bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۸۹۵۶

تعجب از واکنش عجیب و غریب بانک مرکزی!

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
بانک مرکزی به اظهارات مدیرعامل بزرگترین بانک ایران واکنش عجیب و غریبی نشان داد و چه خوب است این بانک در مواجهه با تخلفات و مفاسد بانکی با قدرت وارد میدان شود؛ نه اینکه خود را از میدان بیرون بکشد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، ماجرا از آنجا آغاز شد که مدیرعامل بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در گفتگویی با برخی رسانه‌ها، اظهارات شخصی و کارشناسی درباره نرخ سود بانکی مطرح کرد:"بنده شخصاً معتقدم نرخ سود سپرده‌های بانکی باید 10 درصد (2 واحد) کاهش یابد و بر همین اساس نرخ سود سپرده یک‌ساله باید حداکثر 20 درصد شود. از آنجایی که تورم هم اکنون در دامنه 16 درصد قرار دارد منطقی است که نرخ سود سپرده‌ها 4 درصد بالاتر از تورم تعیین شود."

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی همچنین تأکید کرده است: "در جلسه‌ای که قبل از تعطیلات نوروز بانک مرکزی با بانک‌ها داشت تقریباً تمام مدیران عامل بانک‌ها در کاهش نرخ سود اتفاق نظر داشتند. به همین خاطر مدیران عامل بانک‌ها قبل از عید نامه‌ای را به بانک مرکزی نوشتند که در آن پیش‌شرط‌هایی برای کاهش نرخ سود بانکی در نظر گرفته شده بود. البته بانک مرکزی تاکنون به این نامه پاسخی نداده است."

پس از انتشار این اظهارات، بانک مرکزی به نقل از یکی از مسئولان این بانک واکنش عجیب و غریب و با ادبیات خاصی به استقبال اظهارات مدیرعامل بزرگترین بانک ایران رفت و ترجیح داد پاسخ کارشناسی به این اظهارات ندهد.

برهمین اساس، روابط عمومی بانک مرکزی مطلبی به نقل از معاون نظارتی بانک مرکزی روی سایت این بانک قرار داد که ادبیات به کار رفته در این واکنش، با تعجب برخی مدیران بانکی مواجه شده است.

حمید تهران فر در پاسخ به اظهارات یکی از مدیران نظام بانکی کشور اظهار داشت:" بدون تردید، هر شخصی که مایل به داشتن مسئولیت در مدیریت یک بانک ‌باشد، باید تابع ضوابط و مقررات اعلام شده توسط مقام ناظر باشد و آنها را به طور تمام و کمال رعایت کند و بی‌توجهی به آنها تخلف از ضوابط محسوب شده و شایسته برخورد انتظامی و در صورت لزوم قضایی وفق قوانین و مقررات موجود خواهد بود. پیش شرط حضور در عرصه بانکی، پذیرفتن قاعده بازی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد در اجرای ضوابط مصوب و اعلام شده، به ویژه نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات، کوتاهی شده و انجام آنها منوط به رعایت برخی پیش‌شرط‌ها و ... گردد."

معاون نظارتی بانک مرکزی افزوده است: "انتظار بانک مرکزی از مدیران ارشد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور، درک شرایط و اقتضائات فعلی کشور و تلاش همه جانبه برای رعایت مقررات در موسسه تحت مدیریت است."

این نوع واکنش‌ها، این موضوع را پیش می‌کشد که بانک مرکزی در مواجهه با اظهارات کارشناسی باید آستانه تحمل خود را بالا برود و صرفا با ادبیات کارشناسی به استقبال این گونه اظهارات برود.

البته برخی کارشناسان معتقدند که چه خوب است این بانک در مواجهه با تخلفات و مفاسد بانکی با قدرت وارد میدان شود؛ نه اینکه خود را از میدان بیرون بکشد.

ضعف نظارتی بانک مرکزی در سال‌های گذشته منجر به وقوع تخلفات گسترده و بعضا مفاسد بزرگ بانکی شده و این موضوع همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این میان، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در این باره موضع‌گیری کرده و در دیدار با برخی مراجع تقلید با اشاره به وضعیت بانک‌ها، گفته است: در سال‌های اخیر قدرت نظارتی بانک مرکزی کاهش یافته است. برهمین اساس، ضعف نظارتی بانک مرکزی، عمل به بخشنامه‌های این بانک را با مشکل مواجه کرده است. البته بعد نظارتی بانک مرکزی با هماهنگی که با قوای سه گانه انجام شده است، تقویت خواهد شد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین