bato-adv
کد خبر: ۱۵۵۷۶۵

محمدرضا خاتمی: تابلوی ما را غیرقانونی پایین‌کشیدند

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۲
چهار سال از برگزاری انتخابات 88  که پس لرزه‌های آن دامن احزاب اصلاح طلب را گرفت، گذشت. حزب مشارکت به عنوان بزرگترین حزب اصلاح‌طلب بدون برگزاری دادگاه منحل اعلام شد و این انحلال ازسوی اعضای حزب هرگز پذیرفته نشد. پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 بار دیگر این احتمال را تقویت کرد که شاید برخی از اعضای این حزب وارد کابینه شوند.

به گزارش جماران، محمدرضا خاتمی دبیر کل سابق حزب مشارکت تصریح دارد که هر یک از اعضای حزب در صورت قرار گرفتن در کابینه به اصول حکمرانی خوب باید پایبند باشند. نایب رئیس مجلس ششم مهم‌ترین مطالبه خود از حسن روحانی را اجرای قانون اساسی و ایستادگی در برابر بی‌قانونی عنوان کرد.

اگر به یکی از اعضای حزب مشارکت پیشنهادی برای حضور در کابینه شود شما چه انتظاراتی از وی خواهید داشت؟
ما ترجیح می‌دهیم در جای خودمان یعنی در حزب باشیم البته از هیچ کمکی هم دریغ نمی‌کنیم. طبعا اگر کسی وارد کابینه شد باید به برنامه‌های رئیس‌جمهور وفادار باشد. حزب در اداره کشور معتقد به اصول «حکمرانی خوب» است یعنی شفافیت، پاسخگویی، مشارکت، کارآمدی، و امثال آن‌. این اصول سرلوحه همه اعضای حزب است که در هر مسئولیتی قرار می‌گیرند، باید به آن پایبند باشند.


شما در سخنان خود بارها اشاره کردید که دنبال سهم‌خواهی نیستید اما به عنوان عضو ارشد حزب مشارکت آیا رایزنی و توصیه‌هایی داشتید که چه فردی با چه شرایطی وزیر کشور شود تا شرایط برای احزاب سیاسی بهبود پیدا کند.

در برنامه آقای روحانی به وضوح می‌توان مشاهده کرد که ایشان به توسعه سیاسی پایبند است اما این‌که اولویت به چه بخشی داده می‌شود هنوز مشخص نیست. حوزه مرتبط با توسعه سیاسی، وزارت کشور است به همین دلیل فردی باید در راس وزارتخانه قرار بگیرد که با تمام وجود به توسعه سیاسی پایبند باشد. اگر کسی توسعه سیاسی را قبول نداشته باشد، نمی‌تواند در راس این وزارتخانه قرار بگیرد زیرا برنامه‌های آقای روحانی را قبول ندارد. اگر کسی موافق بگیر و ببند باشد موافق توسعه سیاسی نیست یا اگر کسی بر مطبوعات فشار وارد می‌کرد یا از اعمال فشار بر مطبوعات حمایت می‌کرد این افراد کسانی هستند که به توسعه سیاسی پایبند نیستند. کسانی که برخورد خوبی با خبرنگاران نداشتند یا نهادهای مدنی را توطئه دشمن می‌دانند افرادی هستند که نمی‌تواند در راس وزارت کشور قرار بگیرند. وزیر کشور باید کسی باشد که توسعه سیاسی را قبول داشته و به  تحزب باور داشته باشد و انتخابات را آزاد برگزار کند. من در بین اصولگرایان کسی را نمی‌شناسم که این صفت را داشته باشد مگر اینکه خود را نشان نداده و سکوت کرده باشد، بنابراین انتظار ما این است که یک اصلاح طلب شناخته شده و مومن به توسعه سیاسی در راس وزارتخانه قرار بگیرد.

فکر می‌کنید چه سرنوشتی در انتظار حزب مشارکت در دولت یازدهم خواهد بود، آیا فضا باز خواهد شد یا اینکه همچنان تابلوی حزب پایین خواهد ماند.

آینده حزب مشارکت به خود ما بستگی دارد، اگر ما فعال باشیم حزب مشارکت هم فعال باقی خواهد ماند. درطول چهار سال گذشته حزب ما فعال بوده و علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه داده است. البته غیر‌قانونی تابلوی ما را پایین کشیدند با این وجود حزب مشارکت یک حزب قانونی است زیرا هیچ دادگاهی برای این حزب تشکیل نشده و هیچ حکمی برای ما صادر نشده است. تنها یک حکم توسط قوه قضاییه برای حزب مشارکت صادر شده است و آن حکم ابطال رأی کمیسیون ماده ١٠ در توقیف پروانه حزب و تعلیق فعالیت آن است‌. دادگاه صریحا آن حکم کمیسیون را لغو کرده است. این تنها حکم قضایی است که تا به حال برای حزب صادر شده است و برای همین حزب مشارکت، حزبی قانونی است‌.

آیا این مطالبه را از آقای روحانی خواهید داشت که با رایزنی شرایطی را فراهم کند تا بار دیگر تابلوی حزب مشارکت بالا کشیده شود‌؟
ما از همه می‌خواهیم به قانون گردن نهند و جلوی بی‌قانونی را بگیرند. این درست نیست اگر زور داشتیم بگوییم قانون حکم ماست. آقای روحانی مسئول اجرای قانون اساسی هستند و بدیهی‌‌‌‌ترین اصل هم این است که بدون تشکیل دادگاه نمی توان هیچ‌کس را محکوم کرد.

یعنی رایزنی نمی‌کنید‌؟

ما با همه رایزنی می‌‌‌‌کنیم تا تضییقات ناروا و غیر‌قانونی در مورد حزب برطرف شود.

جلسات حزبی که بعد از انحلال حزب تشکیل شد تا چه حد توانست نقصان ها و ضعف های موجود را تشخیص بدهد.
حزب مشارکت هیچ وقت منحل نشده است البته فشار و محدودیت زیادی متوجه آن شده که به نظر ما غیر‌قانونی بوده است ولی با همه این مشکلات حزب درحد مقدورات به وظیفه قانونی خود عمل کرده است و همچنان با توجه به جمیع جهات کار می‌کند و طبعا همیشه یکی از مسائل مهم مطرح، ارزیابی داخلی خودمان است.

اگر جبهه فراگیر اعتدال تشکیل شود حزب مشارکت هم به آن خواهد پیوست؟
ما از نظر تشکیلات در اصلاح‌طلبان چیزی کم نداریم‌. اما همواره این آمادگی هست که اگر کسی چیزی به ما اضافه می‌کند از توان او بهره گیریم و اگر هم تجربه ما به کار کسی می‌آید، از او دریغ نکنیم.

آیا امکان دارد که در دولت جدید تقاضای صدور مجوز یک حزب اصلاح‌طلب از سوی چهره‌های شاخص حزب شما مطرح شود که محکومیتی ندارند‌.

حزب مشارکت به لحاظ انسجام فکری و عملی به بلوغ رسیده است و لذا بازگشت به کودکی نوعی ارتجاع است.

حزب مشارکت نه به صورت صد در‌صد ولی تا حدودی بار دیگر درقدرت سهیم شد، متاسفانه حزب در دوران هشت ساله اصلاحات از سازماندهی نیروها غفلت کرد آیا در حال حاضر این مسئله در اولویت شما هست تا باردیگر نیروهای پراکنده را گرد هم بیاورید‌؟
این امر نسبی است. اگر ما را با احزاب قدرتمند دنیا مقایسه کنید خیلی عقب هستیم اما اگر با احزاب ایرانی مقایسه کنید خدا را شکر در وضعیت خوبی هستیم آن هم پس از آن همه مشکلات تحمیلی. البته ما باید تلاش کنیم تا واقعا یک حزب حرفه‌ای شویم و این کار نیازمند کادرهای حرفه‌ای، آموزش دیده و توانمند است.
مزرغه نو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
درود بر حزب مشارکت که حزب مردم است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
اگر سوابق اینها را از اول انقلاب با آنهمه تند رویها بررسی کنیم می بینیم که بیشتر اینها فرصت طلب هستند و اصلاح طلبی را به خاطر منافع خودشان یدک می کشند>
گنجی پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
مشارکت یک حزب واقعی نیست یک گروه دولت ساخته است ( دولت خاتمی) که دوست دشمنان این مردم ومملکته .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
خدا تابلو اینا قانونی پایین کشید
مهدی924
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
دبیرکل جبهه مشارکت منشور سازمان ملل رو از قانون اساسی بالاتر میدونست. ضمنا به گفته مراجع رسمی قانونی حزب مشارکت غیرقانونیه.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
حزب مشارکت همیشه همره مردم بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
من نمی فهمم چرا منفی؟ از دوران مشروطه تا بحال من هیچ حزبی با این نظم، محبوبیت، مرد خواه، قانونگرا و هزاران حسن دیگر سراغ ندارم. من هنوزم وقتی اون نماد کبوتر نشان داخل کادر زرد را میبینم حال می کنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
چرا منفی؟ یکم فکر کن داری با تعصب نظر میدی
همین که تو این سایت اصلاح طلب این همه منفی به ایشون میدن یعنی یه جای کار میلنگه
مردم دنبال ارامش اند نه توطئه و خیانت و تندروی
میخاد اصلاحاتی باشه میخاد اصول گرایی باشه هر دوتا مطرودند
امیدوارم بیشتر فکر کنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ناشناسی که گفتی فرارو سایت اصلاحطلب است این سایت اصلاحطلب نیست فقط همین رو بدون مثلی که دوران انتخابات رو فراموش کردید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
اینایی که منفی می دهند مشخص چه کسانی هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ناشناس
۱۵:۰۹:
اونائی که مثبت میدن معلومه کی هستن؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ناشناس ۱۶:۱۱

معلومه اونایی که مثبت می دهند کی هستند، کسانی که به روحانی و رای دادند و در نظر سنجی های فرارو هم همین جوری رای می دادند میزان اختلاف عارف/روحانی را با بقیه کاندیدا در نظر سنجی های اینترنتی یادته؟
مهدی924
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ناشناس 13:19 عزیز قانونگرایی و تبعیت از قانون حزب تو ماجرای انتخابات88 مثال زدنی بود! ضمنا حزب مشارکت پیش بنده و خونواده و خیلی از دوستانمون اصلا محبوبیت و مقبولیتی نداره.
ابراهیم
-
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
وای خدا بازهم این تندروها آمدند
خدا به داد مردم ومملکت برسد
یکی نیست به اینها بگه بابا مردم دنبال آرامش هستند نه سیاست بازی.
مردم دیگه نمی خوان به این مثلا روشن فکرای اشرافی کولی بدن.مردم آگاه شده اند.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
مردم به خاطر همین اصلاح طلب ها به روحانی رای دادند، از خواب بیدار شوید یا خود را به خواب نزنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ناشناس
۱۵:۱۱:من به خاطر خود روحانی بهش رای دادم نه اصلاح طلبا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
خوب معلومه که چرا ما پیشرفت نمی کنیم یکی از راههای پیشرفت یک کشور توسعه سیاسی از جمله توسعه احزاب است. اگه ما احزاب درست حسابی داشتیم هیچ وقت انتخاباتمون شانسی نمی شد که یکی مثل احمدی نژاد 8 سال رییس جمهور بشه بد همه خودشونو کنار بکشن و پاسخگو نباشن خواهشاً یکم در مورد توسعه سیاسی و تأثیر آن در پیشرفت کشورها مطالعه کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ناشناس 16:13
میشه بگی به چی روحانی رای دادی؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
تو که به جلیلی رای دادی ناقلا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
حزب مشارکت اصولگراترین حزب اصلاح طلب ایرانه که به اصول چون اخلاق عقلانیت شفافیت و حق مردم پایبنده و همیشه مطالبات مردم را بیان میکنه نه مثل بعضی نون به نرخ روز بخورد
شایان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
آرامش مردم رو به هم نزن...حزب حزب راه نندازین که حالمون از هر چی حزب و حزب بازه به هم میخوره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
واقعاً متاسفم برای این طرز فکر بعضی از عزیزان، البته مقصر ما نیستیم وقتی 30 سال همه تلاش می کنند که حزب و حزبگرایی رو چیز منفی نشون بدن خوب ما هم بدون مطالعه نظر می دیم که حزب بده چیزی که یکی از عوامل پیشرفت یک کشور در همه زمینه هاست. اگه حزب نباشه هر فردی بدون توان در رأس یک کشور قرار می گیرد، ولی یک حزب برای در قدرت ماندن همیشه بهترین فرد را از میان خود کاندید می کند و در نهایت باید پاسخگوی عملکرد آن باشد تا دوباره بتواند رإی بیاورد نه مانند ایران که بعد از پایات مسئولیت هیچ فرد یا حزبی پاسخگو نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
اگر چه نبایدمنکر برخی تندروی ها وبی تجربگی های این حزب بود اما عملکرد خوب این حزب در پیشبرد اهداف اصلاح طلبی قابل تقدیر است. اما در صورت فعالیت مجدد این حزب بایستی تلاش بسیار بیشتری در فراگیر کردن حزب ودخالت دادن لایه های بیشتری از مردم در بدنه حزب صورت بگیرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
کدوم تندروی؟!؟!؟؟!؟ حرکت در جهت خواسته مردم می شود تندروی؟!؟!؟!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
برخی تندرویها؟؟؟جز تند روی کار دیگه ای کردن اینااااااا/؟؟؟؟
مهدی
UNITED STATES
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
شما اگر صلاح میدونین کمتر صحبت کنین وقتی هم بالا بود همش حرف بود
فرزاد یاس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
زنده باد اصلاحات ، زنده باد تفکر مشارکت...
سید مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
همین مشارکتی ها بودند که به هاشمی رفسنجانی تو انتخابات مجلس ششم توهین کردن حالا برای ما مظلوم شدن همون طور که پایداری کنار میره تندروهای مشارکت هم کنار رفتن
من
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
آخه عزیز دل برادر اونموقع جناب هاشمی یک اصول گرای تندرو بود که چند سال اخیر تغییر رویه دادن و فهمید باید به مردم بازگشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
اون موقع شما هم فدایی هاشمی بودید ولی الآن چطور؟
تاجیک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ناشناس
۱۶:۲۴:
اولا:نگوئید من این من یک شیطان است(امام خمینی)
ثانیا:هاشمی همیشه ثابت بوده شماها نون به نرخ روز خورید...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
نمیخواین بذارین مردم راحت زندگی کتن؟ حزب مشارکت کجای زندگی مردمه؟دست بردارین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
مشارکت بره کنار تا خودسرها بیش ازاین کشوررانابود کنند
صدای مردم خفه بشه تا دهان گشاد پایداری چی ها باز باشه
نه عزیزم ممه را
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
درود بر مشارکتی ها و اصلاحات.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
برا قسمت دومش مثبت دادیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
برای هر دو قسمتش مثبت دادیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
مشارکت قوی ترین حذب اصلاح طلبها بود و هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
ما خوزستانیها عاشقتیم محمدرضا خاتمی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
حزب مشارکت عارف رو اصلاح طلب بدلی دونسته بود ولی عارف نشون داد اصلاح طلب واقعیه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
دوباره سر و كله اينا پيدا شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
حالا شما مشکلات را بیشتر نکنید - حل کردن مشکلات پیشکش!!!
عباس یزدی
GERMANY
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
یکی از هواداران معقول حزب مشارکت و همکاری مسمتر دارم از عملکرد محمدرضا در عدمتلاش دراجماع بر یک نامزد حداکثری در سال 84 باعث این بلا بر کشور شد اتتقاد دارم از حزب مشارکت
حامی اصلاحات
UNITED STATES
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
سلام عزیزان.من هم از جناب آقای محمد رضا خاتمی و هم از جبهه ی مشارکت ایران اسلامی حمایت می کنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
درود بر مشارکت
مجله فرارو