bato-adv
کد خبر: ۱۶۰۰۰۶

رای علنی نمایندگان مجلس

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
مطلب زیر را آقای حسام‌الدین اسدی‌نیا برای فرارو ارسال کرده‌اند


پخش مستقیم و کامل مذاکرات مجلس برای بررسی رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم و نتایج شمارش آرا نکته هایی را در خود داشت که در رسانه ها نیز بازتاب زیادی یافت. از رای مخالف به وزرای بدون مخالف گرفته تا ثبت رکورد بیشترین رای اعتماد به یک وزیر و رای عدم اعتماد مجلس به وزیر دیگر با اختلاف یک رای و شاید مهم تر از همه آرای ممتنع بعضی که همه به نوعی نشانگر اهمیت و سرنوشت سازی بسیار رای هر یک نمایندگان است.

طبق روال موجود کابینه جدید باید توسط نمایندگانی تایید شود که دو سال قبل از صافی انتخاب ملت گذشته اند. قطعا نمی توان این دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز را با هم برگزار نمود تا نتیجه حاصل از هر دو انتخاب هماهنگ با هم باشد و برای جامعه آثار مفید خود را به ارمغان آورد اما می توان برای تشخیص این همراهی که بی شک مورد تایید و خواست همان اکثریت انتخابگر رئیس جمهور است راهکارهایی اندیشید که رای علنی نمایندگان به کابینه پیشنهادی دولت جدید یکی از آنهاست.

به فرموده امام خمینی (ره) مجلس همیشه در راس امور و عصاره فضائل ملت است پس نباید نمایندگان منتخب از رای علنی به وزرا رویگردان باشند. هنگامی که ملت از همه آنچه در جلسات بررسی رای اعتماد می گذرد آگاه می شوند و به جمع بندی می رسند و در انتخابات دو سال بعد مجلس میزان رای ملت است اولین فایده رای علنی نمایندگان محترم شفاف شدن مواضع و توانایی تشخیص هر یک و به دست آمدن کارنامه ای مورد اطمینان برای انتخاب مجدد وی و پاسخگویی در برابر مسئولیت خطیری است که بر دوش او نهاده اند.

البته این بدان معنی نیست که هرنماینده ای که با دولت همراه شود دوباره رای خواهد آورد چه بسا رای نماینده ای به وزیری پیشنهادی منفی باشد ولی او رای اعتماد بگیرد و در ادامه ناتوانی او در اداره امور مشخص شود که این نشانگر تشخیص درست و مدبرانه آن نماینده است.

اما از همه ناراحت کننده تر آرای ممتنع است که بیانگر نهایت انفعال و بی تصمیمی است زیرا بحث های موافقان و مخالفان و آنچه در حاشیه آن می گذرد باید برای اتمام حجت نمایندگان کافی باشد و آنها را به تشخیص موثر برساند. ضمن اینکه رای ممتنع نوعی مخالفت محسوب می شود و چون در مجموع آرا شمرده می شود لازم است تا برای غلبه برآن یک رای موافق به صندوق ریخته شود.

فواید رای علنی نمایندگان تنها در رای اعتماد یا استیضاح وزیران نیست بلکه در هر زمان که تصمیم سرنوشت سازی برای کشور گرفته می شود مشارکت فعالانه و پاسخگوی آنها را به دنبال خواهد داشت و بر تطبیق قول و عمل آنان دلیل روشنی خواهد بود.

وقتی که یک مدیر جزء در کشور امکان دارد برای امضای یک سند تا همیشه مورد سوال قرار گیرد و باید برای آن توضیح قانونی داشته باشد عملکرد مخفیانه نمایندگان در سرنوشت سازترین تصمیم های ملی به چه معنی است؟

بی شک کسی که برای رای خود در برابر خداوند پاسخگو خواهد بود می تواند در برابر خلق او نیز از تصمیم خود دفاع کند هر چند این تصمیم و دفاع مورد قبول اکثریت هم قرار نگیرد و از او رویگردان شوند.

مهم تبلور همان ویژگیهایی است که مجلس را در راس امور قرار داده و عصاره فضائل ملت نموده است. وقتی موکلان هر نماینده در فاصله کوتاهی از نحوه مشارکت او در مصوبات مختلف مجلس آگاه شوند دیگر نیازی نیست تا رئیس جلسه از آنان خواهش کند تا در رای گیری شرکت کنند موضوعی که متاسفانه در بعضی موارد از رسانه ها شاهد آن هستیم. به امید آن روز که با شفافیت هر چه بیشتر عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شاهد اعتلای بیش از پیش این خانه راستین ملت و امانتداران آن باشیم.

یا اَیُهاالذینَ ءَامنوا کوُنوُاقَوامینَ لِلهِ شُهَداءَ بِالقسطِ وَ لاَیَجرِ مَنَّکُم شَنَانُ قَومٍ علَی الّا تَعدِلوُا اعدِلوُا هُوَ اقرَبُ لِلتَقوی وَاتَّقوُاالله إِنَّ اللهَ خَبیرُ بِماتَعملوُنَ

ای کسانی که ایمان آورده اید همواره برای خدا قیام کنید و به حق و عدالت گواهی دهید . نباید کینه‌ها و عداوت‌های گروهی و حزبی و غرض های شخصی شما، مانع اجرای عدالت و موجب تجاوز به حقوق دیکران گردد؛ زیرا عدالت از همه اینها بالاتر است؛ پس عدالت پیشه کنید که به تقوا نزدیک‌تر است و اگر تقوا پیشه کنید از خدا بترسید؛ زیرا خداوند از تمام اعمال شما آگاه است. (سوره مائده- آیه 8).
حسین ذوالعلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
مطلب درستی است در ضمن رای ممتنع هم باید از میان برداشته شود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv