bato-adv
کد خبر: ۱۴۳۷۳۴

پورنجاتی: خاتمی کاندیدا نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
احمد پورنجاتی معتقد است که سید محمد خاتمی دلر انتخابات ریاست جمهوری سال 92 کاندیدا نخواهد شد.

به گزارش فرارو مشاور رییس جمهور دوره اصلاحات در گفت و گویی مفصل  با روزنامه بهار ضمن تاکید بر این که مخالف معرفی نامزد اصلاح طلبان در انتخابات است، گفت: «اصلاح اجتماعی از طریق سازماندهی اجتماعی اتفاق می‌افتد و قدرت برای تسهیل این کار است و نه ماده اولیه.»

وی افزود: «برای این‌که جامعه متوجه شود در چه وضعیتی هست و احتمالا به چه وضعیتی می‌تواند برسد باید با آن ارتباط برقرار کرد. این ارتباط نیازمند یکسری نهادسازی است و این نهادها لزوما نهادهای سیاسی هم نیستند. به نظر من جریان اصلاحات تا سال‌ها باید این روند را طی کند و قید حضور در قدرت را بزند.»

پور نجاتی در پاسخ به این سوال که "وقتی که قدرت به شما این اجازه را نمی‌دهد چطور می‌توانید تا سال‌ها نهادسازی کنید؟" عنوان کرد: «به دلیل این‌که اصلاح‌طلبان تا حالا به صورت ابزاری با نهادسازی برخورد کرده‌اند؛ یعنی روزنامه‌ هم که منتشر کردند تبدیل شد به سکوی پرش برای رسیدن به قدرت. یعنی اصلاح‌طلبان باید خیال جامعه و قدرت را راحت کنند که میلی به قدرت ندارند. باید به حاکمیت بگویند که ما کار خسرو را به خسرو و قیصر را به قیصر واگذار کردیم؛ در واقع یک‌جور بی‌میلی اصلاح‌طلبانه را در دستور کار قرار دهند.»

مشاور سید محمد خاتمی افزود: «به نظر من ارزیابی غیرمنصفانه‌ای است که بگوییم طرف مقابل اجازه فعالیت به اصلاح‌طلبان نمی‌دهد. اصلا حاکمیت نمی‌تواند به اصلاح‌طلبان اجازه نهاد‌سازی ندهد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «ما اصلاح‌طلبان اولین کاری که باید بکنیم این است که وزن و واقعیت خودمان را درست تشخیص دهیم. نه خیلی بیش از آن چیزی که واقعیت اصلاح‌طلبی است و نه کمتر. ما با هر دو چالش مواجه هستیم. افرادی در جبهه اصلاحات هستند که احساس می‌کنند اگر الان یک سوت بزنند تمام جامعه ایران از سروکول اصلاح‌طلبان بالا می‌رود و هیچ نوع مهندسی انتخاباتی هم جلو‌دار این طرفداران اصلاحات نیست و توهم خودبزرگ‌بینی دارند.»

وی با بیان این که انتخابات سال 92 برای اصلاح‌طلبان حتی از انتخابات سال 76 هم حساس‌تر و البته مفید‌تر است، گفت: «اصلاح‌طلبان باید با انتخابات سال 92 مانند بچه‌ای که از سر سفره قهر کرده برخورد کنند؛ یعنی بگویند ما که غذا نمی‌خواهیم اما این سهمی که برای ما نگه داشته‌اید هم کم است.»

مشاور سید محمد خاتمی درباره احتمال کاندیدا توری رییس جمهور پیشین کشورمان در انتخابات گفت: «آقای خاتمی در جمع می‌گوید من تابع عقل جمعی هستم و هرچه تصمیم گرفتید من عمل می‌کنم. یعنی اگر تصمیم به این برسد که او نامزد انتخابات شود، در انتخابات ثبت‌نام می‌کند. اما جوری تمهید می‌کند که به این نرسد و نامزد انتخابات نشود.»

وی پیش بینی کرد که "خاتمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 نمی‌شود" و گفت: «در واقع آقای خاتمی با تحلیل در انتخابات سال 92 نامزد نمی‌شود.»

پورنجاتی در تحلیل این که چرا خاتمی نامزد انتخابات نمی‌شود، تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان و جامعه به یک دوره آرامش و استقرار نیاز دارند؛ حتی طرف مقابل اصلاحات هم به این آرامش نیاز دارد تا به این نتیجه برسد که باید فشار امنیتی را کم کند. سال 88 یک طرف ممکن بود این را بخواهد و یک طرف نخواهد؟ اما الان هر دو طرف خسته هستند، هر چند یکی دست بالا دارد. البته به نظر من سال‌های 88 تا 92 یکی از دوره‌های پرافتخار و پرسود برای اصلاح‌طلبان است. چون به شکل بسیار غیرمنصفانه‌ای مورد عنایت قرار گرفتند. و خب نجابت و متانت و استواری و پایمردی جواب می‌دهد. دیر یا زود دارد ولی جواب می‌دهد. یعنی محدودیت‌ها و حصر دیر یا زود به ثمر می‌نشیند. اصلاح‌طلبان برای رسیدن به قدرت تلاش نکنند برای کشور اتفاقات بهتری می‌افتد.»

خوزنين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
اگرچه ممكن من هم موافق حرفاش نباشم اما پور نجاتي دم دمي مزاج نيست.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
آخه اینم شد تحلیل آقای مشاور!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲
مجله فرارو