bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۲۴۵۷

اشتباه اوباما در سوریه از نگاه برژینسکی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
زبیگنو برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری کارتر گفت: تاکید اوباما بر برکناری اسد بدون تدوین راهبردی برای این کار یک اشتباه بود و اکنون تاوان این اشتباه را پس می دهد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان برژینسکی درباره اینکه آیا می توان به روسیه در خصوص هم پوشانی منافعش با منافع آمریکا اعتماد کرد یا نه گفت ما منافع مشترکی با روسیه نداریم ولی در برخی موارد، منافع ما با روس ها همخوانی دارد. به نظر من روس ها نیز این نگرانی را دارند که منطقه از هم بپاشد و این امر بر موضع روسیه نیز تاثیر دارد.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است روسیه فرصت را غنیمت بشمارد تا به یکه تازی آمریکا به عنوان قدرت برتر در منطقه پایان دهد. حقیقت این است که سلطه ما در منطقه در حال افول است.روس ها می خواهند از فرصت استفاده کنند تا با چینش برخی موارد که باعث تغییرات عمده در منطقه می شود و افزایش نفوذ روسیه را در پی دارد، با سوری ها، ایرانیان و حتی دیگر کشورها نقش آفرین عمده در این بازی باشند. شاهد دیدار مقامات بلند پایه ای از کشورهای مختلف حتی عربستان سعودی از روسیه هستیم.

وی ادامه داد البته این بدان معنا نیست که عربستان سعودی بخواهد به مسکو رو کند ولی روسیه را به چشم یک نقش آفرین عمده می بیند.

وی افزود این محاسباتی است که پوتین دارد ولی به هر روی می تواند با منافع ما نیز همخوانی داشته باشد زیرا به باور من مداخله ما در امور سوریه موضوعی بسیار بد و غیر ضروری است و گمان نمی کنم که حمله به تاسیسات شیمیایی سوریه نیز ثمر چندانی برای ما به بار آورد و نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه ممکن است به انفجاری منطقه ای بینجامد. از این رو برخی همخوانی ها از نظر تاکتیکی و حتی راهبردی بین روسیه و ما در حال حاضر وجود دارد.

برژینسکی ادامه داد رئیس جمهور آمریکا بدون اینکه راهبردی برای برکناری اسد داشته باشد، خواستار برکناری وی شد و حال ما پیامدهای آن را می بینیم. به باور من احتمالا فرمولی برای حل و فصل این وضعیت بغرنج وجود دارد. برای مثال، دوره ریاست جمهوری اسد سال آینده پایان می گیرد، این موضوع به این زودی ها تمام نمی شود و اگر تحرکی در گفتگوهای ایران و آمریکا ایجاد شود، می توان گفت این جنبه از مساله می تواند مهار، منفعل و احتمالا شکلی از تفاهم را در پی داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا دولت آمریکا در تفاهم اخیر با روسیه پیروز شده است یا نه گفت به نظر من هیچکدام از طرفین (آمریکا و روسیه) را نمی توان پیروز این مساله دانست. روس ها نیز از برخی از چیزها که مایل نیستند شاهد روی دادنش در منطقه باشند، پرهیز می کنند. ما نیز از اجرای برخی اقدامات که به همان اندازه برای منطقه آسیب رسان بود جلوگیری کردیم ولی بدترین گزینه در عین حال یک حمله نظامی بی هدف بود که ورود چشمگیر آمریکا به جنگ را باعث می شد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو