bato-adv
کد خبر: ۳۶۵۸۹۰

پشت‌پرده راهبرد ضدایرانی کاخ سفید چه خبر است؟

در مقابل متیس، برخی از مشاوران ارشد ترامپ و در رأس آن‌ها جان بولتون قرار دارند که معتقدند اکنون فرصت کم‌نظیری برای سوق دادن نظام ایران به سمت فروپاشی بوجود آمده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۷
پشت‌پرده راهبرد ضدایرانی کاخ سفید چه خبر است؟
 
فرارو- حلقه نزدیکان ترامپ درباره اهداف راهبرد آمریکا در برابر ایران اتفاق نظر ندارند.

به گزارش فرارو، قبل از ورود جان بولتون و مایک پومپئو به کاخ سفید، دو دیدگاه درباره ایران در دولت آمریکا وجود داشت. از یک طرف، رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق و اچ آر مک‌مکستر، مشاور امنیت ملی سابق، و از طرف دیگر دونالد ترامپ و پومئو (به عنوان رئیس وقت سیا)، قرار داشتند. با خروج مک‌مستر و تیلرسون از کاخ سفید، بسیاری از ناظران اعلام کردند که دولت آمریکا در برابر ایران یکدست شد.

اما اکنون در خصوص ایران، دو قطبی جدیدی میان مشاوران ترامپ شکل گرفته است.

اگر چه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، به عنوان یک فرد سرسخت شناخته می‌شود، اما اکنون در جایگاه تیلرسون و مک‌مستر نشسته است.

پس از خروج ترامپ از برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) و تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، ناظران درباره راهبرد نهایی واشینگتن در مقابل تهران گمانه‌زنی کردند. گروهی گفتند که هدف نهایی دولت آمریکا، جنگ با ایران است و گروهی دیگر تصریح کردند کاخ سفید به دنبال تغییر رژیم از درون است. در اغلب این گمانه‌زنی‌ها، متیس به عنوان "صدای عقل" در کاخ سفید معرفی می‌شود. در مقابل متیس، تندرو‌هایی مانند جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پومپئو، وزیر خارجه، قرار دارند.

همزمان با افزایش‌تنش‌ها بر سر برجام، اخیرا مجله آمریکایی فارین‌پالیسی، در یادداشتی به بررسی نقش متیس در دولت آمریکا پرداخت و او را فردی دانست که ماموریتش جلوگیری از جنگ با ایران است.

در روز‌های اخیر که در برخی مناطق ایران ناآرامی اتفاق افتاد، مجددا بحث افزایش فشار بر تهران جهت تغییر رژیم آن، در رسانه‌های خارجی بالا گرفته است. به طوری که روزنامه هاآرتص، به نقل از منابع آمریکایی، مدعی شد مشاوران ارشد ترامپ معتقدند که انجام تغییر رژیم در ایران نیازمند "یک ضربه کوچک" دیگر است.

اما در همین مسئله هم مجددا نقش متیس برجسته شده است. به گفته هاآرتص، در حالی که مشاوران ارشد ترامپ معتقدند که تسریع "فروپاشی رژیم ایران" امکان‌پذیر است، متیس در عین مخالفت با این امر، برای حصول یک توافق جدید با ایران تلاش می‌کند.

در مقابل متیس، برخی از مشاوران ارشد ترامپ و در رأس آن‌ها جان بولتون قرار دارند که معتقدند اکنون فرصت کم‌نظیری برای سوق دادن نظام ایران به سمت فروپاشی بوجود آمده است. با این حال، متیس ضمن موافقت با افزایش فشار بر ایران، به دنبال این است که از این فشار به عنوان اهرمی برای امضای یک توافق جدید با ایران استفاده کند.
 

اگر چه آمریکایی اعلام کرده‌اند که هدف تحریم‌های جدید آمریکا، بازگرداندن ایران به میز مذاکره است اما بر اساس یادداشت هآراتص، برخی اطرافیان ترامپ فکر نمی‌کنند این هدف درستی باشد. به گفته منابع این روزنامه، جان بولتون در پشت صحنه برای پیشبرد گزینه تغییر رژیم تلاش می‌کند. بولتون ناآرامی‌های اخیر ایران را نشانه‌ای از ضعف نظام دانسته و به ترامپ گفته فشار بیشتر بر ایران، به براندازی منجر می‌شود.

 

اما متیس دیدگاه دیگری دارد. او به براندازی بدبین است و آن را گزینه منطقی منطقی نمی‌داند. زیرا از دیدگاه متیس، چنین گزینه‌ای ممکن است به جنگ با ایران منجر شود و برای اقتصاد جهانی تبعات منفی داشته باشد. به گفته منابع هاآراتص، متیس از افزایش فشار به منظور بازگرداندن ایرانی‌ها به میز مذاکره بر سر یک توافق بهتر حمایت می‌کند.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
امریکا یک برنامه داره!
با ایجاد "ترس از جنگ" و "نارضایتی"ایران رو به چند کشور تبدیل و مثل سوریه ، نابود کنه!
آمریکا به ایران حمله نمیکنه و اگرم بکنه موفق نمیشه!
چون مردم جلوش می‌ایستن! مثل ویتنام!
از لحاظ مالی هم توان جنگ طولانی رو نداره و از لحاظ نظامی هم نیروی دریایی‌اش ضربه بزرگی میخوره!
پس اگر حمله کنه ، مجبور به عقب نشینی میشه!
ما نباید از ترس جنگ باج دهیم و گول نارضایتی های اقتصادی رو بخوریم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
دست از انتشار توهم سوریه ای شدن ایران بکشید! ایران همیشه ایران بوده و خواهد بود مقتدرتر از همیشه
تینا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
لعنت بر جنگ
ناشناس
United Kingdom
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
از کجا اینقدر مطمئنی؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴
مجله فرارو