bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۶۳۷۰
عضو کمیسیون اقتصاد در گفتگو با فرارو بررسی کرد

حال و روز "فاصله" دهک‌ها

در حالی که رئیس جمهور در آخرین گفتگوی خبر خود از بهبود وضع معیشت هفت دهک پایین جامعه، نهادینه شدن تولید و کاخش نرخ تورم با مردم سخن گفت، اولیاء علی بیگی، عضو شورای عالی کار خط فقر واقعی در کشور را یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام کرد. وی تاکید کرد: دولت باید به عنوان عضوی از شورای عالی کار کارگرانی را که زیر خط فقر حقوق پرداخت می کنند از پرداخت مالیات معاف کند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۱
فرارو- در حالی که رئیس جمهور در آخرین گفتگوی خبر خود از بهبود وضع معیشت هفت دهک پایین جامعه، نهادینه شدن تولید و کاهش نرخ تورم با مردم سخن گفت، اولیاء علی بیگی، عضو شورای عالی کار خط فقر واقعی در کشور را یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام کرد. وی تاکید کرد: دولت باید به عنوان عضوی از شورای عالی کار کارگرانی را که زیر خط فقر حقوق پرداخت می کنند از پرداخت مالیات معاف کند.

به گزارش فرارو افزایش نرخ تورم و کاهش میزان تولید موجب بسته شدن و یا تعدیل کارگر بسیاری از از کارخانه ها در کشور شده است. علیرغم کاهش قدرت خرید بخش های زیادی از جامعه دولت همچنان اصرار به تزریق بیشتر نقدینگی دارد.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی عضو کمیسیون اقتصاد در گفتگو با فرارو گفت: « با تمام احترامی که برای شخص آقای رئیس جمهور قائل هستم ولی همواره صحبت های ایشان از سوی کارشناسان اقتصاد و بر اساس آمار مورد نقد قرار می گیرد.»

عاشوری قلعه رودخانی ادامه داد: «اظهارات ایشان مبنی بر کاهش فقر و افزایش درآمد دهک های پایین جامعه با واقعیت اجتماعی سازگار نیست. یکی از دلایل افزایش نرخ تورم آنطور که رئیس جمهور اذعان کرده اند افزایش نرخ ارز بوده است اما دلیل اصلی تورم افزایش نقدینگی در جامعه است که بخشی از آن به صورت طرح هدفمندی یارانه ها در جامعه توزیع شد.»

قلعه رودخانی تصریح کرد: «تقریبا دوبرابر رقمی را که مجلس به رئیس جمهور اجازه داده بود، به صورت یارانه ها در میان مردم توزیع شد. دلیل مجلس هم برای بازداری دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به دلیل فشاری است که نقدینگی و تبع آن تورم به دهک های پایین جامعه آورده است.»

این نماینده مجلس در خصوص میزان نقدینگی در کشور گفت: «در حال حاضر 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد. این در حالی است که رئیس جمهور در آخرین گفتگوی خبری خود با مردم از آمادگی برای افزایش پنج برابری یارانه ها سخن گفته است. این کار تنها به بی ارزش کردن پول ملی منجر می شود در حالی که یکی از وظایف دولت حفظ ارزش پول ملی است.»

وی در خصوص شرایط کنونی تولید گفت: « تورم در کاهش تولید هم موثر بوده است. آمارها نشان می دهد که تولید ملی به شدت آسیب دیده است. کارفرمایان به خاطر روشن نگه داشتن چراغ کارخانه خود دست به اخراج کارگران خود می زنند. این واقعیت های اجتماعی نباید نادیده گرفته شود.»

عاشوری قله رودخانی با شاره به اصرار دولت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خاطر نشان کرد: « اصرار دولت مردان به اجرای فاز دوم در این شرایط به اصطلاح نیمه بحرانی در کشور، حاصلی جز دامن زدن به این شرایط سخت و فشار آوردن به اقشار ضعیف مردم ندارد.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: « تجار، تولیدکنندگان و مصرف کننده و صادرکنندگان در نتیجه نوسانان ارز و عدم ثبات قیمت، قدرت تصمیم گیری خود را از دست داده اند. بر همین اساس تولید کننده در جهت مقابله با این شرایط دست به حداقل تولید و کاهش کارگزان خود می زند.»

وی در خصوص نحوه پرداخت یارنه ها گفت: «از ابتدا هم نظر کارشناسان اقتصاد این بود که یارانه ها نه به صورت نقدی بلکه به صورت سرمایه گذاری در بخش اقتصاد به مردم داده شود تا از این طریق علاوه بر ایجاد شغل برای مردم به تولید ملی هم کمک شود. سیاست پرداخت یارانه ها به صورت نقدی علاوه بر تاثیرات تورمییک نوع ترویج فرهنگ بیکاری است.»
مجله خواندنی ها
مجله فرارو