bato-adv
کد خبر: ۷۱۲۰۹۷
در گفتگوی فرارو با اعضای لیست «صدای ملت» بررسی شد:

آیا فهرست «صدای ملت» نبض انتخابات مجلس را تندتر می‌کند؟

آیا فهرست «صدای ملت» نبض انتخابات مجلس را تندتر می‌کند؟
صدای ملت تنها لیست ارائه شده طی روز‌های اخیر نیست و شنیده‌ها حکایت از این دارند که تا ۵ اسفندماه، ۲۵ نفر وارد فهرست جبهه پایداری شده اند. پیش‌تر سخنگوی جبهه پایداری گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون اجماع با شورای ائتلاف منتشر شده بود را تکذیب کرد. حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز گفته است: «حزب کارگزاران سازندگی اقدام آقای مطهری برای انتشار لیست صدای ملت در تهران را صرف نظر از ترکیب کاندیدا‌ها کار شایسته‌ای می‌داند. درباره شهرستان‌ها ما در هر حوزه انتخابیه‌ای که کاندیدا‌هایی مورد تاییدمان باشد با رعایت آیین نامه جبهه اصلاحات ایران اعلام حمایت می‌کنیم و احتمالا این فهرست روز یک شنبه منتشر خواهد شد. ممکن است خیلی از کاندیدا‌های حزب کارگزاران، مورد حمایت برخی احزاب مثل اعتماد ملی و ندای ایرانیان باشند و اشتراکات کمتری هم درباره برخی کاندیدا‌ها با حزب اعتدال و توسعه در کل کشور خواهیم داشت.»
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲

فرارو-علی مطهری، با انتشار لیست انتخاباتی موسوم به «صدای ملت» در روز پنجشنبه، سوم اسفندماه، به پیشواز انتخابات مجلس شورای اسلامی رفت. انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان روز ۱۱ اسفندماه برگزار خواهد شد و در مدت کوتاهی مانده به برگزاری انتخابات، لیست ۳۰ نفره حزب صدای ملت، فهرستی است که اعضای شاخصی از جمله محمد خوش چهره، منصور حقیقت پور و سید محمد بطحایی را در خود جای داده است.

به گزارش فرارو، فهرستی که علی مطهری رونمایی کرده، تنوع بالایی دارد و ۷ زن را نیز شامل می‌شود. افرادی از جمله نمایندگان سابق مجلس، وزرا، استانداران سابق، پزشک و فرمانداران نیز در این فهرست حضور دارند. علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی صدای ملت در انتخابات مجلس، در نشست خبری معرفی لیست انتخاباتی خود گفت: «حزب اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران، حزب ندای ایرانیان و حزب اعتماد ملی چهار حزبی هستند که از ما حمایت کرده و اعلام کردند همه ظرفیت‌های خود را در اختیار خواهند گذاشت. فهرست ما نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است و در واقع صدای مردم است و برای هیچ‌کدام از این گروه‌ها اصالتی قائل نیست. ما اعتقاد داریم که دیوار کشیده‌شده بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ناشی از روابط افراد و شخصیت‌ها است و درواقع اختلاف اساسی میان این دو جریان وجود ندارد و این‌طور نیست که این‌ها نتوانند با وجود اختلاف فعلی با هم کار کنند؛ ما باید این دسته‌بندی‌ها را کنار بگذاریم.».

اما صدای ملت تنها لیست ارائه شده طی روز‌های اخیر نیست و شنیده‌ها حکایت از این دارند که تا ۵ اسفندماه، ۲۵ نفر وارد فهرست جبهه پایداری شده اند. پیش‌تر سخنگوی جبهه پایداری گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون اجماع با شورای ائتلاف منتشر شده بود را تکذیب کرد. حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز گفته است: «حزب کارگزاران سازندگی اقدام آقای مطهری برای انتشار لیست صدای ملت در تهران را صرف نظر از ترکیب کاندیدا‌ها کار شایسته‌ای می‌داند. درباره شهرستان‌ها ما در هر حوزه انتخابیه‌ای که کاندیدا‌هایی مورد تاییدمان باشد با رعایت آیین نامه جبهه اصلاحات ایران اعلام حمایت می‌کنیم و احتمالا این فهرست روز یک شنبه منتشر خواهد شد. ممکن است خیلی از کاندیدا‌های حزب کارگزاران، مورد حمایت برخی احزاب مثل اعتماد ملی و ندای ایرانیان باشند و اشتراکات کمتری هم درباره برخی کاندیدا‌ها با حزب اعتدال و توسعه در کل کشور خواهیم داشت.»

با وجود این که رونمایی از فهرست‌های انتخاباتی، مورد حمایت و استقبال برخی فعالان سیاسی قرار گرفته است، اما برخی دیگر، منتقد نوع ترکیب بندی برخی لیست‌های انتخاباتی هستند. سمیه رفیعی، نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا گفته است: «اگر فردی بدون تخصص و فقط به خاطر شرایط سیاسی وارد مجلس شده باشد، اساساً نمی‌تواند صاحب نظر درستی باشدخیلی از مشکلات کشور به همین دلیل است؛ همین موضوع را می‌توانیم به حضور خانم‌ها نیز تعمیم دهیم؛ حضور خانم‌ها در لیست‌های انتخاباتی نباید به عنوان زینت المجالس و سهمیه‌ای دیده شود بلکه باید بر مبنای شایسته سالاری باشد؛ شاید در یک موقعیت واحد یک خانم در عملکرد و رویکرد، کارنامه بهتری داشته باشد، ولی امروز این اتفاق رخ نمی‌دهد و بر اساس سهمیه بندی شاهد حضور زنان در لیست‌ها هستیم که اتفاق خوبی نیست.»

با توجه به این شرایط، پرسش‌هایی مطرح است، از جمله این که آیا لیست‌های انتخاباتی می‌توانند ترغیب کننده رای دهندگان برای حضور در انتخابات باشند و قرار است صدای ملت چه تغییری در نوع مدیریت مجلس ایجاد کنند؟ محمدعلی بطحایی، وزیر پیشین اموزش و پرورش و منصور حقیقت پور، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، که هر دوعضو فهرست صدای ملت هستند، در گکفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده اند:

محمدعلی بطحایی: با یک گل بهار نمی‌شود اما...

آیا فهرست «صدای ملت» نبض انتخابات مجلس را تندتر می‌کند؟محمد علی بطحایی به فرارو گفت: «مهمترین خصیصه فهرست «صدای ملت»، میانه روی و پرهیز و اجتناب از تصمیمات هیجانی یا تصمیماتی است که احتمال دارد برای همه مردم کشور اختلالات و مشکلاتی را ایجاد کند؛ بنابراین شاید اصلی‌ترین ویژگی فهرست صدای ملت، همین است که افرادی که در این فهرست قرار گرفته اند، معتقدند که تصمیمات باید با عقلانیت بالاتر و ضمن رعایت ملاحظه شرایط داخل و خارج از کشور اتخاذ شود. این که از روی هیجان و احساسات، تصمیمات ملی را برای مردم بگیریم، برای مردم عواقبی دارد که نشانه‌های آن را در این روزها، ماه‌ها و سال‌های اخیر شاهدیم؛ بنابراین عقلانیت، میانه روی و اتکاء بر تجارب گذشته را می‌توان از مهمترین شاخص‌های این فهرست در نظر گرفت.»

وی افزود: «افرادی که در این فهرست دور هم جمع شده اند، به دنبال این هستند که گروهی از مردم را که هم اکنون نماینده‌ای در مجلس فعلی ندارند، حمایت کرده و سلایق آنان را نیز نمایندگی کنند. اگر به یاری خداوند، مردم به این فهرست اعتماد کنند و تعدادی از افراد این فهرست موفق شوند به مجلس راه پیدا کنند، من حدس می‌زنم و امیدوارم، تصمیماتی که برای آینده کشور در سطوح مختلف می‌گیریم، تصمیماتی پخته‌تر و عاقلانه‌تر باشد.»

وزیر پیشین آموزش و پرورش در رابطه با این که چگونه می‌توان مردم را ترغیب کرد در انتخابات با امید تغییرات بزرگ شرکت کنند به فرارو گفت: «این، مسئله و سوال مهمی است که مردم نیز مدام مطرح می‌کنند و می‌گویند اصلا با رای دادن به یک گروه خاص قرار است شاهد چه میزان تاثیر گذاری باشیم؟ به هر حال حتی اگر ۱۰ الی ۲۰ نفر که مثل طیف حاکم فکر نمی‌کنند و روش تصمیم گیری و حل مسئله آنان نیز متفاوت است، وارد مجلس شوند، حتما تاثیر خود را خواهند گذاشت. درست همانطور که حضور شخصی، چون آقای رشیدی کوچی در مجلس تاثیرگذار بود و ماجرای خودرو‌ها را پیگیری کردند. آقای کوچی به جدیت مسئله بی کیفیت بودن خودرو‌ها را پیگیری می‌کرد و در برابر هزینه‌های تمام شده برای خودرو و مسئله غیررقابتی بودن بازار خودرو در کشور را به چالش می‌کشید. این مسئله نیز بخشی از مطالبات مردم است که باید شنیده شود.»

وی افزود: «من در کنار این که نگرانی‌ها و مطالبات مردمی را درک می‌کنم و می‌دانم که برخی از مردم می‌گویند «یا یک گل بهار نمی‌شود»، اما به نظرم می‌رسد که باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهیم که حتی با وجود یک گل می‌توان شادابی و نشاط را تا حد زیادی در یک فضا ایجاد کرد. ما نباید زمین را به طور کامل در اختیار حریف بگذاریم و دروازه را خالی کنیم یا اجازه دهیم که طیفی که تصور می‌کنند کشور را می‌توان فقط با آن‌ها اداره کرد، همه امور را در دست بگیرند؛ بنابراین حتما باید تفاوت روش‌های حل مسئله در کشور را مدنظر قرار داده و بدانیم این تفاوت‌ها در مجلس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.»

منصورحقیقت پور: یخ انتخابات به راحتی نمی‌شکند

آیا فهرست «صدای ملت» نبض انتخابات مجلس را تندتر می‌کند؟منصور حقیقت پور به فرارو گفت: «برای این که توقع داشته باشیم تنور انتخابات مجلس گرم شود، نیاز به یخ شکن‌هایی داریم که یخ‌های موجود در فضای انتخابات کشور را بشکنند. هر چند که اکنون چنین یخ شکن‌هایی نداریم. بعید می‌دانم که یخ شکن‌ها را بتوان در لیست‌ها و فهرست‌های انتخاباتی پیدا کرد. یخ شکن‌ها را باید دستگاه‌های نظارتی و حاکمیتی استفاده می‌کردند تا یخ انتخابات بشکند. معتقدم که یخ‌های انتخابات حتی با فهرست آقای مطهری نیز نمی‌شکند. ما امیدواریم که یخ‌های انتخابات بشکند، اما باید واقع بین هم باشیم. وقتی که ما دست و پا و دهان یک جناح را میبندیم و می‌گوییم حالا باید بدوید و انتظار هم داریم که بدوند، عجیب است. آیا حرم حضرت امام که در اختیار یک گروه خاص قرار می‌گیرد، در اختیار همه قرار می‌گیرد؟ آیا همه این امکان را دارند که همایش ۴ هزار نفری انتخاباتی در حرم امام برگزار کنند؟ پس این چه رقابتی است؟»

وی افزود: «افرادی که در فهرست صدای ملت قرار گرفته اند، به دنبال تغییر هستند. آن‌ها به تصمیم بر پایه عقلانیت و مدارا با مردم و مدارا با جهان، اعتقاد دارند. این لیست می‌تواند قوی‌تر باشد و حتی می‌تواند در تعداد بیشتری، ۲ یا حتی ۳ عدد، هم صادر شود، تا بگوییم رقابت وجود دارد. این که تمام امکانات خبری، رسانه‌ای و مالی در اختیار یک طیف مشخص باشد، دلیل نمی‌شود که انتخابات را به مثابه رقابت ببینیم. من نمی‌توانم غیب گویی کنم و بگویم از این فهرست قرار است چه تعدادی وارد مجلس شوند. اما امیدواریم که مردم در روز یازدهم اسفند استقبال لازم را از انتخابات داشته باشند و مقدمات تغییراتی اساسی در روند تصمیم گیری کشوررا فراهم کنند. اگر اکثریت این فهرست، وارد مجلس شوند، می‌توانند موثر باشند. هر چند که این فهرست، فقط متعلق به تهران است و اگر ما به دنبال تحولات گسترده‌ای هستیم باید به رای دهی مناسب در کل کشور امیدوار باشیم.»

این نماینده پیشین مجلس گفت: «آقای مطهری محبت کردند و نام من را در این فهرست قرار دادند. اما به طور کلی این فهرست از افرادی که متخصص، عقلانیت گرا و به روز هستند پر شده است. احتمال می‌رود این افراد، نوآوری‌های خوبی را در مجلس داشته باشند. من معتقدم ارائه این فهرست می‌تواند تا حدی، روی افزایش مشارکت تاثیرگذار باشد و تنوعی در بافت مجلس ایجاد کرده و مجلس را نسبت به وضعیت فعلی متفاوت‌تر کند. همچنان معتقدم با همه این تلاش ها، حتی این فهرست هم نمی‌تواند یخ انتخابات را به شکلی بشکند که سطح مشارکت تحول بزرگی را تجربه کند. درواقع این فهرست، تغییری ایجاد می‌کند که لازم است، اما کافی نیست.»

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین