bato-adv
کد خبر: ۱۹۰۷۳۷
ایمانی و کنعانی مقدم در گفت و گو با فرارو تحلیل کردند

ضرورت بازتعریف اصولگرایی؟

یک کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر ضرورت باز تعریف اصولگرایی گفت: این تعاریف کش دار از جناح های سیاسی فرصتی ایجاد می کند برای فرصت طلبان و آشوبگران که هر زمانی که صلاح دانستند خود را در دایره اصولگرایی قرار دهند و هرگاه بخواهند زیر پرچم اصلاح طلبی بیاستند. به نوعی افراد سیال شوند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

فرارو- یک کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر ضرورت باز تعریف اصولگرایی گفت: این تعاریف کش دار از جناح های سیاسی فرصتی ایجاد می کند برای فرصت طلبان و آشوبگران که هر زمانی که صلاح دانستند خود را در دایره اصولگرایی قرار دهند و هرگاه بخواهند زیر پرچم اصلاح طلبی بیاستند. به نوعی افراد سیال شوند.

به گزارش فرارو، ضرورت باز تعریف جناح بندی های سیاسی یکبار دیگر مورد تاکید قرار گرفت. تعریفی که به گفته امیر محبیان، موسس حزب نوانديشان، استاد فلسفه غرب و از چهره‌هاي باسابقه رسانه‌، حداقل در جناح اصولگرایی سبب شده است که «تعريف اصولگرايي چنان دچار اغتشاش مفهومي و مصداقي شود كه ديگر به ‌راحتي نمي‌توانيم بگوييم چه كسي اصولگرا است و چه كسي نيست.»

به گفته او «ترديدي ندارم احمدي‌نژاد اصولگراست ولي قيد او به تفسير شخصي از اصولگرايي است نه تعريفي كه در جامعه از اصولگرايي مطرح است.»

یک روزنامه نگار اصولگرا و کارشناس مسائل سیاسی نیز با تاکید بر اینکه تعارفی که بر جناح های سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارد دچار مشکل است، گفت: همین اشکال تعاریف تئوریک سبب شده است که دامنه آنها در جناح ها آنقدر گسترده شود که بعضا روی هم همپوشانی دارند.

ناصر ایمانی با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو افزود: یعنی با تعاریفی که از اصولگرایی می شود می توان حتی اصلاح طلبان را هم اصولگرا دانست و به نوعی آنها نیز زیر چتر اصولگرایی قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات عدم وحدت در انتخاب های آتی از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی همین اشکال در تعریف و مفهوم اصولگرایی است گفت: بر اساس تعاریف سابق درباره اصولگرایی اگر هم بپذریم جامع بوده باشد من به عنوان نمونه سوال می کنم که آیا جریان اصولگرایی شخص آقای روحانی را یک اصولگرا می داند. بنده معتقدم بر اساس تعاریف رایج آقای روحانی یقینا اصولگرا است.

ایمانی افزود: باز هم با همان تعاریف درباره اصولگرایی بنده معتقدم که آقای اسحاق جهانگیری، که به تازگی به عنوان رییس شورای مرکزی حزب برگزیده شده است هم اصولگرا محسوب می شود.

وی درباره اینکه چرا جهانگیری را بر اساس این تعاریف اصولگرا می داند گفت: در تعریف اصولگرایی آمد است که اصولگرا کسی است که معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران باشد، معتقد به خط مشی بنیان گذار انقلاب باشد معتقد به ولایت فقیه باشد و... خب با همین تعاریف هم که آقای جهانگیری عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم که اصولگرا می شود چرا که او نیز به همه این اصول معتقد است.

ایمانی با تاکید بر ضرورت بازتعریف اصولگرایی گفت: این تعاریف کش دار فرصتی ایجاد می کند برای فرصت طلبان و آشوبگران که هر زمانی که صلاح دانستند خود را در دایره اصولگرایی قرار دهند و هرگاه بخواهند زیر پرچم اصلاح طلبی بیاستند. به نوعی افراد سیال می شوند.

وی درباره اینکه چه کسانی باید برای باز تعریف اصولگرایی قدم پیش بگذارند گفت: این هم یک مشکلی است که در جناح های سیاسی ما وجود دارد چرا که در مجموعه جناح های سیاسی کادرهایی به عنوان کادر رهبری وجود ندارد که همه اعضای آن جناح های آن کادر را به رسمیت بشناسند تا آنها بتوانند اقدام به بازتعریف جناح بندی خود بپردازند.

اصولگرایان دچار مشکل در تعریف نیستند

دبیرکل حزب سبر هم با تاکید بر اینکه باید یک تفاوتی قائل باشیم میان تفکر اصولگرایی با جناح اصولگرایی گفت: تفکر اصولگرایی نشات گرفته از انقلاب اسلامی و نگاه امام و مقام معظم رهبری و تعریف 8 بندی که ایشان از اصولگرایی داشتند. بنابراین از نظر فکری ما دچار مشکل در تعریف اصولگرایی نیستیم.

حسین کنعانی مقدم با بیان این مطلب با تاکید بر اینکه مشکلی از بابت تعریف اصولگرایی وجود ندارد گفت: مشکل وقتی به وجود می آید که جریانات سیاسی برای کسب قدرت از نگاه خود اقدام به تعریف اصولگرایی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه فقدان رهبری، تشکیلاتی، سازماندهی، مرام نامه و اساسنامه در جریان اصولگرایی حل نشود هرکسی می تواند از ظن خود یار من شود و از نام و عنوان اصولگرایی بهره ببرد.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
چرا اصلاحطلبان فقط میخواهند خرابی ها را اصلاح کنند؟ چه دردی را دوا میکند اردوکشی اصلاحطلبی و اصولگرایی؟! اگر به دولت دکترروحانی اجازه دهند افکارشان را پیاده کنند،ایران گلستان میشود.نیاییم سر اسم دعوا کنیم،بیاییم از دولت ،اجرای قانون اساسی را بخواهیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اصوگراها که بعیده دیگه در انتخابات چه مجلس چه رئیس جمهوری رای بیارند.به دلیل وقوع بحران اقتصادی در دولت محمود اصولگرا
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
آقای ایمانی بی انصافی نکن،احمدی نژاد و اصولگرایی دوطرفه به هم وامدارند.اصولگرایان چون از خواست مردم فاصله گرفته بودند و بند نافشون رو از قدرت نبریده بودند دچار کاهش مقبولیت اجتماعی بودند و برای همین به احمدی نژاد روی خوش نشون دادند البته ایشون هم حق اونها رو خوب کف دستشون گذاشت.
به هر حال بازگشت اصولگرایی به اعتدال فرصت مغتنمی برای جامعه است و شخصا از تغییرات جریان اصولگرایی بسیار خوشحالم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اگه اصول رو قانون اساسی بدونیم همه اصول گرا میشن!
و اگه اصلاح طلبی رو تغییر قانون اساسی بدونیم خیلی خطرناک میشه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
حزب کارگران راه اندازی کنید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹
اسمیگل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
زنده باد اصلاحات
تاريخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
تنها راه نجات كشور اصلاحات جدي در ساختارها و ايده هاست...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اصلاحات روحانی نه کس دیگه
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
تنها راه نجات کشور برگشت به اصول گرایی است .

مردم باید بصیرت بیشتری داشته باشند . مثل 9 دی .
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند