bato-adv
کد خبر: ۴۶۵۲۰

مشايي: مي‌خواهيم در ساخت آينده دنيا مشاركت كنيم

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۹


رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: ما مي‌خواهيم در ساخت آينده دنيا و مديريت آن مشاركت كنيم و حضوري مؤثر داشته باشيم لذا راه آن اين است كه عظمت و بزرگي تاريخي ملت ايران را به دنيا معرفي كنيم. 

اسفنديار رحيم مشايي و حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري امروز از نمايشگاه «شكوه ايران» در موزه ملي بازديد كردند.

رئيس دفتر رئيس جمهور بعد از پايان بازديد از موزه ملي ايران يكي از قديمي‌ترين كتاب‌هاي تأليف شده درباره خليج‌فارس را رونمايي كرد. اين كتاب كه «المسالك‌والممالك» نام دارد، در قرن چهارم هجري توسط ابواسحاق ابراهيم اصطخري نوشته شده است و نسخه خطي ترجمه فارسي آن در موزه ملي ايران به شماره 3515 نگهداري مي‌شود و براساس خاتمه اين كتاب، كتابت آن از ابوالمحاسن محمد‌بن سعد‌بن محمدالنخجواني معروف به ابن ساوجي انجام شده است.

در هنگام بازديد از نقش‌برجسته‌هاي هخامنشي، وقتي مسئول سالن توضيح داد كه طراح اين نقش برجسته در هنگام كار، بخشي از آن را نيمه تمام گذاشته است، مشايي گفت: اتفاقاً اين كار به عمد بوده است؛ طراح قصد داشته بگويد كه همه كارهاي انسان نيمه تمام است و فقط خداست كه كامل كننده است ".

وي همچنين در هنگام بازديد از برگه‌هاي مينياتور خمسه نظامي و جلد لاكي مربوط به دوره صفوي گفت: بهتر است كه شرايطي فراهم شود تا مخاطبان بتوانند نقوش ظريف اين مينياتورها را ببينند.

مشايي در ادامه اين بازديد در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص بازديد از موزه ملي ايران اظهار داشت: امروز برايم فرصت ارزشمندي بود كه توانستم از موزه ملي ايران بازديد كنم و از بقايي و همه همكارانش در موزه ملي براي ايجاد فرصت و ظرفيت جديدي كه به منظور نمايش تاريخ ايران به لحاظ كمي و حجم نمايش آثار تاريخي و با كيفيت تلاش كرده‌‌اند تشكر مي‌كنم.

وي نمايش آثار تاريخي را راه خوب و كوتاهي براي برقراري پيوند فرهنگي و تاريخي ميان نسل‌هاي امروز و گذشته خواند و تصريح كرد: كارهاي بزرگ را آدم‌هاي بزرگ انجام مي‌هند و فهم اين كارهاي بزرگ موجب دستيابي به خودباوري و انجام كارهاي بزرگ بيشتري مي‌شود.

رئيس دفتر رئيس جمهور خاطر نشان كرد: آثار تاريخي، جلوه‌هاي ثروت عظيم تاريخي يك ملت است كه تحت عنوان هويت متحد و ماندگار هر ملتي، اصلي‌ترين بستر در جهت رسيدن به شكوفايي بيشتر و دستيابي به قله‌هاي بلندتر است.

مشايي، نگهداري و حفظ ميراث گذشته ايران كه دستاورد نسل‌هاي گذشته است را وظيفه عرفي، شرعي، عقلي و عاطفي نسل امروز خواند و بيان داشت: اين وظيفه هم بدهكاري ما به گذشتگان است و هم مطالبه آيندگان از نسل امروز است و اين مسئوليتي است كه نسل‌ به نسل به آيندگان خواهد رسيد.

وي اظهار داشت: نگاه به گذشته ايران زمين نشان مي‌دهد كه گذشتگان ما افتخارات زيادي آفريده‌اند و اين تكليف ما را سنگين‌تر مي‌كند.

رئيس دفتر رئيس جمهور تصريح كرد: آثار موجود در موزه ملي ايران، در برابر مجموع آثار به جا مانده در طول تاريخ به تنهايي با ثروت‌هاي تاريخي بسياري از ملت‌هاي دنيا برابري مي‌كند كه اين خود موجب افتخار كشور ماست.

وي گفت: صيانت از آثار تاريخي و تبليغ و معرفي آنها از جهات متعددي حائز اهميت است كه يكي از آنها غرور ملي و ايجاد يك قوه محرك پر ظرفيت و قدرتمند است.

مشايي ادامه داد: اگر جامعه‌اي بخواهد مدارج ترقي و كمال را طي كند و به تعالي بينديشد، بايد تلاش كند و برنامه‌ريزي شايسته‌اي داشته باشد ولي قبل از هر چيز به باورها و اعتماد به نفس ملي احتياج دارد.

وي افزود: توجه به اين تاريخ پرشكوه نشان مي‌دهد كه سهم ايران در پايه‌گذاري تمدن انساني به چه ميزان است و در آن دوران استعداد و نبوغ ايراني را نشان مي‌دهد كه منشأ مدنيت و زندگي عالمانه و عاقلانه را در جامعه جهاني توسعه داده و بسياري از ملت‌هاي دنيا از اين جهت به ايران بدهكارند لذا دستيابي به اين شناخت، در پذيرش مسئوليت‌هاي امروز ملت ايران مؤثر است.

رئيس دفتر رئيس جمهور با بيان اينكه كه هيچ‌ جامعه‌اي حق ندارد در برابر ستم سر تسليم فرود آورد، گفت: ملت‌هايي چون ملت بزرگ ايران كه سوابق درخشان و ارزشمند تاريخي دارند، اساساً حق ندارند تسليم زور و ستم شوند چرا كه پذيرش ستم و ظلم، فرصت شكوفايي را از نسل‌هاي امروز مي‌گيرد و نسل جديد مي‌‌پذيرد كه فرداي او را بايد ديگران رقم بزنند.

وي اظهار داشت: از آنجا كه حركت‌هاي رو به كمال نياز به انرژي دارد لذا عظمت تاريخ ملت ايران مي‌تواند اين ذهنيت واقعي را در اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان ايجاد كند كه با غرور آگاهانه و عالمانه فرداي بهتري را براي خود تصور كنند و در جهت تحقق آن حركت كنند.

مشايي، تبليغ و معرفي ميراث فرهنگي و تاريخي را به دنيا از ديگر دستاوردهاي حفظ ميراث تاريخي خواند و گفت: امروز دنيا در روند اداره امور با مشكلات متعددي روبروست و احساس رسيدن به بن‌بست‌ها پيش روي بشر است و جامعه جهاني به اين نتيجه رسيده است كه بايد طرحي نو در اندازد. امروزه رشد امكانات ارتباطي و توسعه ارتباطات، جامعه جهاني را به هم نزديك كرده است و براي ساختن يك جامعه بهتر و برتر كه ارزش‌هاي الهي در آن ديده شود و نواقص امروزي را نداشته باشد، فرصت‌هاي گفت‌وگو و انتقال ديدگاه‌ها و آرمان‌ها پدپد آمده است.

مشايي در ادامه بيان داشت: اين امر با مشاركت همه ملت‌ها محقق مي‌شود اما سهم همه ملت‌ها يكي نيست و سهم ملت‌هايي كه انديشه‌هاي عميق‌تر، ‌توليدات فرهنگي بيشتر و دستاوردهاي عظيم‌تري دارند، بيشتر است.

وي افزود: ما مي‌خواهيم در ساخت آينده دنيا و مديريت آن مشاركت كنيم و حضوري مؤثر داشته باشيم لذا راه آن اين است كه عظمت و بزرگي تاريخي ملت ايران را به دنيا معرفي كنيم.

مشايي گفت: امروز اغلب قدرت‌هاي بزرگ با ايران سر جنگ دارند و سعي مي‌كنند چهره دروغيني از ملت ايران ارائه كنند. براي اينكه آنها نگران هستند اگر واقعيت جامعه و آرمان زيباي ايراني به دنيا عرضه شود، نگاه، آيين و انديشه آنها را زير سؤال ببرد لذا با رجوع به گذشته ايران و معرفي تاريخ پر عظمت ايران امكان گفت‌وگوي بيشتر با دنيا فراهم مي‌شود.

رئيس كميسيون فرهنگي دولت بيان داشت: بازگشت به گذشته تاريخي به معناي عقب‌رفت و ماندگاري در يك دوره تاريخي نيست بلكه استفاده از آن به عنوان يك پرچم است تا ملت بزرگ ايران با اين پرچم در عرصه بين‌المللي ديده شود به ويژه اينكه علم ملت ايران علم،‌ عرفان، زيبايي، عشق، خداگرايي و انسان‌گرايي است.

مشايي در خصوص ايجاد كرسي دائمي مطالعات خليج فارس در سيستم آموزش عالي و دانشگاه‌ها، آن را پيشنهاد معقولي خواند و گفت: بعيد مي‌دانم كه شوراي انقلاب فرهنگي غير از استقبال با شكوه، موضع ديگري داشته باشد و هيئت دولت هم حتماً حمايت مي‌كند و همه كساني كه مي‌خواهند در ابعاد مختلف خليج فارس مطالعه ‌كنند و به دايره اطلاعات علمي خليج فارس رونقي ببخشند، بايد مورد حمايت دولت قرار گيرند و اين آمادگي وجود دارد.

وي افزود: بنده نيز به عنوان رئيس كميسيون فرهنگي دولت از اين طرح حمايت مي‌كنم اما موضوع خليج فارس مي‌تواند بسيار متنوع و متعدد باشد و ايجاد يك رشته خيلي عقلاني و منطقي نيست.

مشايي اظهار داشت: حوزه خليج فارس را مي‌توان از بعد تاريخي، زمين‌شناسي، تنوع گياهي و جانوري و حتي اهميت استراتژيك و سياسي آن مورد مطالعه قرار داد و خليج فارس در همه اين ابعاد ظرفيت دارد.

وي افزود: مي‌شود يا به اين نام رشته‌هاي مختلفي تأسيس شود يا اين مطالعه بخشي از يك حوزه تخصصي در رشته‌هاي مختلف علمي باشد.

رئيس دفتر رئيس جمهور همچنين در خصوص ثبت بين‌المللي خليج فارس و حفظ و نگهداري اين ميراث ملي بيان داشت: نام خليج فارس به عنوان ميراث معنوي به ثبت رسيده است اما فيزيك خليج فارس و همه مسائل مرتبط با آن كه مي‌تواند جنبه نظري داشته باشد، مقوله وسيعي است و سازمان مراث فرهنگي و گردشگري در نظر دارد كه اين برنامه را پيگيري كند اما جغرافياي خليج فارس به گونه‌اي است كه چند كشور در پهنه آن زندگي مي‌كنند و ثبت بين‌المللي آن نيازمند يك مشاركت منطقه‌اي است.

مشايي افزود: پيش از آنكه مقوله كلي خليج فارس را به عنوان يك پرونده تعقيب كنيم به دليل مدخليت عناصر مختلف تاريخي و طبيعي در اين حوزه، بايد اجزاي مختلف اين حوزه را مطالعه كرد و درباره ثبت آنها تلاش كنيم تا دستاوردهاي علمي لازم را براي ارائه يك طرح كلي براي ثبت خليج فارس در يونسكو فراهم آيد.

برچسب ها: مشارکت ایران
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین