bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۳۲۵

رشد 142 درصدی جمعیت تهران طی 30 سال گذشته

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۸۷

فرارو- رئیس سازمان ثبت احوال استان تهران از رشد 142 درصدی جمعیت تهران از اسفند سال 1357 تا دی ماه سال 1387خبر داد.

سید احمد قشمی با بیان اینکه جمعیت استان تهران همزمان با انقلاب اسلامی 5 میلیون و 656 هزار و 322 نفر بوده است افزود: اما با پایان دی ماه سال 1387 جمعیت پایتخت کشور به 13 میلیون و 658 هزار و 754 نفر رسید.

کارشناسان امور شهری معتقدند رشد سریع جمعیت، عدم هماهنگیهای بین‌بخشی و نبود برنامه‌ریزی مناسب استان تهران را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده و وضعیت زیست‌محیطی این استان را با بحران مواجه کرده است.

آنها معتقدند اصلی‌ترین مشکل زیست محیطی در تهران ازدیاد جمعیت در آن است که محیط زیست انسانی این استان را با بحران مواجه کرده است.

رئیس سازمان ثبت احوال استان تهران درادامه افزود: توسعه ناهمگون تهران، ایجاد شهرکهای حاشیه‌ای و استقرار صنایع غیرمجاز به دلیل عدم هماهنگی بین‌بخشی، فاجعه‌ای زیست‌محیطی را رقم می‌زند.

کارشناسان محیط زیست معتقدند تامین مواد غذایی جمعیت در حال رشد موجب تخریب و زوال گسترده جنگلها و زیستگاههای طبیعی شده و زیانهای جبران‌ناپذیری به امکانات زیستی جامعه وارد کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در این باره با اعلام این مطلب که بزرگترین معضل زیست محیطی تهران ازدیاد بی‌رویه جمعیت است گفته شهر تهران گنجایش این همه جمعیت را ندارد. از آنجا که تمام فعالیتهای اقتصادی در تهران شکل می‌گیرد همه مردم ایران دوست دارند تا به این شهر بیایند ولی برنامه‌ریزی درستی برای این امر وجود ندارد.

محمد باقر صدوق افزوده باید بدانیم که وقتی فردی وارد تهران می‌شود به غذا، سرپناه و فضای سبز نیاز دارد و به همان اندازه زباله تولید می‌کند. ما برنامه‌ای برای خانواده‌ای که برای شغل به تهران می‌آیند نداریم. آلودگی هوا، حجم عظیم زباله و غیره تهران را به شهر بیماری تبدیل کرده که روز‌به ‌روز هم بیماری آن شدت می‌یابد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو