bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۳۶۵۹۶
مازیار فکری ارشاد در گفتگو با فرارو: کارگردان به بن‌بست رسیده است

صدای "محمد شیروانی" را در آوردند!

محمد شیروانی کارگردان مستقل، طی اقدامی تمام ساخته‌های خود را برای فروش بر روی سایت شخصی‌اش قرار داد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
فرارو- محمد شیروانی کارگردان مستقل، طی اقدامی تمام ساخته‌های خود را برای فروش بر روی سایت شخصی‌اش قرار داد. 

محمد شیروانی مستندساز و کارگردان است. فیلم‌های کوتاه، مستند و بلند او در جشنواره‌ها مورد توجه قرار گرفته و جوایز معتبری را هم به دست آورده است. اما هیچ کدام از ساخته‌هایش تا امروز نتوانسته‌اند به اکران درآیند. 
 
به گفته خودش گروه سینمایی هنر و تجربه، گروهی که در مقابل جریان اصلی سینما راه اندازی شده بود تا به فیلم‌های مستقل و متفاوت فرصتی برای اکران بدهد قرار بود آخرین فیلمش را به نمایش درآورد اما این اتفاق هم نیافتاد. وفتی تمام درهای اکران بر روی او بسته شد، دست به اقدامی متفاوت زد.  
 
شیروانی در سایت خود نوشت: «من به این بی‌عدالتی اعتراض دارم و همه 18 فیلم سینمایی و غیرسینمایی خودم اعم از توقیفی و آزاد که در طول 18 سال گذشته از انتشار در کشورم محروم بودند را از شب چهارشنبه 20 خرداد 94 روی وب‌سایت شخصی‌ام منتشر می‌کنم.»
 
او تمامي فيلم‌هايش كه هيچ كدام با وجود دريافت جوايز بسيار تا به حال نمايش عموم داده نشده بودند را در يك سايت آپلود كرد و بليت مجازي براي نمايشش فروخت. مثلا آخرین ساخته او به نام «لرزاننده چربی» با دو کیفیت و با دو قیمت 7 و 9 هزار تومان در اختیار علاقه مندان داخلی و با پرداخت 7 دلار و 10 دلار برای مخاطبان خارجی قرار گرفت.
 
شیروانی خود به روزنامه اعتماد گفته: «هنر و تجربه اين قول را داده بود كه اين فيلم را اكران كند و گويا تلاش‌شان را هم كرده‌اند اما من صحبت‌هايشان را بيشتر يك تعارف در نظر گرفتم و حقيقتا نمي‌دانم چرا اين اتفاق نيفتاد. فيلم‌هايي كه بعد از فيلم من و با بازيگري كه من معرفي كردم يعني لوا هفتان ساخته شده بود هم در هنر و تجربه نمايش داده شد مثل فيلم «پرويز» ولي فيلم من يعني «لرزاننده چربي» نه، اين بستر برايش فراهم نشد.»
 
به گفته خودش هنوز هم نمی‌داند که مشكل اصلي‌اي كه سبب شده فيلم آخرش هم اكران نشود از كجاست. او گفته: «هيچ جوابي از جايي نگرفته‌ام كه مشكل از كجاست. نمي‌دانم مشكل چيست؟ سياسي است يا اخلاقي؟ يا اصلا با شخص من مشكل دارند كه اين گونه فيلم‌هايم نمايش داده نمي‌شود. چون من در سخن گفتن هميشه بي‌ملاحظه حرف زده‌ام و چيزي را قرباني شرايط يا چيزهايي مشابه اين نكرده‌ام. واقعا نمي‌دانم مشكل «لرزاننده چربي» چيست.»
 
عواقب حراج فیلم‌ها در اینترنت

شیروانی از لزوم فضا و مدیای تازه درسینمای ایران صحبت کرده است. فضایی که بتوان در آن فیلم‌هایی که با سلیقه عموم همراه نیست را برای ارایه در نظر گرفت. هرچند که خودش این روش را برای ارایه فیلم‌های آینده‌اش مورد نظر قرار نخواهد داد. او گفته: «فيلمنامه‌اي نوشته‌ام كه اگر تهيه‌كننده پيدا بكنم برخلاف روند سابق فيلمسازي‌ام بيشتر قصه‌محور است و نه اينكه بازي فرمي نداشته باشد يا تجربي نباشد اما سليقه مخاطب در آن به نسبت ديگر فيلم هايم بيشتر لحاظ شده است.»
 
شهرام مكري، فيلمساز تجربي و یکی دست‌اندركاران گروه سینمای «هنر و تجربه» هم به اعتماد گفته اين اتفاق نشان مي‌دهد كه سينماي ايران هنوز نتوانسته است براي فيلمسازاني چون شيرواني جايي را باز و تعريف كند و به كساني مثل او اختصاص دهد.
 
به عقیده او اين نحو از ارايه‌اي كه محمد شيرواني براي ارايه فيلمش در سينماي ايران ابداع كرده است، فرم خوبي است تا جاي اين دست فيلم‌ها هم در سينماي ايران مشخص شود؛ مدلي كه مدياي خودش را ساخته است تا مخاطب بتواند با آن ارتباط بگيرد.
 
اما مازیار فکری ارشاد در گفتگو با فرارو گفت: «قرار دادن فیلمی بر روی اینترنت و گذاشتن مبلغ ناچیزی برای دانلود هیچ گاه جای اکران را برای یک کارگردان نمی‌گیرد. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک کارگردان در این مسیر به بن بست رسیده باشد.»
 
ادامه این روند سینما را به نابودی می‌کشاند
این منتقد با بیان آنکه اقدام این کارگردان قابل درک است گفت: «اما این کار در بلند مدت به ضرر سینما تمام خواهد شد.»
 
او تاکید کرد: «همین الان هم کسانی هستند که از رفتن به سینما خودداری می‌کنند با این تفکر که چند ماه آینده می‌توانند سی دی آن را گرفته و تماشا کنند. حال اگر این روند ادامه پیدا کند جمعیت سینماروی ما به کسانی تبدیل می‌شوند که ترجیح می‌دهند با پرداخت هزینه‌ای اندک و در فرصت زمانی کم فیلم مورد نظرشان را دریافت و تماشا کنند.»
 
فکری ارشاد گفت: «با این کار سینماهای ما که در شرف ورشکستگی قرار دارد به صورت کامل از بین خواهند رفت.» 
 
به گفته او البته در این دو روز که فیلم‌های محمد شیروانی برای دانلود بر روی سایت قرار گرفته‌اند کسانی بودند که پول مورد نظر را پرداخت کرده‌ اما موفق به دانلود نشده‌اند.  
 
او تاکید کرد: «اگر این مشکل هم برطرف شود و سایتی راه اندازی شود که بدون مشکل فیلم‌ها را برای دانلود در اختیار مخاطبان قرار دهد، شاید در نگاه اول اتفاق مثبتی باشد اما اگر کارگردان دوم و سومی به این روند اضافه شوند در بلند مدت سینما از پا در خواهد آمد.»
 
او با اشاره به عدم اکران فیلم در گروه سینمای هنر و تجربه گفت: «این گروه سینمایی راه اندازی شد تا فیلم‌هایی متفاوت و مقابل جریان اصلی سینما را به اکران درآورد. تا در مقابل افرادی همچون حسین فرحبخش بایستند که گفت: "این فیلم‌ها باید برای عمه‌ها کارگردانان نمایش داده شود.»

وی ادامه داد: «اما در این شرایط که این فضا در اختیار فیلمسازان مستقل قرار نمی‌گیرد، پس باید بیشتر سعی کنند تا در مسیر هدفگذاری شان حرکت کنند تا از تکرار این روند هم جلوگیری شود.» 
 
محمد شيرواني در سال 1376 اولین فیلم کوتاه خود به نام «دایره» را ساخت که منتخب منتقدان بین‌المللی جشنواره کن شد.فیلم‌هایی او در بیش از 400 جشنواره بین‌المللی نمایش داده شده است. او در سال 1387 از سوي سينماگران فيلم كوتاه كشور به عنوان رييس انجمن فيلم كوتاه خانه سينما برگزيده شد اما در نهایت پس از 8 ماه فعالیت استعفاء داد. او تا به حال بيش از شش فيلم كوتاه، هفت فيلم مستند و دو فيلم سينمايي ساخته است و از چهره‌هاي مطرح سينماي مستقل ايران در دنيا محسوب مي‌شود. فیلم «لرزاننده چربی» از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفت اما 4 سال اجازه نمایش دریافت نکرد.
حسین
United Kingdom
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
لرزاننده چربی عالی بود
امير
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
خدا به ايشون صبر بدهد
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
جناب آقای فکری فکری به چند نکته توجه نفرموده اند انگار. آیا واقعا برشکستگی سینماها به خاطر فیلم های بی کیفیت نیست؟ آیا اگر امکان اکران فیلم برای افرادی مانند محمد شیروانی فراهم بود آیا باز هم فکر می کردند که ایشان فیلمهایشان را روی اینترنت بگذارند و به قول آقایان به بدنه سینما ضربه بزنند؟ به نظر خودشان این استدلال منطقی است که اگر کسی فیلمهایش اکران نمی شود به نفع سینماهایی که اجازه ی اکران بهشان نمی دهد فیلمهایشان را بگذارند در گنجه؟ واقعا انتظار دارند که فیلمساز ها بگویند: "ما هیچ ما نگاه" و فیلمپرکن ها و مونتاژکار ها فیلمهایش اکران های چند ماهه بگیرند؟ به نظر خودشان حرف هایی که زده اند این جمله را به ذهن خواننده نمی آورد که "دوباره به شعور مخاطب توهین شد"؟ آیا سینمایی که بخواهد با اکران فیلمهای چند فیلمساز بر روی وبسایتهایشان از پا در بیاید بهتر نیست از پا در بیاید و کمی استراحت کند؟
علي
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
لينك دانلود لرزاننده چربي براي منم ارسال نشده بود ولي وقتي به بخش پشتيباني اطلاع دادم فكر كنم يك دقيقه هم طول نكشيد كه پاسخم رو دادن و لينك رو برام فرستادن
گفتن بدليل ترافيك بالاي دانلود براي تعدادي لينك فرستاده نشده
امروزم تلسكوپ و دستور آشپزي رو خريدم لينكش همون لحظه و بدون مشكل برام فرستاده شد و دانلودش كردم
ناشناس
United States
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
اخوي. مشكل همين است. شما بي ملاحظه حرف ميزنيد. انوقت انتظار نمايش فيلمايتان را هم داريد. انجا ايران است برادر كجاي كاري؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱
دوستدار سینما و موسیقی
Netherlands
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
فرهنگ و هنر این کشور رو به ورطه نابودی کشوندند. :(
ناشناس
United States
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
ولی صدا از هیچ کس بابت بی خبری از وضعیت یارانه خرداد در نمیاد ؟؟؟این سر ماه رمضونی وبی پولی ....وتبدیل شدن ماجرای یارانه به ماجرای بنزین در سکوت....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
آیا اعتراض به وضعیت فرهنگی مانع از اعتراض به وضعیت اقتصادی میشه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
فیلمش خیلی مزخرف بود
ناشناس
Germany
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
منظورش از چربی چی بود؟!
ناشناس
Germany
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
دروغه هیچ یک از فیلم هاش واسه دنلود نیست!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv