bato-adv
کد خبر: ۱۸۴۷۱۱

نجات مسافران و خدمه پرواز خارک با مهارت خلبان

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
هواپیمای مسیر خارک ـ اهواز که در فرودگاه خارگ دچار حادثه شده بود، با تلاش خلبان این هواپیما از حادثه نجات یافت.

به گزارش فارس از بوشهر، هواپیمای مسیر اهواز – خارگ با حدود 50 مسافر و خدمه پروازی امروز پس از طی مسافت مورد نظر، در هنگام فرود آمدن در باند فرودگاه خارگ، به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و بادهای سهمگین، با مشکل روبرو می‌شود و در آستانه نشستن هواپیما، شدت زیاد باد مانع از نشست آن می‌شود و نیرویی در جهت عکس به هواپیما وارد می‌کند و مجدداً پس از کمی اوج گرفتن، هواپیما به سوی یکی از بال‌ها تغییر مسیر می‌دهد و قبل از اصابت کردن آن به زمین، با مهارت خلبان مجدداً از زمین فاصله می‌گیرد و مسیر خود را به سمت بوشهر تغییر می‌دهد تا شاید در باند فرودگاه بوشهر بتواند فرود بیاید، اما هوای این شهر نیز چندان برای نشست مساعد نبود و هواپیما مجدداً مسیر خود را با تصمیم خلبان به سمت اهواز تغییر داد و پس از دو و نیم ساعت پرواز، مجددا به مبداً خود بازگشت.

این در حالی است که به گفته شاهدان عینی، این حادثه می‌توانست شکل بدتری به خود بگیرد و در این زمینه تصمیم و تجربه خوب خلبان این هواپیما، کاپیتان باستانی ستودنی بوده و در آستانه روز جمهوری اسلامی ایران و ایام فاطمیه، از یک حادثه جلوگیری شد.

گفتنی است که این هواپیما در بادهایی بین 25 تا 30 نات نیز می‌تواند پرواز انجام دهد، اما با توجه به استعلام‌های انجام شده، در هنگام فرود این هواپیما در خارگ و بوشهر، سرعت باد به یکباره به بیش از 35 تا 40 نات رسیده است.

این هواپیما صبح امروز نیز در مسیر خارگ – گچساران که با رعد و برق‌هایی همراه بوده است، با تصمیم خلبان باستانی به خارگ باز می‌گردد.

این در حالی است که در ماه گذشته نیز خلبان باستانی موفق شده بود در فرودگاه بندرعباس، در حالی که موتور چپ هواپیما از کار افتاده بود، با وجود 50 مسافر، هواپیما را با یک موتور به زمین بنشاند.
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
پس باید این خلبان محاکمه بشود و به دلیل اصرار به فرود به اشد مجازات برسد
ناشناس
AUSTRALIA
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
بیچاره خلبانهای ایرانی . برا هر پروازی باید یک وصیت بنویسند و اگه سالم فرود اومدند یه جشن تولد بگیریند.
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
اسم خلبان باستانی فر هست و خلبان شرکت هواپیمایی نفت (و معمولا شرکت پایانه های صادراتی نفت در جزیره خارگ). ما همیشه با هواپیمای ایشون میریم خارگ و برمیگردیم. تو این هواپیما کارشناسان نخبه صنعت نفت ایران با سال ها تجربه حضور داشتند که به محل کار خود میرفتند . همین هایی که در شرایط سخت تحریم قطعات مرتبط با صنعت نفت با ایثار و از خودگذشتگی نگذاشتند که صادرات نفت ایران متوقف شود. اگه هواپیما سقوط میکرد فاجعه عظیم و جبران نشدنی ای برای صنعت نفت بود. واقعا نشاندن و بلند کردن هواپیما در هوای جزیره کوچک خارگ که به صورت لحظه ای تغییر می کند و چندان قابل پیش بینی نیست هنر می خواهد. باستانی فرد مچکریم :)
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
خدا بداد خلبانان و مسافرانشان برسد.!!/
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
باز هم خدا رحم کرد .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۶
ناشناس
CANADA
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
درود بر خلبان شجاع ایرانی.
ali
UNITED KINGDOM
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
دیگه موقشه که بازنشست بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
تقدیر و تشکر زبانی برای این مهارت و شجاعت بسیار کم است.
باید با یک هدیه ارزشمند و بزرگداشتی از ایشان تشکر شود
دادار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
درود فرستادن برای خلبانی که جان 50 نفر رو نجات داده منفی دادن داره اسباب تآسفه
ناشناس
UNITED STATES
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
افرین
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
وای خدای من تمام هواپیماهامون مشکل دارن . باید هر چه زودتر مشکلاتمان را با غرب برطرف نمایی تا بتوانیم از اونها هواپیماهای پیشرفته و نو بخریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
چه عجب رسوا ! یکبار اظهار نظر درست و منطقی کردی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
چه عجب بعد از عمری، رسواگر فتنه یک کلام حرف حساب زد. دارم بهت امیدوار میشم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
می تونیم هم هواپیما نخریم و با الاغ و قاطر مثل اجدادمان سربلند مسافرت کنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
فقط هواپیماها مشکل دارن؟یه کم بیشتر فکرکن!فرض که بهترین هواپیماها هم وارد شد آیا ماها با فرهنگ میشیم؟.به نظرت ما خیلی بدبخت نشدیم که آرزوی تو به عنوان یک انسان اینه؟
ناشناس
GERMANY
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
چندین بار است این هواپیمای اسقاطی باعث حادثه میشود که خلبان مشکل را مدیریت میکند
حتما باید باعث حادثه شود تا از رده خارج شود؟
خلبانان این طیاره‌ها هم مانند رانندگان ماک و لیلاند هستند که بجز مهارت رانندگی باید با قلق‌های ماشین خود هم آشنا باشند تا بتوانند برانند
ناشناس
CANADA
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
متاسفانه در ایران همه چیز معنی‌ خود را از دست داده. مدت پرواز از اهواز به خارک ۴۵ دقیقه است،

۱- این خلبان ماهر!! چه تور قبل از پرواز با فرودگاه خارک در مورد وضعیت هوا هماهنگی نکرده بود، اگر اینقدر وضع بعد بوده چرا اصلا شروع به پرواز کرده، یا خارک گزارش نداده که باز هم عذر بد تر گناه است.

۲- گیریم که هوا به صورت ناگهانی تغییر وضعیت داده، این خلبان شجاع و ماهر، با چه توجیهی‌ وقتی‌ میدیده شرائط جوی چنین است، باز هم برای فرود اقدام کرده و جان ۵۰ ، ۶۰ نفر را در خطر قرار داده.

۳- از اون بد تر دوباره میخواسته در بوشهر که شرائط مشابهیی داشته فرود کند.

اگر به جای تقدیر از چنین کسانی‌، این افراد شل انگار توبیخ شوند شاید وضعیت ما در کلا مملکت اینجور نبود.
مظفرالدین شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
شما الآن کانادا هستی و داری برای ایران حکم می کنی؟
برگرد بیا اینجا تو این شرایط زندگی کن بعداً کاپیتان بازی درار!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
ضمن تشکر از خلبان باستانی
کامنت ناشناس ۱۷:۰۲ بسیار منطقی و در واقع اشاره ایست به شلختگی و بی برنامگی و عدم مدیریت علمی در سازمان هواپیمای کشوری ؟؟
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
چه تور اشتباهه باید بنویسی چطور
ناشناس
CANADA
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
دوستان همه میگنند خلبان شاهکار کرده، البته ما همه می‌دانیم که خلبانان از سوی مردم، مسئول و.... چه اندازه تحت فشار هستند که مثلا حتما مردم را به موقع به مقصد برسانند و یا پروازها را انجام دهند، مشکل همین جاست، بسیاری از ما مردم در نظر نمی‌گیریم که همین عدم رعایت استانداردهای پرواز و یا رانندگی‌ است که نتیجه آن این شده که ایران با وجود اینکه همه ادعا دارند بهترین خلبانان و بهترین رانندگان را دارد، دارای بالاترین نرکخی مرگ و میر و یا تلفات در رانندگی‌ است، و این مسئله در تمام جنبه‌های فرهنگی‌، اقتصادی و سیاسی فرهنگ شده و الان جایی‌ هستیم که همه شاهد هستیم. اگر خدای نکرده برای همین پرواز حادثه یی پیش میامد، دوباره بازی از مردم چه‌ها که نثار خلبان نمی‌کردند. اولین استاندارد و قسم نامه یی که یک خلبان یا راننده باید رعایت کند این است که در هیچ شرأیطی جز مواقع استراری جان مسفرن را در خطر قرار ندهد حتی اگر به قیمت موقعیت شغلی‌ خود تمام شود، این هواپیما ۲.۵ ساعت پرواز کرده و سوخت کافی‌ داشته، چه اصطراری وجود داشته که ایشان دو بر تلاش کرده در بادهی سهمگین خارک و بوشهر هواپیما را به زمین بنشند. بروید یک آمار بگیرید ببینید متاسفانه چه درصدی از رانندگان اتبوس شهری استانداردها را رعایت میکنند و چه تعداد از آنها به دلیل خواب که نشی‌ از کار بیش از حد است مسافران بیگناه را به مسلخ میبرند.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
سلام و آرزوی سالی خوب و به دور از حادثه برای همه هموطنای عزیز....
1) چیزی که واقعاً تو نظرات مشهوده، اینه که حتی ما توانائی مخالفت درست با همدیگر رو هم نداریم! البته همینکه از دیدن خطری که بقه رو تهدید می کرده، عصبانی و ناراحت می شیم خودش جای شکر داره!
2) موضوعی که متاسفانه اصلاً بهش توجه نشده و دست کمی از شرایط غیر استاندارد هواپیماها نداره، شرایط بسیار بد فرودگاههای کشور از نظر تجهیزات هدایت زمینی (ILS) تجهیزات هواشناسی و رادارهای ترابریه. از نظر دسته بندی ICAO فرودگاهها به سه دسته اصلی تقسیم می شن که از توضیحشون بگذریم. دوستان دقت کنید که در حال حاضر از 64 فرودگاه کشور، فقط 4 فرودگاه!!! تجیهزات هواشناسی نسبتاً به روزی دارن!
2) به صورت استاندارد قبل از پرواز، شرایط فرودگاه مقصد به خلبان گزارش میشه. این گرازشات تحت فرمت استاندارد به گیرنده مخصوصی در هواپیما (خیلی از هواپیماها این گیرنده رو دارند) هم فرستاده میشه و بازهم به صورت استاندارد، خلبان موظفه و باید از پارامترهای سرعت و جهت باد، دما، رطوبت، فشار، نقطه شبنم و میدان دید (تجهیز اندازه گیری این پارامتر در اکثر فرودگاهها وجود نداره!) اطلاع داشته باشه تا بتونه جهت تقرب خودش به فرودگاه رو تنظیم کنه.
3) تغییر جهت و سرعت ناگهانی باد، حتی بین صفر تا پنجاه نات، در شهرهای ساحلی، به دلیل نزدیکی به دریا ممکنه که اتفاق بیفته، علاوه بر این پدیده دیگه ای به نام Wind Shear هم ممکن اتفاق بیفته که بازهم به غیر از فرودگاه امام، جای دیگه ای تجهیز اندازه گیریش وجود نداره! پس نه خلبان و نه هواپیما! تقصیری در این پدیده ندارند!
4) من از توضیح بیشتر راجع به نکاتی که گفتم، صرفنظر کردم، به هر حال من نه خلبانم! نه کارمند یا رئیس هیچکدوم از ارگانای دولتی مربوط به این صنعت! اما 15 ساله که زمینه تخصصی کارم همینه و دوره های زیادی حتی تو همین کشورائی که دوستان بهشون فحش و بد و بیراه دادن هم گذروندم، امیدوارم روزی برسه که هم بتونیم باهم درست مخالفت کنیم و هم درست قضاوت!
5) نحوه عملکرد کاپیتان باستانی، درست مطابق با آموزش های استاندارد در این خصوص بوده و جای تقدیر داره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
اشتباه + دادم
ناشناس
CANADA
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
آقا مجید

۱-ابتدا که نظر شما را خواندم بسیار خوش حل شدم که ما در وطن چنین کارشناسانی داریم که چنین اطلاعاتی دارند و قضاوت خوبی‌ دارند، با تشکر از این اطلاعات و اینکه مشخص است شما باید کارشناس این فیلد باشید.

۲- اما دوست عزیز، وقتی‌ خط آخر و پاراگراف نهایی‌ شما را خواندم، با تمام وجود متاسف شدم که حتی یک کارشناس ما، دارای چنین بینیس و منطقی است، شما با قاطیعت عجیب و باور نکردنی، بدون هر گونه اطلاعات از نحوه عمل خلبان و یا اطلات پرواز و آیا واقعاً خارک به عنوان بزرگترین و مهمترین مرکز اقتصادی و نظامی کشور هیچگونه اطلاعات هواشناسی ناداشته، قضاوت فرمودید که:

5) نحوه عملکرد کاپیتان باستانی، درست مطابق با آموزش های استاندارد در این خصوص بوده و جای تقدیر داره.

در تمام دنیا و متمعنم حتی در ایران برای رسیدن به چنین نتیجه قطعی لازم است که یک کمیته تحقیق تشکیل بشه و حداقل چند ماه کار کنه تا بتواند به این نتیجه گیری برسه، ولی‌ شما کارشناس عزیز ظرف کمتر از چند ساعت و بدون اطلات به این امر رسیدید، واقعا ما پدیده هستیم!

۳- شما به عنوان کارشناس باید بدانید که حتی اگر همه اطلات به هواپیما و خلبان برسه باز هم این خلبان است که با مشاهده بصری باید تصمیم نهایی را بگیره، شاید این اطلات خودکار مشکل داشته باشه.

۴- اگر شما رانندگی‌ کنید، هرگز فقط به هوا شناسی اکتفا نمی‌کنید بلکه ببینید که جاده شرائط رانندگی‌ نداره باید کنار به کشید، و منتظر بهتر شدن شرأیط جاده شوید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
هواپیمای ایرانی بهتر از این نمیشه..
فرزان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
دمش گرم خدا حفظش كنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
دیگه یه بار بگو اگه این خلبان ها نباشند هر روز سه چهارتا هواپیما سقوط می کنه !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
هنرنزد ایرانیان ( باستانی ) است و بست . !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
به نظر من هواپیماهای اسقاطی و داغون رو باید بدن همین خلبان برونه تا حادثه ای اتفاق نیفته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
احتمالا شما باید مدیر باشید عریز من قکر نمیکنید خلبان حرفه ای برای آموزش بکار گرفته شود بهتر باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
خلبابنان ایرانی از بهترین ها هستند.
ناشناس
NETHERLANDS
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
بنده خدا داره با جونش بازی میکنه، همچنین خلبان ماهری رو تو اروپا و امریکا رو سرشون میذارن. خدا نگهدارت باشه مَرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
لطفا از ایشان تفدیر شود
بردیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
احسنت به خلبلن باستانی . در ضمن ناشناس " چه طور " درسته نه چه تور!!
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
کاش اسم اقای خلبان را می نوشتید.در هر صورت دست ایشان درد نکند.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
چرا نام شرکت را ذکرنمی کنید ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
اقلا می نوشتی اسم خلبان اقای مهرداد باستانی است که تشکری شده باشه.
ناشناس
UNITED STATES
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
گروهی فرهنگ تشکر ندارند بنا بر این منفی میدهند که اساسا خیالی نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
مرگ بر آمریکا،مرگ بر اروپا ،مرگ بر کانادو،مرگ بر استرالیا،مرگ بر عربستان و امارات،مرگ بر مصر،درود بر چین و روسیه،آخه چرا از روسیه و چین هواپیما نمی خرند?
اتحاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
خداراشكر
ايمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
يكى مى نويسه رود بر خلبان شجاع!يكى منفى ميده!اخه واسه جى؟اى خدا.......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
دوست داشتن خلبان شن نشدن عقده دارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
ايول جناب باستاني.
یک خلبان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
اون خلبان توی کمتر از یک دقیقه و شرایط کاملا پر استرس و تنهایی باید تصمیم میگرفته که فرود بیاد و یا این کار رو نکنه که در اون صورت باید به هزار نفر جواب میداده که چرا فرود نیومده. ولی تویی که نشستی تو کانادا خیلی ریلکس میگی خلبان باید توبیخ میشد؟
تیفون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
از بس اوضاع درست نمیشه خلبانامون ماهر شدن:)
ناشناس
CANADA
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
اینقدر بنده خدا درگیر این ریسکها بکنید ک هخدای نا کرده زبانم لال!!!!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv