bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۸۰۰۸

"انصراف از یارانه موجب احساس بلاهت است"

یک جامعه‌شناس معتقد است اگر دولت به همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند یارانه بدهد و صحت فرم‌های خوداظهاری را بررسی نکند، دروغ را در جامعه ترویج داده است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

یک جامعه‌شناس معتقد است اگر دولت به همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند یارانه بدهد و صحت فرم‌های خوداظهاری را بررسی نکند، دروغ را در جامعه ترویج داده است.

دکتر محمدرضا جوادی یگانه که در نشستی با رویکرد بررسی رابطه بین دولت و ملت با توجه به عدم انصراف بسیاری از مردم از دریافت یارانه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، افزود:‌ دو میلیون و 400 هزار نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند و از آنجا که اوضاع اقتصادی مردم خوب نیست این رقم نشان می‌دهد بخش زیادی از مردم خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند.

وی در ادامه با بیان اینکه سوال‌ها و معیارهای فرم‌های خوداظهاری غلط بوده است، گفت: برای مثال مالکیت مسکن نشانه ثروت مردم نیست.

جوادی همچنین با اشاره به اینکه مردم به چهار دسته افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند، افرادی که نیازمندند و ثبت‌نام کرده‌اند، افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند ولی دروغ نگفته‌اند و افرادی که اعلام کرده‌اند که نیازمندند ولی حقوقشان را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده‌اند تقسیم می‌شوند گفت:‌ گروه چهارم دولت را نگران کرده است. اگر 100 درصد مردم ثبت‌نام می‌کردند و راست می‌گفتند اوضاع بحرانی نمی‌شد اما حدس می‌زنیم تعداد افراد گروه چهارم بیشتر از حد انتظار بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 تا 70 درصد مردمی که ثبت‌نام کرده‌اند طبق شواهد درآمدشان را پایین‌تر از حد واقعی اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که مالک مسکن نیستند درباره عدم اعتماد مردم به دولتها، گفت که در چنین مسائلی بخشی از آنچه بلاهت می‌خواند به دولتها برمی‌گردد.

وی افزود: یک عده ثبت‌نام کرده‌اند و دولت با تمام بلاهت به تمام آنها پول داده است فقط به خاطر اینکه راست گفته‌اند و عده‌ای نیز دروغ گفته‌اند و با این حال یارانه دریافت می‌کنند.

این جامعه‌شناس در ادامه در بررسی دلایل ثبت‌نام افراد برای دریافت یارانه گفت: با فرض اینکه ماهانه 45 هزار و پانصد تومان یارانه داده شود از اول امسال تا سه سال بعد که دولت دیگری روی کار بیاید یک خانواده چهار نفره 6 میلیون و پانصد هزار تومان از ثبت‌نام در یارانه به طور خالص سود می‌برند.

وی همچنین در تشریح اینکه دروغگویی در پرکردن فرم خوداظهاری باعث می‌شود افراد چه سودهایی ببرند، گفت:‌ احتمالا نرخ کالا افزایش خواهد یافت و این افراد از دریافت یارانه سود می‌برند یا اینکه معتقدند باید از منابع عمومی استفاده شود یا ممکن است فکر کنند این پول در هر حال صرف توسعه نخواهد شد.

جوادی یگانه در ادامه ماجرای سفر وزیر صنعت به خارج از کشور، اخبار منتشرشده درباره مهمانی همسر رئیس‌جمهور به مناسبت روز زن فارغ از درستی یا نادرستی و انتشار ارقام میلیاردی قراردادهای فوتبالیست‌ها را از ماجراهایی دانست که بر ثبت‌نام مردم تاثیر گذاشته‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر فردی از دریافت یارانه انصراف دهد شش میلیون و پانصد هزار تومان در سه سال از دست می‌دهد اضافه کرد:‌ علاوه بر این ، این فرد احساس سادگی و بلاهت خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه افزود: از طرف دیگر عده‌ای که ثبت‌نام نکرده‌اند هیچ تشویقی نمی‌شوند و معلوم نیست با عدم ثبت‌نام این افراد برای توسعه کمکی صورت بگیرد یا نه.

این جامعه‌شناس همچنین گفت احتمال می‌دهد اگر دوباره از افراد خواسته شود برای ثبت‌نام در یارانه‌ها اقدام کنند تعدادی هم که پیش از این ثبت‌نام نکرده‌اند، ناراضی از وضع موجود، ثبت‌نام خواهند کرد.

وی با تشریح چگونگی تشویق مردم برای دریافت یارانه از منظر قواعد نظریه بازی‌ها افزود: افراد فکر می‌کنند اگر انصراف دهند و بقیه ثبت‌نام کنند سودی را از دست می‌دهند، رفتاری ساده‌لوحانه داشته‌اند و وضع اقتصادی هم بهتر نمی‌شود. در عین حال فرد می‌گوید اگر من یارانه بگیرم و بقیه انصراف دهند من شش میلیون تومان اضافه سود می‌کنم و جامعه به سود مشترکی می‌رسد که این امر باعث می‌شود همه افراد ثبت نام کنند.

این مدرس دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه در چنین وضعیتی انسان منطقی با محاسبه هزینه‌ - فایده به این نتیجه می‌رسد که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کند گفت:‌ خوب بودن در جامعه‌ای که همه رفتار بد دارند به معنی بلاهت است.

جوادی یگانه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه افراد جامعه احساس کرده‌اند دروغ گفتن هزینه‌ای ندارد و کسی تاوان دروغگویی را نخواهد داد در عین حال گفت: یک عده در ایران جوانمردانه رفتار کردند و این دو میلیون و 400 هزار خانواری که از دریافت یارانه انصراف دادند رقم بسیار خوبی است.

وی تاکید کرد که ما در جامعه‌ای که مردم به صورت تاریخی به دولتها اعتماد ندارند تصورات غلطی از مردم داریم.

این جامعه‌شناس همچنین با اشاره به اینکه در این سیستم اگر افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند و راست گفته‌اند به دلیل اعلام واقعی وضعیتشان از دریافت یارانه محروم شوند گویی جوانمردی و صداقت در جامعه تنبیه شده است افزود: در این میان برخی از کسانی که اعلام کرده‌اند ثروتی ندارند یارانه دریافت خواهند کرد در حالی‌که برخی از این افراد دروغ گفته‌اند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بدترین وضع موجود است افزود: اگر دولت می‌خواهد به همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند یارانه دهد و وارد بررسی یارانه‌ها نشود طبیعتا دروغ را در جامعه ترویج کرده است.

یگانه ادامه داد:‌ این سوال که آیا پولدار هستید یا نه؟ تعبیر دیگری از « آیا خود را نیازمند یارانه می‌دانید؟» است که سوال غلطی است؛ در واقع اگر از مردم از منظر اجتماعی خواسته می‌شد وضعیت خود را بیان کنند احتمالا جواب بیشتری گرفته می‌شد.

جوادی یگانه همچنین از وجود نقایصی در تئوری و عملکرد دولتها و شکل‌گرفتن انگاره عدم مجازات مفسدان در ذهن مردم سخن گفت.

این مدرس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نارسایی‌هایی که در وضعیت فعلی دیده می‌شود از مردم نیست و به دولتها برمی‌گردد تصریح کرد: در واقع دولت مردم را در موقعیت دروغگویی قرار داده و آنها را تشویق به عدم صداقت می‌کند. در واقع در این روش مردم از دروغگویی سود سریع و آنی می‌برند در حالی‌که صداقت هیچ سودی ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه در فضای کنونی وقتی دولت مدرنی وجود ندارد تا مسئولیت‌هایش را قبول کند، افزود:‌ اینکه از مردم تقاضایی شده باشد و مردم پاسخ ندهند انتظاری طبیعی است؛ زیرا در این رابطه دوطرفه عقلانیت اقتصادی حکم می‌کند که افراد برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند.

این جامعه‌شناس در بخش دیگر سخنانش با اشاره به نظر سنجی صورت گرفته در سال 86 خاطرنشان کرد:‌ در این نظرسنجی مشخص شد 99 درصد مردم معتقدند بقیه افراد دروغ می‌گویند اما در نظرسنجی که دو هفته پیش توسط ایسپا انجام شد مشخص شد حدود 85 درصد مردم معتقدند مردم در تهران دروغ می‌گویند. درنتیجه براساس برآوردها رفتار افراد مقداری بهتر شده است.

ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
دقیقا من ثبت نام نکردم و الان احساس حماقت بهم دست داده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
ملتى كه دروغ گفته اند چگونه انتظار دارند كه دولت راستگو داشته باشند ،مگه دولت از ميان همين ملت نيست . تا وقتى وضع به اين منوال است انتظار بهبود اوضاع نداشته باشيم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
مگر نگفتند این پول حق مردمه.
من چرا باید از حق خودم بگذرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
من که ثبت نام نکرده ام الان شخصا با این رویه دولت که راحت میخواد به همه یارانه بده احساس حماقت میکنم چرا که احساس میکنم دولت از اعتماد من سواستفاده کرده. الانم ازشون میخوام شرایطی بزارن که ما ساده لوحان هم اشتباهمون رو جبران کنیم و ثبت نام کنیم.
اعتمادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
دادن یارانه به این شکل از ابتدا اشتباه بود و این دولت هم که باز بر ادامه آن اصرار دارد با ایجاد موج اعتماد سازی در حد رسانه ای اکتفا کرد و هیچ گونه آثاری از روند ساماندهی اقتصادی دیده نمی شود.بنظر میرسد دولت اول بایستی علائمی از بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم در عمل نشان می داد بعد تقاضا می کرد که انصراف دهید.فکر می کنم اگر در روزهای آینده اگر وضعیت یارانه بگیرارن مشخص نشود دولت بایستی به کسانی که در این مرحله اعتماد کرده اند مجددا فرصت انتخاب دهد.فقط فرصت انصراف درست نیست.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
FRANCE
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
یک جامعه‌شناس معتقد است اگر دولت به همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند یارانه بدهد و صحت فرم‌های خوداظهاری را بررسی نکند، دروغ را در جامعه ترویج داده است.
آفرین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
همه مردم ایران چه فقیر و چه غنی می بایست یارانه بگیرند.
همه به واسطه ایرانی بودن حق مساوی از بیت المال دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
شک ندارم که این دولت هم با مردم صادق نخواهد بود
اما من که ثبت نام نکردم نه به این خاطر که دو لت گفت
بلکه به خاطر اینکه با اینکه خیلی مشکل مالی دارم ، اما با خودم فکر کردم که شاید حق من نباشه
به هر حال من فقط بر خدا توکل دارم و بس نه به روحانی و نه به احمدی نژاد
هر چند امثال این ها بنده را ابله بنامند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
من ثبت نکردم چون گفتم اگر راستشو بنویسم به من نمی دهند، خوب اگر قرار باشه دوباره به همه بدهند، ما هم می نوشتیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
وقتی 3 میلیارد دلار بابک زنجانی گرفته نمی شود چرا از من 45 هزارتومن بگیرند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
متاسفانه انگار دولت نمی خواهد حرف کسی را گوش کند و می خواهد کار خود را بکند و این همان روش رئیس چمهور قبلی است
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv