bato-adv
کد خبر: ۵۹۷۷۰

هديه القاعده يمن به دموكرات‌ها

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۹ آبان ۱۳۸۹


اين روزها مردم آمريكا در كنار دو بازيگر هميشگي سياست آمريكا يعني جمهوريخواهان و دموكرات‌ها اسم بازيگر ديگري را نيز مي‌شنوند؛ يمن. تحولات داخلي اين كشور و بروز آشوب‌هاي سياسي در اثر اختلافات داخلي ميان دولت مركزي و شيعيان يمن سبب شد كه اين كشور در ليست كشورهاي فرومانده (fail State) قرار بگيرد و همين امر مجالي شد براي حضور موثر القاعده شبه جزيره در اين كشور. 

حضوري كه براي بار دوم است كه قلب آمريكا را هدف گرفته. خاصه آنكه در آستانه انتخابات ميان دوره‌اي اين تهديدات مي‌تواند زمينه را براي حضور بيشتر مردم آمريكا در پاي صندوق‌هاي راي فراهم كند. 

نوع پوشش اين اخبار توسط رسانه‌هاي دولتي مانند قطع برنامه‌هاي عادي و همچنين پخش مستقيم سخنراني اوباما نشان مي‌دهد كه اين اتفاق اگر برنامه‌اي تبليغاتي براي انتخابات و كمك به راي دموكرات‌ها نباشد، مي‌تواند خوراك مناسبي براي بهره برداري‌هاي تبليغاتي و انتخاباتي باشد. به‌ويژه آنكه دموكرات‌ها همواره در مظان اين اتهام بوده‌اند كه توانايي اطلاعاتي و امنيتي مانند جمهوريخواهان ندارند.
 
داستان از آنجا شروع شد كه دو شرکت پستی «فدکس» و «يو‌پی‌اس» اعلام كردند كه دو بسته پستي مشكوك در ميان ديگر بسته‌ها كه عازم آمريكا بوده كشف شده است. 

به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، دو بسته پستی حاوی مواد منفجره از يمن به مقصد آمريکا ارسال شده بودند كه يکی از اين بسته‌ها از يک هواپيمای يوپی‌اس در فرودگاه «ميدلند» شرقی در ۲۶۰ کيلومتری شمال لندن در روز جمعه کشف شد و دومين بسته در تاسيسات شرکت پستی فدکس در دوبی کشف شد. به دنبال کشف اين دو بسته مشکوک در روز جمعه در فرودگاه‌های انگليس و امارات متحده عربی در بعضی از فرودگاه‌های جهان و به‌ويژه آمریکا و انگليس وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. 

«باراک اوباما»، در کنفرانسي مطبوعاتی که به‌صورت زنده از شبکه «سی‌ان‌ان» پخش می‌شد با تايید این نکته که بسته‌های مذکور از یمن به مقصد آمریکا ارسال شده بودند، گفت که القاعده در یمن گروهي تروریستی دارد که برای حمله به آمریکا و همچنین شهروندان، دوستان و متحدان این کشور برنامه‌ریزی می‌کند. دولت آمریکا همچنین از سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی به‌دليل نقش آنها در شناسایی بسته‌های مذکور، تشکر کرده است. 

همچنين رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد روز جمعه به خبرنگاران گفت كه باراك اوباما رئيس‌جمهوري اين كشور پنج‌شنبه شب از سوي مقامات امنيتي آمريكا در جريان پيدا شدن بسته‌هاي مشكوكي كه از فرودگاه يمن به مقصد دوبي و انگليس فرستاده شده، قرار گرفت. 

گيبس همچنين اضافه كرد كه بر اساس هشدار‌هاي داده شده توسط مقامات امنيت ملي، اوباما به مسئولان امنيتي- اطلاعاتي و نيروهاي انتظامي كشور دستوراتي را مبني بر انجام تدابير امنيتي ويژه‌اي در اين ارتباط صادر كرده و از آنان خواسته است تا با بررسي‌هاي خود روشن كنند كه آيا اين اقدام‌ها بخشي از يك سلسله طرح‌هاي تروريستي ادامه‌دار بوده است يا نه. 

همچنين به دنبال این واقعه، شرکت‌های آمریکایی یوپی‌اس و فدکس اعلام کردند که دریافت هرگونه محموله از یمن را متوقف کرده‌اند. همانطور كه گفته شد مقامات آمريكايي دريافتند كه محموله‌هاي حاوي مواد منفجره از يمن به مقصد آمريكا در حركت بوده است.
 
یک مقام امنیتی ارشد یمن گفت: بر اساس تحقیقات اولیه، القاعده در یمن پشت پرده وجود چندین بسته مشکوک در پروازها به مقصد آمریکاست. این مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار داشت: چندین بسته مشکوک در پروازهای یمن به مقصد آمریکا یافت شد که از سوی افرادی مشکوک با آدرس جعلی ارسال شده بود. پیش از این نیز سه مقام اطلاعاتی دولت یمن به خبرگزاری شینهوا گفتند که در حال بررسی اطلاعات در خصوص تمام بسته‌های مشکوک هستند. 

در اين ميان انور العولقي، روحاني آمريكايي يمني تبار عامل اين اتفاقات شناخته شده است. نام العولقی یک بار دیگر نیز در ماجرای حمله ناکام کریسمس سال گذشته به خطوط هوایی آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد. در جریان آن حمله، یک جوان نیجریه‌ای تبار به نام فاروق عبدالمطلب که سوار بر یک پرواز خطوط هوایی آمریکا شده بود و با خود بسته ای انفجاری را حمل می کرد، دستگیر شد. وی در اعترافات خود گفته است که با القاعده شاخه جزیره العرب که مسئولیت رهبری این شاخه از القاعده با انور العولقی است، تماس داشته و القاعده از او خواسته است تا بر ضد آمریکا دست به عملیات تروریستی بزند. 

العولقی رهبر گروه القاعده در شبه جزیره عربستان است كه متولد ايالت نيومكزيكو در آمريكاست. اينك و در آستانه انتخابات، دموكرات‌ها از خنثي شدن عملياتي سخن به ميان مي‌آورند كه توسط القاعده پايه‌گذاري شده بود و اين اقدام امنيتي موفق مي‌تواند در راي مردم آمريكا به دموكرات‌ها موثر بيفتد.

برچسب ها: القاعده یمن
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین