bato-adv
کد خبر: ۱۵۶۲۱۸

سرخط اخبار اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۲
فرارو- سرخط اخبار اقتصادي امروز شامل بازار بورس، پيشنهاد احتساب خانه داري به عنوان شغل، واگذاری اراضی مسکن مهر، جدال مرغان ترك و ايراني، اجاره بهاي مسكن و پشت پرده گرانی‌ها است.


دومين روز افت شاخص ها در بورس

بورس تهران پس از بازکشت به کانال ۵۴ هزار واحد در روز گذشته، معاملات امروز را با افت ۴۴۵ واحدی به پایان رساند تا در دومین روز استراحت خود همچنان در کانال ۵۴ هزار واحد قرار داشته باشد.

نفت‌وگاز پتروشیمی تأمین، فولاد مبارکه، سرمایه گذاری غدیر، نفت‌وگاز پارسیان، ملی مس و بانک پاسارگاد بیشترین تأثیر را در نزول شاخص داشتند و البته این افت پس از رشد‌های چند هفته اخیر طبیعی است تا شاید بورس تهران از برخی اظهار نظر‌ها در مورد نزدیک شدن به حباب، دور شود.


محاسبه خانه‌داری به عنوان شغل!

سهیلا جلودارزاده که در گمانه‌زنی‌های منتشر شده در رسانه‌ها نیز نام او برای تصدی وزارت کار مطرح شده  پیشنهاد داد خانه‌داری زنان به عنوان یک شغل محاسبه شود.

 این مساله فراتر از پیشنهاد است و رئیس جمهوری منتخب نیز محاسبه خانه‌داری به عنوان شغل را در برنامه دارد.


واگذاری اراضی مسکن مهر

لایحه واگذاری اراضی مسکن مهر به مردم امروز از سوی رییس‌جمهور به مجلس ارائه شد که در صورت تصویب، باعث افزایش خرید و فروش‌ها و افزایش قیمت مسكن مهر می‌شود.

از ابتدای طرح قرار بود متقاضیان فقط بهای ساخت این واحدها را بپردازند و زمین‌های خانه‌های مهر به صورت اجاره 99 ساله باشند اما مدتی پیش اخباری مبنی بر انتقال قطعی اراضی مسکن مهر به متقاضیان از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و برخی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز واگذاری زمین‌های مسکن مهر به متقاضیان را در برنامه‌های تبلیغاتی‌شان مطرح کردند.


جدال مرغان ترك و ايراني

در حالي كه دولت به مرغداران تعهد داده بود برای جبران هزینه‌های تولیدشان نهاده‌های ارزان در اختیار آنها قرار دهد، علاوه بر اينكه به وعده خود پايبند نبوده است، ذخيره 80 هزار تني مازاد توليد داخل را ناديده گرفته و از تركيه مرغ وارد كرده است. با اين حال اين موضوع باعث كاهش قيمت مرغ نشده است.

مرغداران داخلي علاوه بر تولید 150 هزار تنی گوشت مرغ در هر ماه از ابتدای فروردین تاکنون حدود 80 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف ذخیره كرده اند. اين ذخیره‌سازی با هدف تنظیم بازار و برقراری تعادل بین تقاضا و عرضه در ماه رمضان انجام شد اما مرغ‌های ترکیه‌ای ناگهان جاي توليدات داخلي را در نمايشگاه ضيافت گرفتند.


اجاره‌بها همچنان در نقطه اوج

با گذشت 23 روز از تابستان، اجاره با نرخهای سرسام آوری تعیین می شود و نوسان نرخ در دیگر بازارها تاثیری را در این بخش نداشته است.

در واقع نوسان قیمت در دیگر بازارها از جمله ارز، نوعی رکود را در بخش مسکن بوجود آورده است که به دلیل ارتباط مستقیم میان این بازارها نرخ اجاره نه تنها کاهشی نداشته است بلکه با بهای سرسام آوری تعیین می شود این در حالی است که اغلب متقاضیان با کاهش نرخ ارز و سکه به انتظار ارزانی اجاره بها بودند.


پشت پرده گرانی‌ها 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پشت پرده گرانی ها را نمی توان برای مردم بازگو کرد، گفت: شعار ما با مسئولان بودجه در موضوع ارز متفاوت است.

مردم انتظار ندارند زماني كه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شكل مي گيرد و يا اصطلاحا متولد مي شود و اختيارات و فرصت هاي بيشتري دارد، قيمت‌ها بالا برود؛ اما اين اتفاق متاسفانه بنا به دلایلی رخ داد که البته اين موضوع نارضايتي را چند برابر مي‌كند، چون نمي‌توان از پشت پردة اين حوادث چيز زياد و دقيقي برای مردم بازگو کرد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو