bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۹۶۸۶۶

جولان پرتقال تركيه‌اي در قطب مركبات ايران

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۶ آذر ۱۳۹۰


يك كارشناس كشاورزي با بيان اين‌كه واردات ميوه باعث از بين رفتن توليدات بومي مي‌شود، تاكيد كرد: ‌اگر براي كنترل بازار و مديريت واردات سياست باشد كه اين وظيفه به وزارتخانه‌هاي گوناگون موكول شود نه تنها واردات مديريت نخواهد شد، بلكه باغات ميوه به سمت نابودي مي‌روند لذا تنظيم بازار محصولات كشاورزي بايد به متولي توليد (وزارت جهاد كشاورزي) واگذار شود.

محمد كافي – عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد- درباره واردات محصولات ممنوعه كشاورزي و همزماني آن با فصل برداشت داخلي، اظهار كرد: در بسياري از كشورها ميوه و محصولات كشاورزي حتي در سردخانه و انبار نگهداري نمي‌شود و در همان دوره برداشت در بازار عرضه مي‌شود اما در كشور ما طي چند سال اخير روند به‌گونه‌اي شكل گرفته كه بايد در تمام طول سال همه نوع ميوه و محصولات كشاورزي وجود داشته باشد و صرف نظر از اين‌كه توليد داريم يا خير سياست واردات اعمال مي‌شود كه اين امر باعث شده توليدات بومي را از سيستم بازار خارج كنيم.

وي با ابراز تاسف از عرضه پرتقال تركيه‌اي در بازار مازندران، تصريح كرد: بزرگترين مشكل بخش كشاورزي اين است كه امسال عليرغم بالاترين توليدات محصولات باغي به جاي تمهيدات صادراتي، همه محصولات و ميوه‌هاي بهاره، تابستانه و زمستانه همزمان با فصل برداشت با مشابه خارجي خود مواجه شده‌اند.

اين كارشناس كشاورزي با بيان اينكه اختصاص ارز براي واردات ميوه توجيه‌پذير نيست، افزود: همزماني واردات با فصل برداشت باعث از بين رفتن بازارهاي هدف مي‌شود.

كافي گفت: با توجه به اينكه محصولات باغي بيش از پنج سال طول مي‌كشد تا به بهره‌برداري برسد واردات آن و لطمه به بازار اين محصولات باعث از بين رفتن زحمات و سرمايه گذاري چند ده ساله فعالان اين بخش است لذا بايد به واردات محصولات باغي به صورت جدي و ويژه نگاه شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد تصريح كرد: با توجه به داشتن مزيت‌هاي بالاي توليد انواع محصولات كشاورزي در تمام فصول سال واردات بدترين ضربه را به توليد داخلي مي زند و مزيت‌ها را از بين مي‌برد.

به اعتقاد وي اگر مديريت بازار محصولات كشاورزي به متولي توليد (وزارت جهاد كشاورزي) واگذار شود موفق‌تر خواهد بود چراكه سياست هماهنگي بين وزارتخانه‌هاي گوناگون براي كنترل بازار و مديريت واردات تاكنون جواب نداده و نه تنها به توليدكنندگان ضربه مي‌زند بلكه مزيت‌هاي كشور را از بين مي‌برد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو