bato-adv
کد خبر: ۶۹۴۷۲۶
اگر نظارت قوی مجلس قوی باشد این همه فساد در کشور اتفاق نمی‌افتد

محمد هاشمی: شورای نگهبان فضای انتخابات را رقابتی کند /مشارکت حداکثری جنبه بازدارندگی دارد

محمد هاشمی: شورای نگهبان فضای انتخابات را رقابتی کند /مشارکت حداکثری جنبه بازدارندگی دارد
عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نظارت مجلس قوی باشد این همه فساد در کشور اتفاق نمی‌افتد، بنابراین ترکیب مجلس باید از افرادی باشد که هم دانایی، هم توانایی و هم وظیفه ملی دارند و به خاطر جناح خودشان، از نظارت صرف نظر نکنند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۶ دی ۱۴۰۲

طی چند روز گذشته، رهبر انقلاب اسلامی، بار دیگر بر مشارکت در انتخابات تاکید کرده و فرمودند: «اگر مشارکت ضعیف باشد مجلس ضعیف خواهد شد، مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت. اگر میخواهیم مشکلات برطرف بشود باید مشارکت را بالا ببریم، این وظیفه همه است. هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود راهش این است.»

به گزارش خبرآنلاین، در همین راستا، محمد هاشمی رفسنجانی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و چهره سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات بیان کرد: «مشارکت حداکثری جنبه بازدارندگی دارد.»

این چهره سیاسی در راستای تاکیدات رهبری نظام از شورای نگهبان می‌خواهد فضای انتخابات را رقابتی کند.

مشروح گفتگوی محمد هاشمی، چهره سیاسی اصلاح طلب را در ادامه می‌خوانید؛

آقای هاشمی، رهبر انقلاب برای دومین بار طی یک سال اخیر، بر روی ۴ عنصر مشارکت قوی، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات تاکید کردند، با توجه به اینکه فضای سیاسی کشور یک فضای سردی هست، چقدر مخاطب پیام رهبری نهاد‌های نظارتی و اجرایی انتخابات و نقش آن‌ها در تحقق این ۴ عنصر انتخاباتی برای افزایش مشارکت است؟

در مسئله رقابت باید جناح‌های سیاسی برای رقابت وارد میدان انتخابات شوند و بر روی آن تاکید شود. اگر جناح‌ها بخواهند وارد شوند، باید کاندیدا‌های انتخابات هم ردصلاحیت نشوند، هر جناحی باید نامزد و کاندیدایی داشته باشد که بتواند در انتخابات مشارکت کرده و وارد رقابت شود.

به نظر من، شورای نگهبان باید فضا را رقابتی کند، اگر رقابتی نباشد انتخابات پرشور نمی‌شود. صلاحیت‌ها در وزارت کشور هم بررسی می‌شود، اما تا حدود زیادی تایید صلاحیت‌ها به شورای نگهبان باز می‌گردد.
اگر نظارت مجلس قوی باشد این همه فساد در کشور اتفاق نمی‌افتد

رهبری تاکید کردند که مشارکت ضعیف باعث شکل‌گیری مجلس ضعیف می‌شود. این مسئله چقدر نتیجه تشکیل یک مجلس حداقلی بوده و چقدر نهاد‌های نظارتی را ملزم به اتخاذ رویکرد‌هایی برای مشارکت افزایی در انتخابات می‌کند؟

اگر از میان کاندید‌ها و نامزد‌های انتخابات، شخصیت‌های مهم در انتخابات حضور داشته باشند، باعث می‌شود افراد ظاهربین نباشند و مجلس ضعیف نشود. مجلس دو وظیفه مهم بر عهده دارد، یک قانونگذاری و دیگری نظارت. در بحث قانون‌گذاری می‌توان مشکلاتی که در هر زمینه‌ای را که در کشور به وجود آمده را با یک وضع قانون قوی حل کرد.

بحث نظارت هم از این جهت مهم است که می‌تواند جلوی فساد را بگیرد. اگر نظارت قوی باشد این همه فساد در کشور اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، ترکیب مجلس باید از افرادی باشد که هم دانایی، هم توانایی و هم وظیفه ملی دارند و به خاطر جناح خودشان، از نظارت صرف نظر نکنند.

از سوی دیگر شورای نگهبان آنچه را که وزارت کشور و هیات اجرایی نظر می‌دهند، باید با قوانین تطبیق دهد. مثلا سن و مدرک تحصیلی و مسائل دیگر فردی را که نامزد انتخابات شده است را با قانون تطبیق می‌دهد. به طور مثال، اگر سن یک کاندیدای انتخابات از آنچه که مجلس تعیین کرده، کم‌تر یا بیشتر باشد، هیات اجرایی او را رد می‌کند، شورای نگهبان نمی‌تواند این موارد را اصلاح یا تایید صلاحیت کند، ولی در مجموع صلاحیت نمایندگی را خود شورای نگهبان انجام می‌دهد. وزارت کشور تطبیق موانع را با شرایط قانون و رای کامل شورای نگهبان انجام می‌دهد.

مشارکت حداکثری نباشد، می‌گویند مردم بی‌تفاوت هستند

آقای هاشمی! برخی طیف‌های سیاسی معتقد هستند که اگر مشارکت در انتخابات ۲۰ تا ۳۰ درصد هم باشد کافی است، اما در بیانات رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری تاکید شده است. نگاه شما درباره تناقض نگاه این طیف با نگاه رهبری چیست؟

مشارکت حداکثری یعنی هرچه افراد حضور بیشتری در انتخابات داشته باشند، بهتر است و از طرف دیگر جنبه بازدارندگی دارد. مشارکت و رای مردم در انتخابات برای کسانی که شرکت می‌کنند، جنبه بازدارندگی برای دشمن دارد. ولی اگر مشارکت حداکثری نباشد، می‌گویند مردم بی‌تفاوت هستند؛ بنابراین مشارکت حداکثری از جنبه‌های مختلف مهم است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین