bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۸۵۹۲
مروری بر برخی مطالب مجله “Bloomberg Businessweek”

آمریکا به‌عنوان پلیس جهان چه راهی را پیش خواهد گرفت؟

ویژه‌نامه خاورمیانه
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
مروری بر برخی مطالب مجله

فرارو- خطرات برنامه‌های ترامپ در افغانستان: دوراهی میان شعار "اول آمریکا" و "پلیس جهان"

اوضاع وخیم افغانستان به‌زودی دونالد ترامپ را وادار خواهد کرد میان شعارهای انتخاباتی‌اش یکی را انتخاب کند: پایان نقش آمریکا به‌عنوان پلیس جهان یا مبارزه با تروریسم. هر دو راه با خطرات زیادی روبرو است. شانزده سال پس از حمله به افغانستان، تلاش‌های آمریکا برای تقویت حکومت مرکزی کابل شکست‌خورده و نیروهای افغان هر روز قلمرو بیشتری را از دست می‌دهند. یکی از گزینه‌های مدنظر ترامپ اعزام 5000 نیرو به افغانستان است. اما این اقدام تلفات نظامی را افزایش داده و منافع درازمدت قابل‌توجهی نیز نخواهد داشت.

مروری بر برخی مطالب مجله



 نتایج انتخابات ایران راه را برای تمرکز بر سرمایه‌گذاری هموار کرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران پس از انتخاب مجدد قدرت بیشتری دارد و راحت‌تر از گذشته می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برنامه‌ریزی کند که به گفته تحلیل گران برای افزایش تولید نفت به حضور آن‌ها نیاز است.

تلاش‌های ایران برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه بیش از 50 میدان نفت و گاز طبیعی قبل از انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد. روحانی با کسب 57 درصد آرا پیروز شد. در روز اعلام پیروزی، دونالد ترامپ در عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای ایران بود و ائتلاف کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران را تقویت می‌کرد.

مروری بر برخی مطالب مجله


در سال 2012 با افزایش محدودیت‌ها و تحریم، صادرات نفت خام سقوط کرد. ایران پس از لغو تحریم‌ها در ژانویه 2016، فروش نفت را به بیش از دو برابر افزایش داد. "بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران در ششم ماه مه در کنفرانسی خبری اعلام کرد صادرات نفت به حدود 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. زنگنه در پیشبرد سرمایه‌گذاری خارجی نقش بسیار مؤثری داشت و پروژه‌های و قراردادهای نفتی را با شرکت‌های بین‌المللی امضاء کرد. روحانی هنوز اعلام نکرده آیا همین کابینه را در دوره دوم حفظ خواهد کرد یا نه.

درمجموع برخلاف لفاظی های ترامپ، پیروزی حسن روحانی در انتخابات کشور را در مسیر حرکتِ روبه‌جلو قرار خواهد داد و تمرکز بر برنامه‌های نفتی بیشتر خواهد شد.

مروری بر برخی مطالب مجله


افزایش قدرت اردوغان در ترکیه

"رسیدن اردوغان به آرزوی دیرینه"

"رجب طیب اردوغان" رئیسی جمهور ترکیه با پیروزی در رفراندوم کنترل حزب حاکم را در دست گرفت و ازاین‌پس می‌تواند در سراسر کشور وفاداران به خود را در مجلس و احزاب کشور قرار دهد. نتایج رفراندومم به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد رهبر یا عضو یک حزب سیاسی باشد. اردوغان 63 ساله که پس از کودتا ارتش کشور را پاک‌سازی و احزاب و رسانه‌های مخالف را سرکوب کرد، اکنون بقایای هرگونه مخالفت در درون حزب حاکم را از میان خواهد برد.

بازگشت اردوغان به حزبش را می‌توان شروع عصر جدیدی برای ترکیه قلمداد کرد. اما چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور رو به وخامت است. "ولفنگو پیکولو" از بنیان‌گذاران موسسه "Teneo” در لندن نوشت: "اردوغان به آرزوی دیرینه‌اش دست‌یافت: ایجاد سیستمی که در آن قدرتِ رئیس‌جمهور با هیچ مانعی روبرو نباشد. به‌مرورزمان حزب عدالت و توسعه به ابزار شخصی اردوغان تبدیل خواهد شد و به بیراهه خواهد رفت."

مروری بر برخی مطالب مجله


ترجمه: وب‌سایت فرارو


مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv