bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۴۲۳۹۷
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو:

در موضوع مذاکره ایران و آمریکا 50 درصد کار انجام شده است!

«ایران مذاکره با آمریکا را به خصوص درباره مسئله هسته ای نمی پذیرد. آنها ممکن است فردی را برای مذاکره با ایران مشخص کنند اما این فرد باید کجا بیاید؟، با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟، هماهنگی را چطور می خواهند انجام دهند؟»
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
فرارو- یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «ایران مذاکره با آمریکا را به خصوص درباره مسئله هسته ای نمی پذیرد. آنها ممکن است فردی را برای مذاکره با ایران مشخص کنند اما این فرد باید کجا بیاید؟، با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟، هماهنگی را چطور می خواهند انجام دهند؟»

نمايندگان مجلس نمايندگان آمريکا با ارائه طرحی خواستار تعيين نماينده ويژه‌ای با هدف برقراری ارتباط مستقيم و گفت‌وگو با دولت ايران در بحث هسته‌ای شدند. اين طرح، گفت‌وگو و مذاکره را راه‌حل اساسی برای مسئله هسته‌ای ايران دانسته و از رئيس جمهور آمريکا می‌خواهد تا نماينده‌ای ويژه برای برقراری ارتباط با ايران تعيين کند.

اين نماينده ويژه مسئوليت برقراری ارتباط مستقيم و مستمر و همچنين برگزاری مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با دولت ايران در برنامه هسته‌ای و حقوق بشر را بر عهده دارد. 

اين طرح از مقامات و کارمندان وزارت امور خارجه آمريکا می‌خواهد تا سياست عدم تماس با همتايان ايرانی را کنار گذاشته و از فرصت‌های موجود برای اعتماد سازی مشترک و مذاکرات مبتنی بر حسن‌نيت استفاده کنند.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «مدتی است که آمریکایی ها صحبت از مذاکره مستقیم با ایران می کنند و تعدادی از مقامات ارشد این کشور خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده اند. لذا اینکه نمایندگان مجلس این کشور چنین طرحی را مطرح کرده اند در همین راستا است؛ اما اینکه چه هدفی دارند قابل بحث است.»

شوهانی با طرح این سوال که آمریکایی ها قصد دارند با چه کسی مذاکره کنند؟، گفت: «اینکه آنها افرادی را برای مذاکره مشخص کنند و یا برای خود زمان و مکان مذاکره را مشخص کنند به نظر فقط مربوط به آنها می شود و اگر منظور آنها مذاکره با ایران است که طرف ایرانی برای مذاکره مشخص نیست.»

وی ادامه داد: «لذا به نظر من آمریکایی ها که به خصوص پس از بیانات مقام معظم رهبری می دانند مذاکره مستقیمی میان دو کشور امکان پذیر نیست، چرا باید طرح مجدد موضوع کنند؛ این موضوع از ریشه با مشکل مواجه است.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «به نظر می رسد هدف آمریکا این است که توپ را به زمین ایران انداخته و از این موضوع بهره برداری تبلیغاتی کند و اهداف خاص خود را در نزد افکار عمومی مردم آمریکا و دنیا پیش ببرد.»

وی تصریح کرد: «به نظر نمی رسد اصل مذاکره ایران با آمریکا خیلی جدی از سوی ایران طرح شده باشد یا ایران فردی را برای این مذاکرات در نظر گرفته باشد.»

شوهانی با بیان اینکه ایران مسلما اجازه ورود فرستاده ویژه آمریکا به ایران برای مذاکره را نخواهد داد گفت: «ایران مذاکره با آمریکا را به خصوص درباره مسئله هسته ای نمی پذیرد. آنها ممکن است فردی را برای مذاکره با ایران مشخص کنند اما این فرد باید کجا بیاید؟، با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟، هماهنگی را چطور می خواهند انجام دهند؟»

وی ادامه داد: «در واقع در این موضوع 50 درصد کار که آمریکایی ها باشند انجام شده است؛ اما 50 درصد دیگر که ما باشیم به نظر نمی رسد حتی یک درصد هم انجام شده باشد.»

شوهانی در پایان گفت: «به اعتقاد من حتی اگر آمریکایی ها چنین طرحی را تصویب کنند و نماینده ای را برای مذاکره با ایران مشخص کنند، طرف ایرانی آمادکی مذاکره با آمریکا را ندارد و به نظر نمی رسد آمریکایی ها بتوانند حداقل در این مقطع زمانی کاری از پیش ببرند.»
مجله خواندنی ها
مجله فرارو