایی که  می‌توانند رئیس جمهور ساز باشند، ایفای نقش کنند، ولی همانگونه که بارها اعلام کردم به اجماع اصلاح‌طلبان با محوریت آقای خاتمی تمکین می‌کنم و موضع‌گیری اخیرم هیچگونه منافاتی با نظرات قبلی‌ام نداشته است.

معاون اول دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت احزاب در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: تشکل‌های سیاسی در کشور ما قائم به فرد و فصلی هستند و در یک مقطع زمانی مانند انتخابات تشکیل می‌شوند و بعد از مدتی به محاق می‌روند؛ اگر دموکراسی بصورت واقعی می‌خواهد در کشور حاکم شود باید به سمت توسعه احزاب  و تشکلها رفت که نهادینه کردن تشکل‌ها در جامعه مهم است و هیچ راهی جز فراگیر کردن احزاب در کشور نداریم و باید فعالیت تشکل‌ها و احزاب نهادینه و ساختار تشکیلاتی به جای تصمیمات فردی بر احزاب حاکم شود.

وی به انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: ما اکنون بخاطر انتخابات ریاست جمهوری از  انتخابات شوراها غافل هستیم؛ در حالیکه شوراها از اهمیت ویژه‌ای در قانون اساسی برخوردار است. البته برخورد قوی با انتخابات ریاست جمهوری موجب مشارکت در انتخابات شوراها هم می‌شود.

عارف در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجماع اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان باید به اجماع برسند؛ من نه آنچنان به اجماع امیدوار و نه ناامید هستم. بر اساس سابقه انتخابات سال 84  که در قدرت بودیم ولی به اجماع نرسیدیم، مقداری نگران هستم. اگر جریان اصلاح‌طلب به یک جمع بندی خوب برسد، حداقل 40 الی 50 درصد کرسی شوراها را می‌تواند تصاحب کند؛ در انتخابات ریاست جمهوری هم نیازمند تلاش و همگرایی برای موفقیت در این عرصه هستیم.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه جایگاه اصلاح طلبان نسبت به اوایل دهه 80 بهتر شده است، خاطرنشان کرد: اکنون مردم بیشتر استقبال می‌کنند که به دلیل ضعف عملکردی جریان حاکم، اصلاح طلبان زمام امور را بر عهده بگیرند.

عارف در واکنش به سوال یکی از حاضرین که به خبر برخی رسانه‌ها درباره  مواضع انتخاباتی آقای خاتمی اشاره داشت گفت: در برخی خبرها آمده بود که آقای خاتمی به من گفته‌اند در انتخابات کاندیدا نشوم که صددرصد خبر دروغ و بی‌اساسی است. متاسفانه رسالت برخی سایت‌های خبری دروغ پراکنی است و به دنبال اختلاف افکنی بین اصلاح‌طلبان هستند که مطمئنا موفق نمی‌شوند.

وی افزود: اگر روزنه‌ای برای گشایش فضای سیاسی کشور نبینم در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنم و کاندیدا نمی‌شوم که صرفا تنور انتخابات را گرم کرده باشم و در شرایطی در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنم که بر اساس نظرسنجی‌های علمی، شانس پیروزی داشته باشم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به همه ارزشها و قانون اساسی اعتقاد دارم و معتقدم باید تمامی اصول قانون اساسی عملیاتی شود م نه صرفا بخشهایی از آن و معتقدم با رعایت خطوط قرمزی که به آن اعتقاد دارم، باید در برخی موارد اجرایی در چارچوب نظام کوتاه آمد؛ البته در صورتیکه برنامه‌هایم مورد اقبال ملت قرار گیرد، به هیچ احدی اجازه نمی‌دهم از خطوط قرمزم عبور کند. نه به کسی تعهدی می‌دهم و نه تعهدی می‌پذیرم؛ ولی مطمئنم با جذب و بکارگیری نیروهای شایسته و متعهد در راستای تحقق خواسته‌های بحق مردم و اجرای برنامه‌های توسعه و پیشرفت گام‌های بلندی برداریم.

عارف در بخش پایانی سخنانش به جایگاه زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: در شعار، زنان را تاج سر خود می‌دانیم و تکریم می‌کنیم ولی در عمل تا رسیدن به مرحله احقاق حقوق زنان فاصله زیادی داریم. نگاه من جنسیتی نیست؛ زنان ایران پتانسیل‌های  زیادی دارند و تقریبا 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها در اختیار بانوان است اما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم و عدم استفاده از ظرفیت های بالقوه زنان ظلم به انقلاب محسوب می‌شود و باید زنان در مناسبات سیاسی-اجتماعی کشور مشارکت جدی‌تری داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: با استفاده ابزاری از زنان و بکارگماری نمایشی آنان در پست‌های مختلف مخالفم و صلاحیت و اهلیت حرفه‌ای برای انتخاب کارگزاران اصالت دارد که خوشبختانه ثمره 34 سال کارنامه انقلاب اسلامی در کمک به گسترش و ارتقاء توانمندی‌ها و نقش و جایگاه زنان باعث شده که در جامعه زنان کشور انبوهی از بانوان فرهیخته و کاربلد تربیت شوند و این سرمایه اجتماعی و ملی ارزشمندی است که به درستی می‌توان از آن استفاده کرد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو