bato-adv
کد خبر: ۲۷۶۴۲۵

حرکت چرخ‌های صنعت استان اردبیل با مشارکت بنیاد برکت

بخش صنعت و تولید استان اردبیل در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری از جمله رکود و کمبود نقدینگی دست به گریبان بود که با تمهید تدابیری ویژه از سوی مسئولان همچون استفاده از سرمایه‌گذاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، این واحدها از رکود درآمده و جانی دوباره گرفتند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
بخش صنعت و تولید استان اردبیل در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری از جمله رکود و کمبود نقدینگی دست به گریبان بود که با تمهید تدابیری ویژه از سوی مسئولان همچون استفاده از سرمایه‌گذاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، این واحدها از رکود درآمده و جانی دوباره گرفتند.

کمبود سرمایه‌ در گردش، نوسان بهای ارز به نظر کارشناسان یکی از نقطه های اوجی است که طی حدود پنج سال گذشته تولید را در کشور و از جمله استان اردبیل زمین‌گیر کرد و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز بر دامنه مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی افزود.

در استان کم‌تر توسعه‌یافته‌ای مانند اردبیل، ورود سرمایه‌های بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی مانند بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کمک زیادی به راه‌اندازی واحدهای راکد مستعد تولید و توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم کرده است.

به گفته‌ی استاندار اردبیل، بنیاد برکت ابتدا مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای کمک به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی طی سال 1394 در نظر گرفته بود که در دیدار مسئولان این بنیاد با نماینده‌ی ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی اردبیل این مبلغ را به 2 برابر افزایش داد.

مجید خدابخش گفت: پس از بررسی‌ها و طی فرآیندی که بنیاد بر اساس آن نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند، سال گذشته شاهد افتتاح چهار طرح مشارکتی بنیاد در اردبیل بودیم.

وی تشریح کرد: از جمله‌ِی این طرح‌ها کارخانه‌ی شمیم شفت نوش (تولید انواع آبمیوه و کنسانتره) در مشگین‌شهر با ظرفیت اشتغال 265 نفر و 113 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و کارخانه‌ی نیمه‌تمام آرتا سرم (تولید سرم‌های تزریقی) در اردبیل به مساحت 12 هزار مترمربع با ظرفیت اشتغال 480 نفر و سرمایه‌گذاری 141 میلیارد ریال بود که مجوزش را سال 1381 از وزارت بهداشت دریافت کرده بود اما سال 1391 در عمل متوقف شده بود.

استاندار اردبیل اضافه کرد: مجموعه‌ی زرکود (تولید کود شیمیایی) اردبیل در سامیان با ظرفیت اشتغال 140 نفر و سرمایه‌گذاری 58 میلیارد ریال و هم‌چنین شرکت فولاد سپهر سبلان (تولید شمش و قطعات فولادی) با ظرفیت اشتغال سه هزار و 45 نفر و سرمایه‌گذاری یک هزار و 118 میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی بود که سال گذشته توسط بنیاد برکت تکمیل و نسبت به راه‌اندازی آن اقدام شد. 

ایشان اعلام کرد: این طرح‌ها در کنار تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی به دلایلی از جمله نبود نقدینگی پیش‌تر غیرفعال بودند که با حضور بنیاد برکت در استان اردبیل امید می‌رود توانمندسازی، اشتغال آفرینی و سرمایه‌گذاری در آنها و دیگر طرح‌های زیربنایی تسریع یابد. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز از افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی و صنعتی بنیاد برکت در این استان طی سال 1395 خبر داد.

سید حامد عاملی گفت: بنیاد برکت تاکنون در چهار طرح اقتصادی و صنعتی استان سرمایه‌گذاری کرده و انتظار می‌رود با تکمیل این طرح‌ها زمینه‌های اشتغال مناسبی فراهم شده و از میزان مهاجرت بیکاران منطقه به شهرهای بزرگ کاسته شود. 

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات واحدهای نیمه فعال و حتی برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان کمبود سرمایه در گردش است، افزود: این بنیاد تلاش دارد با مشارکت در طرح‌های اقتصادی مناطق محروم، از کارآفرینان محلی حمایت کرده و به توانمندسازی اقتصادی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته کمک کند که بر این اساس حضور بنیاد برکت در بخش سرمایه‌گذاری پروژه‌های تولیدی و اشتغال‌زای استان ضروری است. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل با تأکید بر لزوم توسعه‌ی فعالیت واحدهای صنعتی موجود در استان بیان کرد: حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال با وجود محدودیت‌های مالی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت تدبیر و امید است و بر این اساس تلاش می‌شود با کمک سرمایه‌های غیردولتی واحدهای تولیدی استان بدون وقفه و با تمام توان و ظرفیت خود راه‌اندازی شده و همه‌ی مجموعه‌های ذیربط نیز برای رفع مشکلات موجود در بخش صنعت، تثبیت اشتغال و ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید گام‌های جدی‌تری بردارند.

به گفته‌ی مسئولان استان اردبیل زمینه‌های مشارکت بنیاد برکت در چند طرح تولیدی و صنعتی در این استان توسط بنیاد در دست بررسی است. 
مجله خواندنی ها
مجله فرارو