bato-adv
کد خبر: ۱۸۱۱۸
هشدار هاشمی در مورد کاهش مشارکت مردم

چرا به کمتر از 50 درصد رسیده ایم؟

تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۲۳ آذر ۱۳۸۷


فرارو-
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد کاهش مشارکت مردم در انتخابات هشدار داد. آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حد نصاب حضور مردم در انتخابات ما 99 درصد بوده است و ما با 99 درصد شروع كردیم؛ چرا اكنون این رقم باید به كمتر از 50 درصد برسد؟ 

رییس مجلس خبرگان رهبری که در حاشیه جشنواره مدیریت شهری در جمع خبرنگاران می گفت افزود: این مساله نشانه خوبی نیست و مردم ما باید بیش از این علاقه‌مند باشند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در سخنرانی خود در دومین جشنواره «انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری» گفت: امیدواریم در همه كشور از مدیران و محققان باتجربه‌ای كه حاصل دوران پرافتخار انقلاب هستند، استفاده شود و نمونه‌ای كه شهرداری در استفاده از مدیران لایق ارائه داده، برای دیگران هم الهام‌بخش باشد.

هاشمی رفسنجانی گفت: هر قدر امت اسلامی به این نكته توجه كند، در راه اسلام است و هر قدر به آن بی‌توجه باشد، از اسلام و قرآن فاصله گرفته است.

وی افزود: قطعا دانش‌پژوهشی و در خدمت‌گرفتن دانش در صدر وظایف مسئولان نظام اسلامی است و نباید این امر را تصادفی بدانیم كه اولین آیات نازل شده از قرآن با علم شروع می‌شود و این محور برای كا كافی است تا اهمیت علم و دانش را از این جهت بدانیم.

هاشمی تصریح كرد: ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مشاور رهبر عزیز انقلاب، تاكید خود را در سند چشم‌انداز بر دانش‌محوری در اداره كشور قرار داده‌ایم و این امر بدین معناست كه حركت جامعه بعد از تصویب این سند باید به اتكای دانش باشد. همچنین ما در سیاست‌های برنامه پنج ساله كه نزد رهبری است تا آن را به دولت ابلاغ كند، تاكید ویژه‌ای را بر دانش‌محوری قرار دادیم، به این معنی كه اگر اكنون كمتر از نیم درصد بودجه‌ صرف پژوهش می‌شود، این رقم باید به سه درصد برسد، یا این كه در طول برنامه پنج ساله هر سال باید 20 درصد از فارغ‌التحصیلان كارشناسی به مراحل تكمیلی دانشگاه‌ها راه پیدا كنند.

هاشمی ادامه داد: ما در این سند تاكید كردیم در خلق اختراعات در دنیا باید مقام اول را در میان كشورهای اطراف داشته باشیم و مقالات علمی پذیرفته‌شده ما در نشریات معتبر دنیا باید با شیب بلند رشد كند؛ از این رو بناست بر اساس سیاست‌هایی كه رهبری ابلاغ می‌كنند، ایران كشوری عالم‌پرور باشد كه اگر این اتفاق بیفتد، شرایط ما بسیار تغییر خواهد كرد.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: نقص عمده ما در حال حاضر ضعف بهره‌وری است، ما پیش‌بینی كرده‌ایم اگر در هر سال هشت درصد رشد اقتصادی باید وجود داشته باشد، دو و نیم درصد آن باید از ناحیه بهره‌وری باشد، اما متاسفانه این بهره‌وری بسیار كم است. ما نفت را با فشار از زیر زمین بیرون می‌آوریم و آن را تولید حساب می‌كنیم، در حالی كه اگر همین چاه را با حفاری‌های افقی و صحیح طراحی و در عمق مناسب‌تر عمل كنیم، بازدهی ما بالا می‌رود؛ یعنی اگر اكنون 30 درصد از این چاه‌ها استفاده می‌كنیم، این رقم به 70 درصد خواهد رسید.


وی هم‌چنین با اشاره به برگزاری جشنواره برترین‌های پژوهش در مدیریت شهری از سوی شهرداری تهران تاكید كرد: برگزاری این جشنواره كار بسیار بزرگی است و این امر از جهات زیادی بدیع است؛ چرا كه شهرداری‌ها معمولا گرفتار مسائل روزانه خود هستند تا مردم از آن‌ها احساس رضایت كنند و از این جهت می‌توان قراردادن بخشی از بودجه‌ شهرداری برای كارهای عمیق و نوآوری‌ها را در همین راستا تبریك گفت، البته یكی از افسوس‌های من این است كه بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی حتی پس از گذشتن از مرحله آزمایش بلااستفاده می‌ماند و خاك می‌خورد، اما این طرح‌ها را در خارج از كشور عملیاتی می‌كنند و این مصیبتی برای كشور است، در حالی كه باید بهای زیادی به این بخش‌ داد تا این كارها ادامه پیدا كند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد: ما همه مسلمان هستیم و انقلاب اسلامی هم پدیده‌ ساده‌ای نیست كه بعد از 1400 سال حكومتی با محوریت دین و ولایت فقیه شكل گرفته است، پس ما حق داریم توقع داشته باشیم و كسانی هم كه مبارزه كرده‌اند‌، زندان رفته‌اند و در میدان‌های دفاع مقدس جانانه از كشور دفاع كرده‌اند، حتما حق دارند. عمده‌ آن‌ها برای اسلام و انقلاب رفتند و اكنون وظیفه‌ای سختی است بر دوش ما كه به این نهضت نرم‌افزاری عمق دهیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری در پایان با تاكید بر لزوم هماهنگی بیشتر دانشگاه‌ها در عرصه پژوهشی و تبادل تجارب بین دستگاه‌های اجرایی و محیط‌های علمی اظهار كرد: اگر بحث دانایی‌محوری كه در سند چشم‌انداز عنوان شده، به صورت منطقی و پیگیر اجرایی شود، خواهیم دید كه ظرف چهار برنامه آینده ایرانی بسیار متفاوت با امروز خواهیم داشت.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین