bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۰۶۴۳

ظریف: فضای ایران هراسی شکسته شد

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
 رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام این بود که فضای ایران‌هراسی که در جامعه بین‌المللی علیه ایران ایجاد شده بود شکسته شد.

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر شنبه در همایش "فرصت‌های پس از برجام" با بیان این که در فضای قبل از برجام به غلط و دروغ چهره‌ای که از ایران ارائه شده بود چهره‌ای به عنوان یک تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی بود اظهار کرد: در قالب این گونه تصویرسازی ناهنجار، دشمنان هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی را می‌توانستند توجیه کنند چنان که می‌دیدیم هر سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و سازمان ملل سفر می‌کرد و با دستی پر از تحریم‌های جدید علیه ایران بازمی‌گشت.

او با بیان این که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام این است که دشمنان نمی‌توانند با ایران‌هراسی هم‌چنان به اهداف سوء خود علیه ایران ادامه دهند افزود: آن چه که صهیونیست‌ها و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه را از اجرای برجام نگران کرده است همین موضوع است. این که شما می‌بینید حکام رژیم صهیونیستی تلاش و تکاپو می‌کردند که برجام به نتیجه نرسد و رشوه می‌دادند در این راستا بود که می‌خواستند مانع از دست رفتن یک سرمایه‌گذاری طولانی که علیه ایران در طی این سال‌ها انجام داده بودند بشوند چرا که آن‌ها در این سال‌ها تصویری دروغ و خشن از ایران ارائه داده بودند و با ارائه این تصویر هرگونه اقدام علیه ایران را توجیه می‌کردند و همان طور که گفتم یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای این است که این روند متوقف شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: با برجام و اجرایی شدن آن ما توانستیم یک مرحله جدیدی را شروع کنیم که در ابتدا با کاهش تحریم‌ها و از بین رفتن تحریم‌ها شکل گرفت.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایران با اشاره به فرصت‌هایی که برجام برای کشور ایجاد کرده ادامه داد: دشمنان در شرایط قبل از برجام یک فضای ایران‌هراسی ایجاد کرده بودند، به نحوی که این گونه القا می‌کردند که اگر کسی بخواهد با ایران ارتباط برقرار کند دچار هزینه می‌شود و در واقع یک فضای هزینه‌مند کردن ارتباط با ایران به وجود آورده بودند. مثلا ما در زمینه خرید دارو هیچ مشکلی نداشتیم و مقامات آمریکایی به بانک‌ها اعلام کرده بودند که محدودیتی برای فروش دارو به ایران وجود ندارد و می‌توانند حساب ال سی برای خرید دارو و غذا برای ایران باز کنند ولی بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دادند چرا که فضایی که ایجاد شده بود فضای نگرانی از کار کردن با ایران بود.

به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه سخنانش به تاثیر برجام و فرصت‌های ایجاد شده برای کشور اشاره کرد و گفت: اگر قبل از برجام و مذاکرات هسته‌ای طرف‌های مقابل این گونه بیان می‌کردند که فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران غیرقانونی است اکنون با برجام آن‌ها همه به قانونی بودن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران معترف هستند و برجام این امکان را به وجود آورده که ایران در این زمینه با دیگر کشورها همکاری کند.

او با اشاره به اتهاماتی که از سوی برخی از کشورها علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مطرح می‌شد از جمله نظامی بودن آن گفت: آن اتهامی که به عنوان برنامه نظامی هسته‌ای ایران مطرح می‌شد با یک گزارش آژانس از بین رفت و گزارش آژانس اثبات کرد که ایران هیچ گونه فعالیتی در این راستا نداشته و یک گرم مواد هسته‌ای‌اش به سمت فعالیت غیرصلح‌آمیز سوق داده نشده است.

ظریف گفت: چنین نتیجه‌گیری در بستر سیاسی قبل از برجام ناممکن بود اگرچه واقعیت در هر دو فضا یکی بود و ایران هیچ گونه فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نداشت.

وی با بیان این که برجام این امکان را فراهم کرد تا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران رفع شود و ایران بتواند در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با دیگر کشورها همکاری داشته باشد ادامه داد: ما ثابت کردیم که روی حرف خود می‌ایستیم. هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که برجام تا دی ماه اجرایی شود و خیلی‌ها فکر می‌کردند که تا فروردین و یا اردیبهشت سال آینده برجام اجرایی نمی‌شود ولی ما روی حرف خود ایستادیم. البته در داخل نیز خیلی‌ها نگران بودند که اگر ما تعهدات‌مان را انجام دهیم آیا طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل خواهد کرد یا نه؟ البته این نگرانی نیز در طرف مقابل بود که آیا ایران به تعهدات خود عمل می کند یا نه و این فضای بی‌اعتمادی در زمان اجرای برجام از سوی هر دو طرف وجود داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که اجرای برجام و فضای پس از آن نگرانی کار با ایران را تا حد قابل توجهی از بین برد به نقش مردم در طول این‌ سال‌ها و تحمل فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم‌ها از سوی آن‌ها اشاره کرد و گفت: مردم به دشمنان اثبات کردند که آن‌ها نمی‌توانند با استفاده از تحریم به اهداف خود علیه ایران دست پیدا کنند.

او اهداف دشمنان از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: آن‌ها با تحریم‌ها می‌خواستند بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کنند و ناآرامی‌های اجتماعی را به وجود آوردند ولی مردم ما نشان دادند که تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت خود را در پای صندوق‌های رای انجام می‌دهند.

ظریف با بیان این که همان طور که اشاره کردم هدف از ایجاد این تحریم‌ها فشار به مردم و فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت و ایجاد ناامنی بود ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که کار دست همین مردم و بنگاه‌های اقتصادی است. آن‌ها هستند که باید از فضای جدید برای پیش‌برد اهداف کشور استفاده کنند و در واقع باید گفت حاصل و میوه برجام و فضای پس از برجام شکسته شدن فضای ایران هراسی به نفع توسعه‌، پیشرفت و اقتصاد ملی ایران است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو