bato-adv
کد خبر: ۱۴۸۶۴۵
9 كارشناس در گفت‌وگو با تهران امروز:

گزينه اصلح برای رياست‌جمهوری كيست؟

تاریخ انتشار: ۰۳:۴۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
در اين شرايط سخت تحريم و ازسوي ديگر در شرايطي كه نياز به اصلاح و بازنگري در برخي رويكردها احساس مي‌شود، كسي گزينش شود كه توان مديريت تمام اين موارد را داشته باشد

عرصه انتخابات يك عرصه نسبي براي انتخاب ميان خوب و خوب‌تر در جمهوري اسلامي ايران است و همين مسئله باعث افزايش حساسيت انتخابات در يك نظام مردم سالار ديني شده و شاخص‌هاي ارزيابي انتخابات را كيفي‌تر مي‌سازد. مراجعه به نظر كارشناسان و‌ صاحبنظران و افكار عمومي در راستاي تعيين اين معيارهاست.

با توجه به اينكه در هر دوره‌اي هر يك از زمينه‌هاي اقتصادي،‌ سياسي و فرهنگي از توجه و حساسيت بيشتري برخوردار است، لزوم توجه به اين معيارها نيز ضرورت بيشتري مي‌يابد چرا كه اين دولت است كه بايد در هر يك از زمينه‌هاي فوق بر مسائل و مشكلات فائق آيد.

از اين رو در هر دوره‌اي جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي به‌دنبال آن هستند كه شرايط و بسترهايي فراهم كرده تا به كانديداي اصلح نسبت به سايرين راي داده و زمينه را براي حضور وي مهيا سازند. بر اين اساس، گستره توانمندي‌هاي رئيس‌جمهوري كه قرار است به مدت چهارسال رئيس هيات دولت باشد، با توجه به افكار، رويكرد و گفتمان خويش، مولفه‌هاي مشخص و روشني را طلب مي‌كند، به ميزاني كه اين مولفه‌ها در شخص نخست اجرايي كشور نمود يا مفقود باشد،عملا از كارآمدي دولت كاسته يا به آن افزوده خواهد شد. بر‌همين اساس اين گزارش به بررسي نظر كارشناسان و صاحبنظران پرداخته تا مهم‌ترين معيارها و ويژگي‌هاي يك رئيس‌جمهور اصلح را مورد ارزيابي كارشناسانه قرار دهد. صاحبنظران در گفت‌وگو با تهران امروز، مديريتي كارآمد،‌ بهره‌مندي از تشكيلات منسجم با تكيه بر خرد‌جمعي، در پيش گرفتن رفتارهاي فراجناحي، توجه به گفتمان ارزشي و همچنين رويارويي واقع‌گرايانه با دغدغه‌ها و مشكلات اقتصادي مردم را از مهم‌ترين خصايص يك رئيس‌جمهور كارآمد شمرده و به شهردار تهران به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلح در رقابت‌هاي انتخاباتي اشاره كردند.



رضايتمندي عمومي از عملكرد قاليباف شكل گرفته است

محمد فيروزي، نماينده مجلس از ويژگي‌هاي يك رئيس‌جمهور اصلح با تهران امروز سخن گفت. وي در اين باره با اشاره به وجود مشكلات و بحران‌هاي داخلي كشور گفت: با توجه به شرايط اقتصادي،‌ سياسي و فرهنگي حاكم بر كشور راه همدلي براي خروج از بحران زماني محقق مي‌شود كه انتخاب اصلح و شايسته بتواند بر كشور تحميل شود. در اين راستا رئيس‌جمهور آينده بايد از ويژگي‌هايي برخوردار باشد كه مورد توجه دقيق مردم به هنگام انتخاب قرار گيرد. بر اين اساس، ابتدا توان اجراي برنامه‌ها در سطح كلان را داشته باشد. دوم، داراي تشكيلات منسجم و نيروي انساني همفكر و كارآمد كه ارائه كننده راهكار با برنامه‌هاي تفصيلي است، باشد. سوم؛ از خرد جمعي استفاده كرده و خودمحورنبوده و توان بالفعل كردن همه پتانسل‌هاي موجود در جامعه را داشته باشد. چهارم؛ خصايص شخصي چون سعه صدر و تحمل عقايد مخالف هم بايد مورد توجه قرار گيرد. بر اين اساس، كانديداي مورد نظر بايد از نقاط منفي مانند بي‌برنامه بودن،‌حاشيه‌سازي و مقطعي فكر كردن به دور باشد. اين نماينده مجلس در ادامه به محمد باقر قاليباف به عنوان يكي از چهره‌هاي‌هاي مقبول و شايسته براي تصدي كرسي رياست‌جمهوري اشاره كرد و افزود: در ميان چهره‌هاي شاخصي كه در حال حاضر احتمال كانديداتوري آنها زياد است، با توجه به اينكه دكتر قاليباف طي سال‌هاي اخير توانسته بر يكي از بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي شهري يك مديريت عالي شهري را به منصه‌ظهور برساند لذا يك رضايتمندي عمومي از ايشان شكل گرفته و درميان كانديداهاي احتمالي شايستگي بيشتري براي انتخاب دارد. برنامه محور بودن ايشان و همچنين تشكيلات و نيروي انساني كارآمدي كه در كنار خود جمع كرده از فاكتورهاي مهم در اثبات كارآمدي ايشان در امر مديريت كشور است.



گزينه اصلح بايد نگاه واقع‌گرايانه به مشكلات مردم داشته باشد

جواد هروي، ‌نماينده مجلس هم در پاسخ به تهران امروز درباره ويژگي‌هاي يك رئيس‌جمهور اصلح ضمن بيان اين مسئله كه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري بايد اظهارات آرماني و شعارزدگي در جريان رقابت‌ها كنار زده شود، گفت: در آستانه انتخابات در برخي جرايد عملكرد خوب و بد به شكل مقايسه‌اي مطرح مي‌شود. به عنوان مثال در اظهاراتي در جريان شوراي شهر سخني ازآقاي چمران مطرح شد كه طي آن گفته شد عملكرد احمدي‌نژاد بهتر از قاليباف بوده است. اين مسئله جز اينكه اصطكاك جريانات سياسي را مخدوش‌تر كرده و درگيري‌ها را افزايش مي‌دهد، ‌حاصل ديگري ندارد. آنچه امروز جامعه به آن نياز دارد شخصي است كه از توانمندي اداره امور براي حل هر مشكلي برخوردار باشد. برنامه‌ريزي در راستاي رفع مشكلات مردم، ‌مهم‌ترين دغدغه است كه لزوم برنامه‌اي مدون و دقيق را طلب مي‌كند. هروي در ادامه به شاخص‌هاي رئيس‌جمهور آينده اشاره كرده و تصريح كرد: در حقيقت امروز بر اساس معيارهايي كه براي گزينه اصلح در نظر گرفته مي‌شود كسي بايد از شانس بيشتر برخوردار باشد كه بتواند نگاه دقيق و رويكرد علمي هم در عرصه داخلي و هم خارجي داشته باشد. براين اساس اين گزينه بايد بتواند با مشكلات مردم جامعه مستقيما رو در رو شده و نگاه واقع‌گرايانه‌اي به مشكلات مردم داشته باشد. در حالي كه امروز نگاه بيشتر كاركنان، مشكلات و معيشت و دغدغه مردم نيست و لذا با مرور عملكرد گذشته كانديداهاي احتمالي مي‌توان احتمال موفقيت چهره‌اي را محتمل‌تر دانست كه مديريت و كارآمدي وي در عرصه عمل به خوبي اثبات شده است و مردم در اين باره به خوبي قضاوت مي‌كنند.



رئيس‌جمهور آينده بايد آزمون ديده باشد


مير قسمت موسوي،‌ از نمايندگان مجلس نيز درباره شاخصه‌هاي كانديداي اصلح براي انتخابات مي‌گويد: واضح است كه رئيس‌جمهور اصلح بايد به اصول و پايه‌هاي اصل انقلاب معتقد باشد و از نظر فكري و اعتقادي آزمون داده و قبول شده باشد. فردي كه قرار است براي اداره كشور سكان دار امور اجرايي شود بايد سياستمدار بوده و مديريت خوبي داشته باشد. ضمن اينكه اين فرد بايد براي سياست خارجي و داخلي نيز برنامه داشته باشد. مردم‌دار و اخلاق‌مدار باشد تا بتواند توانمندي خود را به اثبات برساند.ضمن اينكه با حضور در عرصه‌هاي مهم كشور حضورش اثبات شده باشد. وي همچنين درباره گزينه اصلح عنوان مي‌كند، كارآمدي و توانمندي فرد در امور اجرايي مهم‌ترين گزينه براي رئيس اجرايي كشور است از اين رو بايد به فردي راي داد كه مديري قابل بوده و درعرصه‌هاي مديريت و جهاد حضور داشته باشد.

رئيس‌جمهور بايد شخصي شناخته شده باشد نه نوظهور

عوض حيدرپور، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه كارآمدي نامزدها بايد به اثبات عموم رسيده باشد عنوان كرد: درخصوص نامزدي براي انتخابات بايد بر اين نكته تاكيد داشت كه كارآمدي فرد براي به تصدي رسيدن اين پست اثبات شده و مشروعيت و مقبوليت داشته باشد. وي در توضيح اين كارآمدي افزود: رئيس‌جمهور آينده بايد فردي باشد كه درعرصه‌هاي مختلف و در 30سال گذشته حضور داشته و چهره‌اي شناخته شده باشد نه اينكه همچون دوره گذشته به يك باره ظهور كند و پديده‌اي نوظهور باشد و راي بياورد. چند نكته دركارآمدي بايد مورد توجه قرار بگيرد، كسي مي‌تواند كشور را به عنوان رئيس‌جمهور اداره كند كه الگوي كوچكي را مديريت كرده باشد و عملكردشان رو به پيشرفت باشد. آدم‌هايي كه به حداقل‌ها اكتفا مي‌كنند مناسب نيستند. حيدرپور همچنين درباره مشروعيت تاكيد كرد و گفت: حرمت و تابعيت فقيه را داشته و تحت نظر مراجع عالي قدر رفتار كرده باشد و آرمان‌هاي شهدا، امام و رهبر را مورد توجه قرار داده و تاييد مراجع را نيز به همراه داشته باشد. مقبوليت نيز در روزگار ما از طريق نظر‌سنجي مشخص مي‌شود و مردم آن را تعيين مي‌كنند.دربين جريان‌ها گروه ائتلاف پيشرفت مناسب‌ترين گروه است و در بين اعضاي اين ائتلاف قاليباف به دليل سابقه مديريتي كه داشته است كارنامه خوبي داشته و مورد تاييد مراجع نيز هست.



شهردار تهران مي‌تواند مسير توسعه كشور را ادامه دهد

عبدالله‌زاده، ‌نماينده مجلس هم با اشاره به فقدان رقابت حزبي در ايران در اين باره در پاسخ به تهران امروز گفت: با توجه به اينكه در كشور احزاب قدرتمندي كه ديدگاه فرهنگي، اقتصادي مشخص داشته باشند وجود ندارد، در واقع پروسه انتخاب كمي سخت‌تر است. چرا كه وجود احزاب كمك خواهد كرد تا فاكتورهاي اصلح و آنچه كانديداها مطرح مي‌كنند، به خوبي تبيين شوند. با اين شرايط، مردم براي انتخاب اصلح بايد با مطالعه دقيق وارد عرصه شوند.در اين راه معيارهاي بيان شده از سوي مقام معظم رهبري بسيارمهم است؛ از سوي ديگر تجربه مردم طي سال‌ها برقراري جمهوريت در نظام جمهوري اسلامي ايران كمك خواهد كرد تا گزينه مناسب انتخاب شود. اين نماينده مجلس افزود: نياز جامعه امروز ايران اين است كه در اين شرايط سخت تحريم و ازسوي ديگر در شرايطي كه نياز به اصلاح و بازنگري در برخي رويكردها احساس مي‌شود، كسي گزينش شود كه توان مديريت تمام اين موارد را داشته باشد.

وي افزود: تدين و مردمي بودن يكي از مطالبات اوليه مردم محسوب مي‌شود. نكات ديگري نيز در اين راستا حائز اهميت است، براي اصل نظام حرمت قائل شدن،پرهيز از حواشي در مديريت و پيگيري مشكلات مردم از ويژگي‌هاي قابل اعتنايي است كه بايد لحاظ شود.همچنين مي‌شود به موارد ديگري همچون اداره كشور با الگوي اسلامي و مطابق با مصالح مردم و نظام، و عدم ورود به جريانات خاص و جلوگيري از انحراف مسير اشاره كرد. عبدالله‌زاده در نهايت با اشاره به شهردار تهران به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلح براي رياست‌جمهوري گفت: به نظر مي‌رسد اكنون براي اينكه بگوييم چه كسي اصلح است زود است بايد منتظر بود تا ببينيم چه كساني در انتخابات ثبت‌نام مي‌كنند،اما قاليباف گزينه‌اي است كه در عرصه‌هاي مختلفي كار كرده است و با تجربه و آزمون شده است و همواره در خط انقلاب حركت كرده و توان خود را چه در زمان جنگ و چه در زمان مديريت خود ثابت كرده است.قاليباف در حفظ اصول انقلاب پا برجا بوده است و از مديريت اجرايي خوبي برخوردار است. وي مي‌تواند مسير توسعه كشور را ادامه دهد.



قاليباف تحول ايجاد كرده است

حسين گروسي نماينده مجلس درباره ويژگي‌هاي گزينه اصلح با تاكيد بر خصايص سياسي رئيس‌جمهور آتي گفت: كسي براي رياست‌جمهوري مناسب است كه از توان مديريتي لازم براي بهبود وضعيت اقتصادي، سياسي و مديريتي كشور برخوردار باشد. گروسي در ادامه افزود: وقتي مي‌گويند كانديداي رياست‌جمهوري رجل سياسي باشد يعني بايد در همه ابعاد مديريتي و قانون‌گذاري از توانايي بالايي برخوردار باشد. به گفته گروسي انتظار مي‌رود كساني‌كه كانديداي رياست‌جمهوري مي‌شوند چند دوره گذشته را مطالعه كنند تا با شناخت نقاط مثبت و منفي دولت‌ها و رئيس‌جمهورهاي گذشته از نقاط منفي دوري كنند و به تقويت نقاط مثبت بپردازند،تا اين روش و آسيب‌شناسي موضوعات راهي باشد براي خارج كردن كشور از وضعيت موجود.حسين گروسي در ادامه با اشاره به اينكه محمد باقر قاليباف شهردار تهران فردي بوده كه تاكنون در هر مسندي قرار گرفته آن را به خوبي اداره كرده، گفت: قاليباف سابقه خوبي از خود برجا گذاشته و هم درمديريت شهرداري و ساير سمتهايي كه داشته تحول ايجاد كرده است.



پرهيز از تك روي و توسل به خرد جمعي

حجت‌الاسلام روح‌الله بيگي نماينده مياندوآب در مجلس هم ولايت‌پذيري گزينه اصلح را مورد توجه قرار داده و گفت: با توجه به اهميت نظام جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان، انتخابات اين كشور و رئيس‌جمهور آتي آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. به اعتقاد بيگي ويژگي اول رئيس‌جمهور آينده ولايت‌پذيري است كه از بديهيات و ضروريات يك رئيس‌جمهور است. بيگي در ادامه به ويژگي‌هايي چون مردمداري، دلسوز به نظام بودن، قانونمدار بودن و حافظ ارزش‌هاي اسلامي بودن اشاره كرد و افزود: كاردان و كارشناس بودن و اينكه بتواند با مجلس و ديگر قوا تفاهم برقرار كند از ديگر ويژگي‌هايي است كه در كنار پرهيز از تك روي و توسل به خرد جمعي براي حل مسائل مي‌توان به آن اشاره كرد. به اعتقاد بيگي در بين گزينه‌هاي موجود براي معرفي فرد اصلح همچنان بايد صبر كرد و ديد تكليف ائتلاف‌ها چه مي‌شود.



رئيس‌جمهور بايد تيم قدري در حوزه اقتصاد داشته باشد

احمد شوهاني نماينده ايلام با بيان اينكه رئيس‌جمهور آينده بايد در حوزه‌هاي مختلف داخلي، خارجي و در زمينه‌هاي اقتصادي،سياسي و اجتماعي برنامه داشته باشد به تهران امروز گفت: با توجه به بحران‌هايي كه در دولت داشته‌ايم كسي كه براي رياست‌جمهوري كانديدا مي‌شود بايد تيم قوي و قدر بخصوص در حوزه اقتصاد داشته باشد.شوهاني ادامه داد اظهاراتي همچون گفتن اينكه حزب ندارم و عمل بر اساس روش سعي و خطا روش درستي نيست. شوهاني درباره ويژگي‌هاي شخصيتي رئيس‌جمهور آينده به مردمي بودن،دلسوز بودن و پايبندي به نظام ولايت اشاره كرد و گفت: فكر مي‌كنم در بين افرادي كه تا به حال تصميم به رياست‌جمهوري گرفته‌اند محمدباقر قاليباف گزينه اصلح باشد.



رئيس‌جمهور آينده بايد مطيع رهبري باشد


اما نادر قاضي پور نماينده اروميه در اين باره اطاعت محض از رهبري را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي رئيس‌جمهور آينده بر شمرد و گفت: رئيس‌جمهور آينده بايد مطيع رهبري باشد و سابقه جبهه و رزمندگي داشته باشد؛ به اعتقاد قاضي پور نيز شهردار فعلي تهران بيشترين تطبيق را با خصايص و معيارهاي يك رئيس‌جمهور كارآمد و لايق را داراست.

منبع: تهران امروز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
حتی اگر خاتمی یا هاشمی هم بیان بازم هیچکدوم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
تنها کسی که میتونه ملت را از این وضع نجات بده هاشمی رفسنجانی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
گزینه اصلح فقط رحیم مشائی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
به نظر من باید یه نفر به مردم معرفی بشه تا همه به اون رای بدن . اینجوری هم بهتره هم اینکه بازم بهتره
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
هاشمی بهترین گزینه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
فقط هاشمی وبس!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
هاشمي حمايتت مي كنيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
از خدای خود عاجزانه می خواهم این آگاهی در مردم کشورم ایجاد شود که با حماسه سیاسی خود و با رای آگاهانه، سکان اجرایی کشور را بدست مدیر انقلابی، جهادی، صادق، کارامد، ولایی و مدیر و مدیر، بسیچی جان برکف دوران دفاع مقدس بدهد تا بگفته خودش، کارایی دین را در مدیریت و ساختن ایرانی مقتدر و پیشرفته ثابت کند و الگویی برای همه کشور ها باشد. چه زیبا فرمودند آن مرجه عظیم القدر به دکتر قالیباف در دیدار دو هفته قبل، که تبلیغ خدمات و موفقیتهای دکتر قالیباف، تبلیغ غیر مستقیم اسلام و کارآمدی اسلام در مدیریت و پیشرفت است.
یک یا علی تا پیروزی
حامی مردمی دکتر قالیباف- مدرس دانشگاه
mashan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
حالا براي ارزيابي رئيس جمهور آينده خيلي زود است براي اينكه تمام رؤساي جمهور گذشته در زمان انتخاب اصلح بودند ولي در يكسال باقيمانده آخر يكدفعه به چنين روزي گرفتار ميشوند و زياد هم فرق نميكند اول اصلحش ميكنيم بعد در روز هاي آخر ..................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
گزینه اصلح حسین شریعتمداری
دکتر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
دمت گرم خندیدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
دیگه مهم نیست!
عظیمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
حسن روحانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
باشه باشه هر چی شما بگید - یاشه به قالیباف رای میدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
مومن و خداشناس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
هر چار سال يكبار ما هم جزو آدما بحساب ميايم، چه خوب . همينطوري پيش بريم و اتفاق خاصي نيافته با يك حساب سر انگشتي به اميد خدا 120 سال ديگه هر سال يكبار در جرگه آدما ميايم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
غیر از بند آخر اینها ویژگی های خاتمی است
مجله فرارو