bato-adv
کد خبر: ۲۲۶۴۶۸

دل تكانی‌

عارف اسماعیل زاده گیوی‌
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
یادداشت دریافتی- عارف اسماعیل زاده گیوی‌*؛ همه ساله پیش از فرارسیدن نوروز و آغاز بهار جنب وجوش خاصی‌ بین مردم وجود دارد.

هم وطنان ما با تمیز و مرتب كردن خانه‌های‌ خود به استقبال بهار و طبیعت می‌روند. این سنت پسندیده خانه تكانی، ریشه در اعتقادات ما ایرانیان دارد.

مردم با تمیز کردن و خانه تكانی‌ و زدودن ناپاكی‌ و پلشتی‌‌ها از فضای‌ خانه‌های‌ خود آنرا نماد و مظهر زدودن كهنگی‌، سیاهی‌ و آماده كردن فضایی‌ پاك برای‌ استقبال از روشنایی‌‌ها و خوبی‌ها می‌‌دانند.

آنچه خجستگی روزها و سال‌های آتی را برای ما رقم می‌زند، تصمیم‌های جدی، اراده‌های استوار، برنامه‌ریزی‌های حساب شده، پیگیری‌های دقیق، محاسبه‌ها و مراقبت‌های ویژه است.

نظافت خانه و زدودن گرد و غبار و روحیه آنان را نو و شاداب می‌كند و این شادابی‌ و تازگی‌ روحیه مضاعفی‌ را ایجاد می‌كند.

غافل نشویم كه خانه تکانی فقط تمیز کردن لوازم خانه و شستشو نیست بلكه مهمتر از این باید ابرهای تیره را از دل‌هایمان بزداییم و فرصت دوباره را با گام های استوار برای خودمان و دیگران ایجاد نماییم و نگاهمان را به زندگی عوض کنیم.

این دگرگونی‌ در زندگی باعث می‌شود که از روزمرگی رها شده و زیبایی‌های زندگی را به خوبی حس کنیم.

اولین مشخصه خانه تكانی‌ دل، تغیی‌ر و تحول در زندگی‌ همراه با تمیز كردن پلیدی‌های‌ مادی‌، پلیدی‌های‌ روحی‌ و دور ریختن خاطرات بدی‌ و زشتی‌ها است.

اگر ما هم عوض شدیم، اگر اخلاق ما هم نوتر و بهارتری شد، پا به پای بهار، آمده‌ایم. درسال جدید، هم دفتر عمر ما ورق می‌خورد، هم تقویم سال جدید را می‌گشاییم. چه خوب است که در برگ برگ این دفتر و کتاب، با ایمان و عمل، با خوبی‌ها و تلاش ها، با صداقت‌ها و مهرورزی‌های صادقانه، خطوطی از «هنر انسان زیستن» بنگاریم و نقشی از «رشد» ترسیم کنیم.

تقویم‌ها عوض می‌شود، خانه‌ها گردگیری می‌شود، دیدارها تازه می‌گردد، طراوت را در چهره طبیعت تماشا می کنیم، دشت و دمن عطر جانبخش و رایحه بهاری را نثار و ایثار می‌کند، ما که نباید کمتر از درخت و صحرا باشیم!

اگر دل‌هایمان را خانه تکانی نکنیم، صدای پای بهار را در خانه دل نمی شنویم و نمی‌توانیم تا جایی قدم برداریم که برایمان معجزه روییدن و شکوفه زدن را به دنبال داشته باشد.

چه خوب است در این روزهای‌ پایانی‌ سال، دلهایمان را هم خانه تكانی‌كنیم و غبار نشسته بر آن را بزداییم و با عطر دوستی و محبت آن را معطر کنیم و با قطرات مهربانی آن را شستشو دهیم و با مهر به استقبال آغاز سال نو برویم.


*مدرس دانشگاه

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv