bato-adv
کد خبر: ۲۵۴۰۹

اعتراض جبهه مشارکت به توقیف یاس نو

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸

ظاهرا برای این دولت که بیشترین شعارهای ضد آمریکایی را سر می‌دهد، آن طور که در عمل نشان داده است تنها کسانی می‌توانند به برخی از حقوق خود برسند که علاوه بر هویت ایرانی، پاسپورت آمریکایی نیز داشته باشند ولی نسبت به نقض حقوق آنانکه بر ایرانی بودن خود و جمهوری اسلامی و قانون اساسی پای می‌فشارند، هیچ حساسیتی وجود ندارد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای اعتراض خود را به جلوگیری از انتشار روزنامه یاس نو اعلام کرد. 

جبهه مشارکت در این بیانیه آورده است: در آستانه آغاز رسمی رقابت‌های انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری، وزارت ارشاد دولت نهم در اقدامی غیرقانونی اقدام به جلوگیری از انتشار روزنامه یاس نو نمود. روزنامه یاس نو یکی از پر خواننده‌ترین روزنامه‌های سال‌های اخیر بوده است که در یک‌سال انتشار خود در سال 82 به عنوان اصلی‌ترین تریبون اصلاح‌طلبان جای خود را در میان مردم بازکرده بود و به دلیل دفاع از مطالبات و خواسته‌های اصلاح‌طلبانه جامعه ایران در آستانه انتخابات مجلس هفتم به محاق توقیف رفت.

پس از پنج سال اطاله دادرسی سرانجام حکمی مشتمل بر جریمه نقدی مدیر مسوول آن صادر شد و با عدم تجدیدنظرخواهی نه از سوی مدعی‌العموم و نه از سوی مدیرمسوول و ارجاع حکم به دایره اجرای احکام و پرداخت جریمه تعیین شده و با توجه به ماده 44 قانون مطبوعات که اعلام می‌کند «هرگاه حکم دادگاه مبنی بر برائت یا محکومیتی باشد که مستلزم سلب حقوق اجتماعی نباشد، از نشریه در صورتی که قبلا توقیف شده باشد، بی‌درنگ رفع توقیف خواهد شد و انتشار مجدد آن بلامانع می‌باشد» به صورت قانونی زمینه انتشار مجدد این روزنامه فراهم شد.

روزنامه یاس نو به عنوان یکی از روزنامه‌های اصلی حامیان آقای مهندس موسوی به عنوان رقیب اصلی رییس دولت نهم انتشار مجدد خود را آغاز کرد و علیرغم اینکه هیچ مانع قانونی برای انتشار آن وجود نداشت، در حرکتی پر ابهام و با پیگیری‌های پیدا و پنهان مسوولان ارشد وزارت ارشاد و اصرار معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد پس از یک شماره از ادامه انتشار آن جلوگیری شد.

جبهه مشارکت در این بیانیه، با انتقاد از دولت و قوه قضاییه، ممانعت از انتشار روزنامه یاس نو را اقدامی برنامه‌ریزی شده خوانده و آورده است: بهانه این اقدام به طور آشکار با قانون مطبوعات، آیین دادرسی و در اصل با قانون اساسی مغایرت کامل دارد. از تجدید‌نظرخواهی خارج از موعد و پس از اجرای حکم توسط دادستان تا نامه بدون استناد حقوقی معاون وزیر ارشاد به عنوان دبیر هیأت نظارت که هیچ نشانه‌ای از ورود و تصمیم‌گیری هیأت نظارت بر مطبوعات در آن به چشم نمی‌خورد.

به اعتقاد جبهه مشارکت، هدف از جلوگیری از انتشار روزنامه یاس نو محروم کردن اردوگاه رقبای آقای احمدی‌نژاد از رسانه‌ای تأثیرگذار است. صدای شکسته شدن رأی لرزان دولت نهم چنان متولیان اصلی این دولت را نگران کرده است که تاب و توان از کف داده و با هراس از شکستی که در انتظار آنان است سعی در تخریب فضای سالم رقابت و زیرپا گذاشتن روند عادلانه برگزاری انتخابات دارند و بر این نگرانی دامن می‌زنند که دولت مهرورز هر اقدامی را برای تکرار انتخاب خود جایز می‌شمارد و هیچ پروایی از نقض اصول قانون اساسی و زیر پا گذاردن قوانین موضوعه کشور ندارد.

در ادامه بیانیه جبهه مشارکت آمده است: ظاهرا برای این دولت که بیشترین شعارهای ضد آمریکایی را سر می‌دهد، آن طور که در عمل نشان داده است تنها کسانی می‌توانند به برخی از حقوق خود برسند که علاوه بر هویت ایرانی، پاسپورت آمریکایی نیز داشته باشند ولی نسبت به نقض حقوق آنانکه بر ایرانی بودن خود و جمهوری اسلامی و قانون اساسی پای می‌فشارند، هیچ حساسیتی وجود ندارد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با هشدار نسبت به اوج گرفتن نگرانی‌ از مداخله جانبدارانه اجزای دولت در روند برگزاری انتخابات که جلوگیری از انتشار روزنامه یاس نو مصداق بارز آن است، از مسوولان دستگاه قضایی می‌خواهد که از حیثیت قضا و قانون دفاع کرده و سانسور رسمی و علنی اتفاق افتاده در مورد روزنامه یاس نو را پایان ببخشند و قانون‌شکنی متخلفان متجری این پدیده را بر اساس ماده چهار قانون مطبوعات مجازات نمایند و مانع از فزون‌خواهی و تجری بیشتر قانون‌شکنان دولت نهم شوند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین