bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۶۴۵۵

سنایی: مردم در سیاست‌خارجی هم اعتدال را برگزیدند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری انتخابات 24 خرداد تحول بزرگی بود که مشروعیت نظام اسلامی، اعتماد متقابل مردم به نظام سیاسی و انگیزه مردم برای پیشرفت را به نمایش گذاشت.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۲
 یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری انتخابات 24 خرداد تحول بزرگی بود که مشروعیت نظام اسلامی، اعتماد متقابل مردم به نظام سیاسی و انگیزه مردم برای پیشرفت را به نمایش گذاشت.

به گزارش ایسنا، مهدی سنایی در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس، خاطر نشان کرد: این واقعه بزرگ نمایش وحدت ملی و پر کردن شکاف‌هایی بود که طی چند سال گذشته میان نخبگان سیاسی، جریان‌ها و توده‌ها ایجاد شده بود، حفظ این سرمایه برای اقتصاد و سیاست خارجی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و انتظار می‌رود همه گروه‌های سیاسی فرصت کافی به دولت برای حل مشکلات کشور بدهند.

وی ادامه داد: این انتخابات از معدود انتخاباتی بود که اکثریت مردم و نخبگان از نتیجه آن ابراز خرسندی کردند و فعالین بقیه ستاد‌ها نیز در این شادی شرکت کردند اما روش‌ها و جریان‌های شکست خورده باید مشخص شوند و مجریان و حامیان این شکست را بپذیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: باید روشن شود که بیش از 50 درصد مردم به چه گفتمان و روش‌های "نه" گفتند؛ تبیین این مساله هم به نفع گروه‌های شکست خورده است و هم برای رشد و پیشرفت کشور لازم است.

سنایی در ادامه نطق خود پیشنهاد داد: مجموعه باورها و گفته‌های کاندیدها درمناظره‌های تلویزیونی استخراج شود و مشکلات اساسی مطرح شده شمارش گردد، وجود مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی مساله‌ای بود که کاندیدها در آن اشتراک نظر داشتند، تورم، نقدینگی، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، گرانی و عدم استفاده از ظرفیت‌های عظیم و منابع ملی نیز مساله دیگری بود که عموم کاندیداها به آن اشاره کردند.

وی اضافه کرد: در بخش سیاست خارجی نیز افزایش ادبیات تنش‌زا و بهره نگرفتن از دیپلماسی حرفه‌ای و ورود به مسائل غیر ضروری موارد مشترک بین کاندیداهای انتخابات بود از این رو برداشت دقیق از وضعیت موجود لازم است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس در بخش دیگری از سخنانش به آماری که از سوی مراکز مختلف از وضعیت کشور ارایه می‌شود، اشاره کرد و گفت: سه نوع آمار و ارقام داریم یکی آمار و ارقامی که از سوی مقامات دولت معمولا در سخنرانی‌ها ارایه میشود و وضعیت را چنان نشان می‌دهد که همه چیز ایده‌ال است، مراکز آمار دولتی مثل مرکز آمار هم آماری ارایه می‌دهند که با این آمار متضاد است، مراجع بین‌المللی نیز آمار متفاوتی ارایه می‌دهند.

سنایی ادامه داد: تفاوت این سه به قدری است که اشتغال از دو میلیون تا 14 هزار متغیراست، نبود مراکز مستقل آمار باید رسیدگی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نمانیدگان مردم به خوبی با فشارهای اقتصادی که ناشی از نبود مدیریت صحیح است آشنا هستند، بر لزوم حل این مسائل تاکید کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مساله سیاست خارجی نیز از مشکلاتی بود که از سوی کاندیداهای انتخابات مطرح شد و مردم نیز در نهایت برای حل این مشکلات گفتمان اعتدال را برگزیدند، گفتمان اعتدال به این معناست که در عین پایبندی به اصول باید درک درستی از شرایط بین‌المللی داشته باشیم و توازنی بین آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی ایجاد کنیم.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv