bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۰۹۶۷

دلایل رئیسیان برای انصراف از «مناظره»

علیرضا رئیسیان با توضیح دلایل انصرافش از مناظره سینمایی تلویزیون گفت: میزانسن چیده شده برای این مناظره جهت‌دار بود در حالی که ما به دنبال ارتقاء فرهنگ هستیم نه کسب قدرت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
علیرضا رئیسیان با توضیح دلایل انصرافش از مناظره سینمایی تلویزیون گفت: میزانسن چیده شده برای این مناظره جهت‌دار بود در حالی که ما به دنبال ارتقاء فرهنگ هستیم نه کسب قدرت.

این کارگردان سینما در گفت‌و‌گویی با ایسنا، درباره مناظره‌ای که روز گذشته، دوم اسفند‌ماه، در شبکه یک سیما با موضوع «سینما و دغدغه‌های مردمی» برگزار شد و علی‌رغم رفتن به محل برگزاری برنامه از حضور در آن خودداری کرد، گفت: در چند روز گذشته چندین بار تماس گرفته شد و برای شرکت در این مناظره‌ دعوتی صورت گرفت که من اسامی حاضران در این مناظره را پرسیدم، اما وقتی پیش از شروع برنامه به استودیو رفتم، متوجه شدم اسامی کسانی که حضور دارند با آنچه به من اعلام شده بود، متفاوت است و حتی یکی از افراد نه کارشناس سینما است و نه تخصص لازم را دارد و نه اصلا قرار بوده که حضور داشته باشد.

او ادامه داد: هر میزگرد، مناظره یا مباحثه‌ای آداب خود را دارد. اول اینکه کسانی باید شرکت کنند که متخصص باشند، بعد هم‌سطح باشند و دیگر اینکه باید گفت‌وشنود برگزار شود، نه اینکه فقط یک نفر جلسه را به سمت خاصی پیش ببرد.

کارگردان فیلم «چهل سالگی» با اشاره به اینکه به من گفته بودند بجز خودم، آقایان ساداتیان، شیخ‌طادی، جواد طوسی و خانم درخشنده در این مناظره حضور دارند، گفت: وقتی پس از رسیدن به محل مناظره، درباره یکی از افراد حاضر پرسیدم که چطور چنین فردی حضور دارد؟ به من گفتند که از بالا دستور دادند که او باشد. من هم پاسخ دادم چون به قراری که گذاشته بودیم پایبند نبودید، با وجود احترامی که برای مردم قائلم، اما به نظرم این میزانسن بودار است و ترجیح می‌دهم در آن حضور نداشته باشم.

رئیسیان افزود: من علاقه‌مند بودم که در این مناظره شرکت و بحث تخصصی خود را مطرح کنم، اما از آنجا که هیچ وابستگی جناحی ندارم و به نظرم رسید یک برنامه‌ریزی جهت‌دار در حال رخ دادن است، دیدم حضور من به این جهت‌گیری مشروعیت می‌دهد به همین دلیل عذر خواستم که مورد قبول هم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این مساله برای آقای ساداتیان هم به همین شکل بود و ما برای یک تفکر مناظره‌ای دیگر خود را آماده کرده بودیم، گفت: وضعیت مناظره دیروز آدم‌های خاص خود را می‌طلبید. این در حالی است که من همان‌قدر که نسبت به وضعیت سینما و جشنواره‌ها در دولت قبلی انتقاد داشتم در این دولت هم انتقاد دارم.

رئیسیان همچنین اظهار کرد: یکی از مسائلی که می‌خواستم در این جلسه مطرح کنم این بود که در یک دهه اخیر، سینما به زمین بازی سیاست تبدیل شده است و در حوزه فرهنگ، جناحی برخورد کردن به نفع هیچ‌کس نیست، نه به نفع فرهنگ و نه حتی به نفع آن جناح.

وی با بیان اینکه جشنواره سی‌ودوم یکی از بدترین جشنواره‌های فیلم فجر بود چرا که هم برنده و هم بازنده آن معترض بودند، خاطرنشان کرد:‌ ما باید حوزه فرهنگ را به درستی نقد فرهنگی کنیم چون به دنبال ارتقاء سینما هستیم.

علیرضا رییسیان با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسید در این برنامه قرار نیست برخورد نقادانه اتفاق بیافتد و بیشتر رویکرد سیاسی وجود دارد، گفت: معتقدم با وجود نقدهایی که به جشنواره سی‌ودوم فجر و داوری آن داشتم، برخی از اهالی سینما هم در ملتهب کردن فضا نقش دارند و به این وضعیت دامن می‌زنند در حالی که ما باید از این‌گونه برخورد‌ها پرهیز کنیم تا پای مسائل سیاسی به سینما باز نشود.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv