bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۶۹۲۷۶
چرا ترامپ پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط به ایران داد؟

دو سناریو برای بمب خبری ترامپ

سناریو نخست آن است که ترامپ می‌خواهد با ارائه پیشنهادی که ایران آن را رد می‌کند، با اروپایی‌ها سخن بگوید. این امر، بازگشت تحریم‌های آمریکا را، که نخستین دور از آن‌ها چند روز دیگر اجرا خواهند شد، تسهیل خواهد کرد و اروپایی‌ها را به بهانه رد شدن گفتگوی غیرمشروط توسط تهران، به پایبندی به این تحریم‌ها وادار کند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
دو سناریو برای بمب خبری ترامپ

فرارو- وبگاه عربی در تحلیل پیشنهاد ترامپ برای دیدار غیرمشروط با روحانی، مدعی شد که این امر در چارچوب دو سناریو قابل تفسیر است.

به گزارش فرارو، روز دوشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، طی یک کنفرانس خبری مشترک با جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، ناگهان آمادگی‌اش برای دیدار بدون پیش‌شرط با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، را اعلام کرد. این بمب خبری، قبل از اینکه تهران را غافلگیر کند، واشنگتن را به کنکاش در انگیزه‌های تغییر ناگهانی موضع ترامپ مشغول کرد.

در همین رابطه، وبگاه العربی الجدید، در گزارشی تحلیلی به انگیزه‌های ترامپ برای مطرح کردن مذاکره بدون پیش‌شرط پرداخت و اعلام کرد اظهارات ترامپ در منطقه، بویژه در میان شرکای آمریکا، مانند یک بمب بود. شرکایی که از تقابل موعود بین واشنگتن و تهران مطمئن بودند و فکر می‌کردند کاخ سفید چیزی جز زبان تقابل در چنته ندارد.

العربی الجدید نوشت: " درست است که رئیس‌جمهور (آمریکا) از سختگیری‌اش بر ایران کوتاه نیامد، اما گزینه دیگری را مطرح کرد که با گفتمان مرسوم دولتش متناقض است. گزینه‌ای که به مذاق کسانی که بر گزینه درگیری، حتی اگر مطرح کردن آن در حد مانور باشد، شرط بندی کرده بودند، خوش نیامد. خصوصا که رئیس‌جمهور (ترامپ)، سوابقی دارد که او در آن‌ها از یک دشمنی که به دنبال جنگ است به گفتگوکننده روی میز منتقل شد. مانند آنچه در ماجرای کره شمالی اتفاق افتاد".

به گفته این وبگاه، ترامپ با مطرح کردن این پیشنهاد غیرمنتظره، سیاست پومپئو در قبال ایران را برباد داد. پومپئو در ۲۱ ماه می‌ گذشته، برای ورود به گفتگو با ایران، ۱۲ پیش‌شرط تعیین کرده بود.

بر اساس تحلیل العربی الجدید، هنوز انگیزه‌های پیشنهاد غافلگیرانه ترامپ معلوم نیست، اما به نظر می‌رسد پیشنهاد ترامپ در چارچوب این دو سناریو قرار دارد:

تله‌ای برای ایران
سناریو نخست آن است که ترامپ می‌خواهد با ارائه پیشنهادی که ایران آن را رد می‌کند، با اروپایی‌ها سخن بگوید. این امر، بازگشت تحریم‌های آمریکا را، که نخستین دور از آن‌ها چند روز دیگر اجرا خواهند شد، تسهیل خواهد کرد و اروپایی‌ها را به بهانه رد شدن گفتگوی غیرمشروط توسط تهران، به پایبندی به این تحریم‌ها وادار کند. تهران، چند ساعت قبل از اظهارات ترامپ، هر نوع گفتگو با واشنگتن را بعید دانسته بود.

برآیند نشست هلسینکی
دوم آنکه، پیشنهاد ترامپ ممکن است در سیاق تفاهم با کرملین و پرداختن به تدارکات نحوه مهار ایران در سوریه، مطرح شده باشد. زیرا چنین چیزی، مستلزم مطرح کردن آغاز گفتگوی بدون زمینه‌چینی با ایران برای راضی نگه داشتن آن است تا ایران عملی شدن طرح روسیه در سوریه را تسهیل کند.

به گفته العربی الجدید، ناظران بعید نمی‌دانند که این سناریو با مشارکت عمان پایه‌ریزی شده باشد. تقریبا دو ساعت قبل از پیشنهاد ترامپ، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، با همتای آمریکایی‌اش، مایک پومپئو دیدار داشت. به هر حال، آنچه اتفاق افتاد در چارچوب سیاست شوک ترامپ قرار دارد.
ناشناس
United States
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
دمش گرم
خوب بازی بلده ترامپ قمار باز
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
همه کشورهای جهان از جمله 5+1 کشور مهم برجام رو پذیرفتند اما یک کشور از آن خارج شده و می خواد همه کشورهای دیگه رو به پیروی از خودش واداره. اگر ما نتونیم همین موضوع شفاف و واضخ رو در دنیا جا بندازیم این دیگه بی عرصگی ماست. فرضا که با ترامپ به توافق رسیدیم چه تضمینی وجود داری رئیس جمهور بغدی ترامپ از اون خارج نشه و توافقنامه رو مصحک ندونه. مگه ما مسخره ایم؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
شوک!!!
حماقت محض همین حرف هاست
این توهمات شما و امثال شماست وگرنه از وقتی روحانی شد رئیس جمهور مثل روز روشن بود داره اشتباه می کنه. البته به ظن خودش داره برنامه رو جلو می بره.
ما اگر نفهمیم که شما چی توی سر دارید که دیگه هیچی
ولی فرارو و تمامم غرب زده ها به اواخر کارتون نزدیک شدید.
راستی نمیدونم بعدش میخواهید چی کار کنید البته اگر تونستید از معرکه بیرون بیایید.
ناشناس
United States
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
قابل توجه کسانی که می گفتند ترامپ گاگول است حالا ببنید گاگول کیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
هرچیه، قمار باز قهاریه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
از برگاش درست استفاده میکنه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷
ناشناس
Canada
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
ترامپ و نیم او واقعا باهوش هستند. اگر ایران مذاکره را رد کند انها بردند و اگر به پای میز برود چند برابر بردند
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv