bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۰۴۳۷۸
شوهانی عنوان کرد:

خروج از انزوا و نزدیکی بیشتر به ترامپ

یک کارشناس مسائل سیاسی افزایش مواضع ضد ایرانی مقامات انگلیسی و اعلام حمایت از کشورهای عربی در مقابل ایران را ناشی از منزوی شدن انگلیس به واسطه خروج از اتحادیه اروپا دانست و گفت: این گونه مواضع انگلیس با هماهنگی آمریکا است به ویژه اینکه این موضع‌گیری‌های اخیر انگلیس همزمان با آمدن دولت جدید آمریکاست.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) نوشت:

یک کارشناس مسائل سیاسی افزایش مواضع ضد ایرانی مقامات انگلیسی و اعلام حمایت از کشورهای عربی در مقابل ایران را ناشی از منزوی شدن انگلیس به واسطه خروج از اتحادیه اروپا دانست و گفت: این گونه مواضع انگلیس با هماهنگی آمریکا است به ویژه اینکه این موضع‌گیری‌های اخیر انگلیس همزمان با آمدن دولت جدید آمریکاست.

در طی چند سال اخیر برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به سرکردگی عربستان سعودی وارد فاز تنش و ستیزه‌جویی با جمهوری اسلامی ایران شده‌اند که این مسئله پس از دستیابی به برجام از یک سو و شکست‌های این کشورها در سوریه و عراق شدت یافته است، به نحوی که وزیر خارجه عربستان به طور متناوب و تکراری در هر نشست بین‌المللی ادعاهای زیادی را علیه ایران مطرح می‌کند و اتحادیه عرب خبر از تشکیل یک کمیته دائمی علیه ایران داده است.

از سوی دیگر انگلستان در دوره نخست‌وزیر جدید، ترزا می، عزم خود را بر بازگشت به منطقه خاورمیانه جزم کرده به گونه‌ای که در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در سطح نخست وزیر شرکت کرد و در آن نشست ایران را به عنوان تهدید اول منطقه معرفی کرد و روز گذشته نیز در سفر به آمریکا و در جمع جمهوریخواهان، مدعی شد که ایران به دنبال ایجاد «کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه» است و انگلیس به متحدان منطقه‌ای خود برای مقابله با آنچه وی اقدامات شرارت‌بار ایران خواند، کمک می‌کند.

براین اساس به نظر می‌رسد یک پازل ایران‌هراسی به سردمداری انگلیس با هماهنگی آمریکا در سطح بین‌المللی و عربستان در سطح منطقه‌ای در حال چیده شدن است و قطعا با حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، فضا برای اقدامات ایران‌هراسانه و اسلام‌هراسانه در منطقه بیش از پیش فراهم شده است.

ظهور ترامپ و افزایش رویکرد ایران هراسی و شیعه‌هراسی اعراب خلیج فارس

احمد شوهانی، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره افزایش فضای ایران‌هراسی از سوی برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در طی چند وقت اخیر گفت: واقعیت این است که اکثر کشورهای عربی خلیج فارس از ابتدای انقلاب اسلامی ارتباط خوبی با جمهوری اسلامی نداشته‌اند و اگر هم در دوره‌ای این روابط بهبود یافته است تنها ظاهری بوده است.

وی ادامه داد: کمک‌های این کشورها به صدام در جنگ تحمیلی و موضع‌گیری‌های آنها علیه ایران در مجامع بین‌المللی به ویژه در پیش و پس از برجام گواهی بر رویکرد‌های ستیزه‌جویانه این کشورها علیه ایران در زمان‌های مختلف بوده است که تفاوت آن تنها در شدت و حدت این موضع تقابلی بوده است.

شوهانی افزود: این کشورها به رهبری عربستان سعودی استراتژی ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را دنبال می‌کنند اما چون از توان لازم برای مقابله با ایران برخوردار نیستند لذا دست به دامان قدرت‌های بزرگ مانند انگلیس و آمریکا می‌شوند. متأسفانه کشورهای عربی مسیر را اشتباه می‌روند و به جای اینکه دشمن مشترک امت اسلامی، رژیم صهیونیستی، را نشانه بگیرند کل انرژی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده‌اند.

احمد شوهانی، نماینده سابق مجلس

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه موضع‌گیری عربستان علیه ایران در حالی است که پایگاه اصلی گروه‌های افراطی در منطقه، عربستان است، گفت: عربستان این گروه‌ها را به لحاظ ایدئولوژیک، مالی و نظامی حمایت می‌کرد و متصور بود می‌تواند به واسطه حمایت و تجهیز این گرو‌ه‌ها اهداف خود را درمنطقه پیش ببرد اما شکست در عراق، سوریه و یمن عامل مضاعفی شده است که بر حجم تنش و خصومت خود با ایران بیفزاید و سعی دارد اجماعی علیه ایران شکل دهد تا ایران به عنوان تهدید اصلی منطقه معرفی شود.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد کشورهای عرب خلیج فارس در دولت اوباما چندان نتوانستند به اهداف خود برسند و لذا امیدوارند در دوران ترامپ بتوانند استراتژی ضد ایرانی خود را تحقق ببخشند. آنها به دنبال انزوا و تضعیف ایران و بازگرداندن ایران به دوران پیش از برجام هستند تا مجددا تحریم‌های سابق علیه ایران را بازگردانند و به همین جهت صحبت از هلال شیعی و نفوذ ایران تا دریای مدیترانه می‌کنند تا بر ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی دامن بزنند و این اقدام با رهبری عربی عربستان و حمایت اسرائیل و پشتیبانی انگلیس و آمریکا در حال انجام است.

مواضع ضد ایرانی اخیر انگلیس با هدف همراهی ترامپ و خروج از انزوا در اروپاست
شوهانی درباره افزایش مواضع ضد ایرانی و تفرقه‌افکنانه انگلیس در دوره ترزا می و تقویت گزینه حضور نظامی انگلیس در منطقه گفت: این گونه مواضع انگلیس با هماهنگی آمریکا است به ویژه اینکه این موضع‌گیری‌های اخیر انگلیس همزمان با آمدن دولت جدید آمریکاست و براین اساس انگلیس می‌خواهد همراهی بیشتر خود را با دولت جدید آمریکا نشان دهد.

وی ابراز کرد: این در حالی است که انگلیس تا پیش از ترزا می کمتر به اتخاذ چنین موضع‌گیری‌هایی می‌پرداخت ولی با رفتن اوباما، موضع‌گیری‌های انگلیس نیز صریح‌تر و تندتر شده است. انگلیس به دنبال مطامع و منافع خاص خود و نفت کشورهای عربی و فروش سلاح به این کشورهاست و اکنون فرصت و فضای خوبی فراهم شده است که خود را با ترامپ همراه کند و بیش از گذشته به کشورهای عربی نزدیک شود.

افکار عمومی جهانی با سیاست‌های اسلام‌هراسانه ترامپ همراه نخواهد شد
شوهانی درباره تقویت فضای ضد اسلامی و اقدامات اسلام‌هراسانه در جهان به ویژه با اولین فرمان اجرایی ترامپ در خصوص لغو موقت ویزای ورود شهروندان ۷ کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، سودان، سومالی و یمن به آمریکا از یک سو و ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی با مداخلات صریح انگلیس گفت: به عقیده من اینگونه اقدامات دیگر جواب نمی‌دهد و آمریکا در دوره ترامپ اگر به دنبال سیاست اسلام‌هراسی باشد موفق نخواهد شد زیرا قاطبه کشورهای اروپایی آمریکا را در این مسیر همراهی نخواهند کرد و آمریکا هم به تنهایی نمی‌تواند در این راه موفق باشد.

این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: انگلیس هم از آنجا که به دلیل خروج از اتحادیه اروپا به نوعی در انزوا قرار گرفته است به دنبال نزدیکی بیشتر با امریکا و اتخاذ مواضعی از نوع قدرت برتر در سطح جهانی است تا از این انزوا خارج شود، لذا این همراهی آمریکا و انگلیس با موضع‌گیری‌های سایر کشورهای اروپایی که از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دل خوشی ندارند مواجه خواهد شد.

شوهانی در پایان یادآور شد: در واقع با اینکه جمهوریخواهان در آمریکا به دنبال ادامه سیاست‌های ضد اسلامی جورج بوش و تشدید فضای اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی هستند اما با مقابله افکار عمومی در سطح جهانی روبرو خواهند شد. در واقع دنیا پس از برجام دیگر این گونه تفکرات و رویکرد‌ها را نمی‌پذیرد و برنمی‌تابد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو