bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۷۳۴۲

برژینسکی: بايد كنايه‌هاي ايراني‌ها را با كنايه و اشاره پاسخ داد

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۸۸


 چهره مرموز سياست خارجي آمريكا در گفت‌وگوي اختصاصي با «الحيات» چاپ لندن گفت: هرچند حوادث ايران زيربنايي است، انتظار رخداد مهمي را در ايران نداريم.

«زبيگنيو برژينسكي» در عين حال تصريح كرد: روابط تهران ـ واشنگتن تحت تأثير حوادث اخير ايران نيست، هرچند ايران امروز با ايران سی سال پيش بسيار تفاوت دارد.

او مدعي شد: در بينش جوانان ايران، تحول چشمگیری پدید آمده و ما بايد اين تحول را تقويت كنيم.

برژينسكي، مقامات آمنيتي آمريكا را از اظهارنظر مستقيم درباره حوادث ايران برحذر داشت و گفت: ايران مانند كشورهاي ديگر نيست كه بتوان منظور مسئولان آن را دریافت، بلكه بايد كنايه‌هاي ايراني‌ها را با كنايه و اشاره پاسخ داد و اين شيوه، تنها ویژه ايراني‌هاست.

وي در پايان گفت: مسئولان آمريكا در برابر ايران دو ديدگاه گوناگون دارند؛ گروه نخست، معتقد به همراهي ايران در مسائل جهاني است كه اين سياست اوباماست و بر این باورم كه نتيجه نخواهد داد. گروه ديگر معتقدند كه بايد با ايران شبيه عراق برخورد كنيم كه اين ديدگاه نيز كاملا ناموفق است؛ بنابراين، بايد راهکار سومي را در قبال ايران در پیش گرفت.

گفتنی است، برژینسکی که هم‌اکنون صاحب کرسی در دانشگاه جان‌هاپکینز است، مشاور امنیت ملی در دولت کارتر بود و از مهمترین فعالیت‌های او در این دوران، می‌توان به دور ساختن مصر از شوروی با ترتیب دادن قرارداد کمپ دیوید و صلح مصر و اسرائیل اشاره کرد.

همچنین در دوران او، مناسبات آمریکا با چین به حالت عادی درآمد و کارتر به چین رفت. سپس به خاطر دشمنی که با شوروی داشت، با کمک عربستان سعودی و پاکستان، مجاهدان مسلمان را در افغانستان ضد شوروی مجهز کرد که نتیجه آن، طالبان و القاعده شد.

برچسب ها: برژینسکی ایران
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین