bato-adv
کد خبر: ۲۶۹۱۷۱

شمارش آرای انتخابات مجلس سوریه آغاز شد

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
با پایان یافتن رای گیری در چهار شعبه باقی مانده، كار شمارش آرای انتخابات مجلس سوریه آغازشد.

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس سوریه روز چهارشنبه با حضور پرشور شهروندان برگزار شد.
در انتخابات دیروز آرای چهارشعبه در استان حلب به دلیل تخلف های انتخاباتی باطل اعلام و شماری دراین باره بازداشت شدند.

براساس قانون انتخابات سوریه، انتخابات در شعبه هایی كه تخلف درآن ها محرزو آرای آن ها باطل اعلام شده در روز پس از انتخابات و با مشاركت افرادی كه در روز نخست انتخابات در آن شعبه ها رای داده اند برگزار می شود.

با اجرای رای گیری در این چهار شعبه، شمارش آرای انتخابات آغاز شد.

كمیته عالی انتخابات سوریه با صدور بیانیه ای اعلام كرد تا مشخص شدن نتیجه نهایی، هیچ نتیجه ناقصی اعلام نمی شود و اعلام هر نتیجه ای توسط هر شخص یا دستگاهی ممنوع است.
براساس این بیانیه، تنها مسوول نتایج انتخابات در استان ها، كمیته های فرعی انتخابات است و با هر شخص دیگری كه برخلاف این قانون عمل كند برخورد می شود.

براساس ارزیابی های مسوولان برگزاری انتخابات، برغم تمام مشكلات، نسبت مشاركت شهروندان سوری در انتخابات از 60 درصد فراتر رفته است.

انتخابات مجلس سوریه هر 4 سال یكبار به صورت مستقل و براساس رای شهروندان برگزار می شود.

مجلس سوریه از 250 نماینده شامل 127 نماینده بخش كارگران و كشاورزان و 123 نماینده دیگر گروه ها تشكیل شده است.

انتخابات مجلس سوریه در 15 حوزه انتخابیه در 14 استان برگزار شد و به جز حلب كه دو حوزه انتخابیه دارد، همه استان های این كشور، یك حوزه انتخابیه را تشكیل می دهند.

آخرین انتخاباتی كه در سوریه برگزار شد، انتخابات مجلس در سال 2012 بود كه در جریان آن 12 هزار شعبه اخذ رای برپا شد و 14 میلیون و 800 هزار رای دهنده در آن شركت كردند.

این چهارمین انتخابات در دوران بحران سوریه بود كه طی آن نزدیك به 3 هزار و 500 نامزد برای ورود به مجلس با هم رقابت كردند.

تعداد نمایندگان مجلس سوریه در قانون اساسی این كشور مشخص نشده و این موضوع را برعهده رئیس جمهوری گذاشته است.

تعداد نمایندگان مجلس سوریه از سال 1990 تاكنون 250 نفر بوده كه نیمی از آنها براساس قانون اساسی، به كارگران و كشاورزان اختصاص یافته است.

براساس ماده 64 قانون انتخابات سوریه، در همه انتخاب های سراسری، درب شعبه های رای گیری از ساعت 7 صبح باز می شود و ساعت 19 همان روز كار رای گیری پایان می یابد، ولی در این مدت می توان با مجوز كمیته عالی برگزاری انتخابات، حداكثر تا 5 ساعت زمان رای گیری را در همه یا برخی از شعبه ها تمدید كرد.

انتخابات روز چهارشنبه به دلیل حضور گسترده مردم در شعبه های رای گیری، توسط كمیته عالی انتخابات به پنج ساعت یعنی تا ساعت 24 روز چهارشنبه تمدید شد.

سوریه از ششم بهمن سال 1389 شمسی تاكنون با بحران بی سابقه ای به دلیل حضور تروریست های خارجی و فعالیت گروه های تروریستی تكفیری مانند داعش روبه رو است.

تروریست ها با حمایت برخی كشورهای منطقه ای و بین المللی٬ بخش هایی از خاك سوریه را به اشغال خود در آورده و طی این مدت مرتكب جنایت های زیادی شده اند.

ارتش سوریه اخیرا پیروزی های چشمگیری در میدان های نبرد داشته و توانسته است برخی مناطق راهبردی و از جمله شهر باستانی تدمر را از كنترل تروریست های داعش آزاد كند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv