bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۳۵۸۳۱
سامانه پویش و انتخاب کاندیداهای اصلح در انتخابات مجلس شورای اسلامی

پیشنهادی برای انتخاب کاندیدای اصلح

محمود گلستانی
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
یادداشت دریافتی- محمود گلستانی؛ بدون شک یکی از بزرگترین مشکلات مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی علی الخصوص درکلانشهرهایی همچون تهران یافتن کاندیدای اصلح می باشد. شور و نشاط وصف ناپذیر برخی در انتخابات و وابستگی به هر جناح و حزب رقابت‌های انتخاباتی را وارد بحث‌های داغ و بعضا احساسی نموده و این بحثها را به خانواده ها نیز منتقل می کند.

در شهرهایی همچون تهران با کثرت و انبوه کاندیداها عمده بحث‌های رقابتی روی 2 یا 3 لیستی است که توسط جناح‌های مشهورداده شده روی می دهد و ای بسا که کاندیداهای مستقل و یا حتی دارای گرایش به یک جناح که دارای شرایط رقابتی خوبی هم هستند، به دلیل نبود نامشان در لیست های مشهور احزاب و جناحها مورد بی مهری مردم قرار گرفته و عملا از دور انتخابات خارج می شوند.

هدف از ارائه این ایده، برای رفع مشکلات فوق، ایجاد یک سامانه اطلاع رسانی شفاف از رزومه کلیه کاندیداهای محترم مجلس شورای اسلامی است که اینجانب نام آن را "سامانه پویش و انتخاب کاندیداهای اصلح" می گذارم.

امروزه با پیشرفتهای تکنولوژی و در اختیار بودن اطلاعات گسترده و در دسترس همه صحبت از عدم شناخت کاندیداها حرف گزاف و بیهوده ای است به شرط آنکه متولین امر و به طور مشخص وزارت کشور این امکان را در اختیار قاطبه مردم قرار دهند و حل این موضوع با استفاده از ظرفیت های موجود و خصوصا شبکه اینترنت در کشور بسیار ساده و دست یافتنی است.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه نمود که شناخت و گزینش مناسب کاندیداهای اصلح از سوی عموم رای دهندگان یک حق شهروندی برای مردم محسوب شده و شرکت در انتخابات را آگاهانه تر و پر شورتر خواهد کرد.

برای روشن شدن موضوع مثالی ساده را مطرح می کنم: اگر شما قصد خرید یک گوشی همراه را داشته باشید کافی است که دراینترنت یک جستجوی کوچک انجام دهید؛ مشاهده خواهید کرد که انواع سایتها جهت معرفی گوشی همراه در دسترس شماست که می توان با توجه به میزان هزینه؛ مارک و امکانات مورد در خواست شما؛ انواع گزینه ها با شرایط شما را در معرض دید قرار می دهد. سوال اینجاست که آیا نمی توان همین جستجو و پویش را برای انتخاب کاندیداهای اصلح در اینترنت انجام داد؟

شاید این سوال مطرح شود که مگر افراد و کاندیداها کالا و ابزار هستند که بتوان افکار و گرایش‌های جناحی؛ سیاسی و عقیدتی آنان را در یک سامانه اینترنتی بصورت هم زمان جستجو و با یکدیگر مقایسه کرد؟

پاسخ سوالات بالا روشن است که آری بطور قطع می توان سامانه ای برای پویش و انتخاب کاندیدای اصلح از طرف مرجعی ذیصلاح با مجوز وزارت کشور و حمایت دولت و نهادهای قانونی کشور ایجاد کرد که پاسخگوی نیاز و ابهامات مردم در انتخاب کاندیداهای اصلح بوده و می تواند دارای ویژگیها و قابلیت های ذیل باشد:

1-از سوی وزارت کشور دارای مجوز فعالیت رسمی باشد.

2- سامانه انحصاری بوده و تنها سامانه دارای مجوز باشد.

3- نشانی رسمی سامانه جهت اطلاع عموم از سوی وزارت کشور اطلاع رسانی شود.

4- مدیریت سامانه فرم‌هایی را برای ثبت الکترونیکی اطلاعات کاندیداها در سامانه تهیه و به تصویب مراجع ذیصلاح برساند.

توضیح اینکه فرم های ثبت اطلاعات در سامانه مذکور به لحاظ اهمیت موضوع می تواند با نظارت وزارت کشور و شورای نگهبان تهیه و تصویب شود.

برخی از آیتم های فرم های ثبت نام سامانه که جهت پویش و کسب اطلاع از مشخصات و دیدگاههای کاندیداها توسط مردم مورد نیاز است می تواند مانند نمونه ذیل باشد:

-مشخصات فردی و وضعیت تاهل و فرزندان

-آخرین مدرک و رشته تحصیلی

-سوابق شغلی و مدیریتی (اعم از سیاسی و اجرایی)

-عنوان پایان نامه دکتری یا فوق لیسانس

-دانشگاه یا حوزه علمیه محل تحصیل و سال فراغت از تحصیل

-دانشگاه یا پژوهشکده محل تدریس یا پژوهش

-عناوین کتب؛ مقالات و یا پژوهش های انجام شده و منتشر شده

-عضویت؛ گرایش فکری سیاسی کاندیدا به احزاب موجود در کشور(اصولگرا-اصلاح طلب- مستقل)

-تمایل یا نزدیکی فکری سیاسی به احزاب موجود در کشور(اصولگرا-اصلاح طلب- مستقل)

-اعلام ایده ها و دیدگاهها در حل مشکلات و معضلات کشور بصورت مجمل و خلاصه

-پاسخ کوتاه و مجمل کاندیدا به سوالات سیاسی؛ اقتصادی؛ فرهنگی و اجتماعی فرم مذکور جهت مشخص شدن نظرات و دیدگاههای کاندیدا بطور نمونه:
الف- موضوع فلسطین

ب- برقراری رابطه با دولت آمریکا

ج- سرمایه گذاری کشورهای خارجی در کشور

د- موضوع هسته ای

ه- گشت ارشاد و مبارزه با بد حجابی و هنجارشکنی

و-...........

5-اطلاعات جمع آوری شده از کاندیداها تا حد ممکن راستی آزمایی شده و در صورت عدم امکان با اخذ تعهد قانونی از کاندیدا (در صورت عدم صحت اطلاعات ارائه شده امکان حذف کاندیدا ازسامانه در هر زمان وجود داشته باشد) و با نظارت مراجع ذیربط در سامانه قرار می گیرد.

6- سامانه قادر باشد با توجه به اطلاعات وارد شده کاندیداها؛ با درخواست پویشگر که کاندیداهای مورد نظر او چه ویژگیهایی (همچون گرایش سیاسی؛ سطح تحصیلات؛ سوابق شغلی و مدیریتی و ... ) داشته باشند؛ آنها را با تصویر کاندیدا در معرض وی قرار دهد.

7-سامانه قادر باشد کاندیداهای مورد نظر پویشگر را در تمام شرایط و ویژگیها با یکدیگر مقایسه و کلیه اطلاعات و دیدگاههای آنان را در کنارهم (حداقل هر 5 نفر باهم) نمایش دهد.

8- مراحل مقدماتی ایجاد و راه اندازی سامانه بایستی قبل از شروع رسمی تبلیغات کاندیداها انجام شده و اطلاع رسانی و آموزش سامانه از یک ماه قبل از شروع تبلیغات از طریق رسانه های گروهی انجام گردد.

9-وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاههای ذیربط به دلیل حجم مراجعه مردم به سامانه مذکور تمهیدات لازم را جهت همکاری با متولیان امر بکار گیرند.

یقینا این ایده همچون سایر ایده ها در آغاز امر با مشکلاتی همراه خواهد بود که در مراحل بعد ضعفها و مشکلات آن به مرور شناسایی و قابل رفع خواهد بود و در صورت حمایت و پشتیبانی از سوی متولیان به یک سیستم شفاف و قابل اطمینان از سوی مردم تبدیل و می تواند در انتخابات های بعدی و خصوصا انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر کاربرد مشابه داشته و تا حدود زیادی ابهامات و سوالات مردم را پاسخگو و در انتخاب کاندیدای اصلح مشاور مجازی آنان باشد.


*کارشناس ارشد رشته جغرافیای سیاسی

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین