bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۹۱۰۸
کارشناسان در گفتگو با فرارو بررسی کردند

بحران "آب" در کمین

«اکنون بسیاری از سدهای کشور بیلان منفی دارند که علت آن این است که در نیمه شمالی کشور بارندگی با تاخیر شروع شده است و هنوز نیز بارندگی قابل توجهی نداشته ایم و ممکن است در این زمینه با بحران مواجه شویم؛ هرچند نمی توان قطعی پیش بینی کرد.»
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «اکنون بسیاری از سدهای کشور بیلان منفی دارند که علت آن این است که در نیمه شمالی کشور بارندگی با تاخیر شروع شده است و هنوز نیز بارندگی قابل توجهی نداشته ایم و ممکن است در این زمینه با بحران مواجه شویم؛ هرچند نمی توان قطعی پیش بینی کرد.»

در حالی که معاون وزیر نیرو هشدار داده است ایران به زودی با بحران آب مواجه می شود، وزیر نیرو عنوان کرده اگر صرفه جویی نشود آب در تهران جیره بندی خواهد شد. به گفته برخی منابع رسمی 516 شهر ایران دچار بحران آبی هستند و در این میان مشخص نیست دقیقا چه راهکارهایی برای مقابله با این موضوع اندیشیده شده است.

راههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مقابله با بحران آب
دکتر فرامرز خوش اخلاق استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و کارشناس آب و هواشناسی در گفتگو با فرارو گفت: «کشور ایران بر روی کمربند بیابانی کره زمین قرار دارد و فراوانی دوره های کم بارش و خشک در کشور ما نسبت به دوره های پُر بارش و مرطوب بیشتر است.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر از سال 1900 میلادی به بعد با پدیده گرمایش جهانی ناشی از دخالت های بشر روبرو هستیم که روند شهرنشینی، استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و از بین رفتن جنگل ها موجب افزایش دمای هوا شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «اگرچه این افزایش دما در حد چند درجه بوده اما تاثیر آن بر سیستم های دیگر همچون منابع آب و تبخیر چند برابر بوده است. لذا اثرات انسان ساز نیز روند خشکسالی ها را تشدید کرده است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «اکنون برای آنکه آب پشت سدها دچار کاهش شدید نشود فشار آب را کم کردند. این اقدام یکی از راهکارهای مقابله با بحران کم آبی است. به طوری که کاهش فشار آب موجب صرفه جویی بالاجبار آن می شود.»

وی ادامه داد: «یعنی شدت مقدار آب مصرفی لوله ها را کم کرده تا در مصرف آب صرفه جویی شود. البته در این کار نباید زیاده روی کرد به صورتی که موجب بروز بحران های اجتماعی شود.»

وی در بیان دیگر راههای کوتاه مدت گفت: «همچنین می توان در رسانه ها دائم تکرار کرد که مردم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.»

خوش اخلاق در بیان راهکارهای میان مدت و بلند مدت مقابله با بحران کم آبی اظهار کرد: «در میان مدت باید به سمت و سویی رفت که صرفه جوی در مصرف منابع از جمله آب را برای سازمان های دولتی الزامی کرد. اما در بلند مدت باید مصرف صحیح منابع را از کودکی و در مدارس و در قالب کتاب و دروس مختلف آموزش داد.»

این استاد دانشگاه گفت: «ما باید در سیستم های ذخیره سازی و انتقال آب خود نیز موضوع صرفه جویی را مدنظر قرار دهیم. به طور مثال وقتی آب پشت سد جمع می شود و به حالت راکد می رسد امکان تبخیر آن افزایش پیدا می کند. اما اکنون در کشورهای مختلف برای جلوگیری از تبخیر آب جمع شده در پشت سد در فصل تابستان، ترکیب های شیمیایی خاصی که قابلیت جدا شدن از آب را دارند را روی لایه سطحی آب می ریزند تا تبخیر آن در فصل تابستان کاهش پیدا کند.»

وی ادامه داد: «همچنین می توان به نوعی منابع زیرزمینی ایجاد کرد و با هدایت آب های جاری به سمت قنات ها، چاه ها و سفره هایی که در اثر استفاده بیش از حد فروکش کردند، آنها را احیا نمود و مانع تبخیر آب نیز شد.»

خوش اخلاق گفت: «همچنین می توان به مدیریت حوزه های آب که در کشور ما در نهایت به سدها ختم می شوند دست زد که از آن با عنوان آبخیزداری نام برده می شود.»

وی ادامه داد: «یعنی می توان در این حوزه ها از پوشش گیاهی استفاده کرد تا انرژی گرمایی توسط این پوشش گیاهی دریافت شود و اگرچه پوشش گیاهی نیز نیازمند آب است، اما چون موجود زنده است، آب را در مدت طولانی تری تبخیر می کند. لذا وجود پوشش گیاهی در اطراف سدها می تواند به حفظ آب پشت سدها کمک کند.»

توجه به موضوع آب همیشگی باشد
همچنین دکتر قاسم عزیزی استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و کارشناس آب و هواشناسی در گفتگو با فرارو گفت: «ایران در مجموع آب زیادی ندارد و بارش های کشور که تامین کننده منابع آب می باشد خیلی محدود است؛ به طوری که کشور ما یک چهارم متوسط بارش کره زمین را دریافت می کند.»

وی ادامه داد: «لذا این شرایط طلب می کند که ما به موضوع آب همیشه توجه داشته باشیم؛ نه اینکه صرفا اگر یک سال بارندگی تاخیر داشت و خشکسالی شد به آن توجه کنیم.»

وی افزود: «یعنی باید در تمام تصمیمات و طرح های مدیریتی به این موضوع توجه کرد که در سرزمینی زندگی می کنیم که قسمت قابل توجه آن از کمبود آب رنج می برد. در حالی که اصولا ما به مسائل محیطی اهمیت کمی می دهیم و خیلی به آن توجه نداریم.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «اکنون بسیاری از سدهای کشور بیلان منفی دارند که علت آن این است که در نیمه شمالی کشور بارندگی با تاخیر شروع شده است و هنوز نیز بارندگی قابل توجهی نداشته ایم و ممکن است در این زمینه با بحران مواجه شویم؛ هرچند نمی توان قطعی پیش بینی کرد.»

عزیزی گفت: «میزان بهره وری از آب در کشور ما بسیار پایین است و سیستم آبیاری در بسیاری از نقاط هنوز سنتی و مدیریت نشده است. در حالی که اصلاح این امر می تواند تا 50 درصد راندمان آب را افزایش دهد.»

وی افزود: «لذا باید در این باره کار علمی و تحقیقاتی کرد و برنامه ریزی های بلند مدت داشت و در کوتاه مدت صرفا می توان صرفه جویی را در دستور کار قرار داد.»
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
اول اينكه تمام فكر و ذكر مردم و مسوئلين ما شده امريكا امريكا امريكا!
دوم اين كه مردم خيلي هاشون خودشون دركي از مصرف اب ندارند چون هيچ اطلاع رساني نميشه
تلويزيون فقط شده بحث ديني سياسي همين!
Ali
SWITZERLAND
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
ماکه درخارج کشوریم از بیابان شدم کشور وبحران آب تنمان می لرزد ولی مسئولین محترم درخواب تشریف دارند!!!! به قول سوئیسی ها هَلُ ، یک کاری بکن!!!
شنگول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
مدیریت مصرف آب در ادارات و دانشگاه ها افتضاحه. من تا پارسال دانشجوی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی بودم. درصد بالایی از شیرهای توالت دانشکده دائم الخراب بودند و یکسره از اونها آب خوردن روانه چاههای توالت میشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
ما خيلي كشور كم بارشي هستيم فك كنم منابع آبيمون كفاف 30 ميليون جمعيت رو هم نده
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
مشکل آب فقط به نحوه استفاده مردم مربوط نمی شود بررسی هفده ماه آب روستای جوشقان استرک شهرستان کاشان نشان می دهد بیش از 2 برابر مصرف پرت آب وجود دارد . اگر کسی را سراغ دارید که می تواند کاری و یا کمکی بکند به ما خبر بدهید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
برای مسئولین که کاری ندارد از طیق پلاک های منازل، آن را هم طرح زوج و فرد کنند. تا وقتی این مردم هستند نگرانی چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
دمت گرم دادا
ولی خب این جور راه روش ها رو یاد مسئولین ندید ترو خدا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
مدیریت اب و منابع ابی در سالهای اخیر چه برنامه هائی را جهت رفع این مشکل یا تخفیف ان اجرائی کرده اند فقط یادگرفته اند بگویند صرفه جوئی , جیره بندی و ....
پس کجاست برنامه های کنترل و هدایت ابهای سرگردان در بارندگی ها ,تفکیک ابهای شرب و شستشو ,بار ور کردن ابرها ,توزیع مناسب منا بع ابی کشور ,سیاست های ابیاری مدرن و عبور از روش غرقابی به قطره ای .بالابردن میزان جمع اوری پساب ها و باز یافت مجددو........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
عوض کردن لوله های آب فرسوده انتقال آب که مال سالها ÷یش است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
بالا و پایین کشور منابع عظیم اب شور وجود داره ایران هم منبع سرشار انرژی میباشد با تاسیس ابشیرینکن های پیشرفته مثل عرستان و امارات و بحرین و قطر و... این مشکل قابل حله
افشار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
1- باید شعور استفاده(استفاده صحیح) از آب را در مردم بالابرد این کار با دادن آگاهی لازم از وضعیت آب موجود و آموزش نحوه استفاده صحیح از آب و به تصویر کشیدن معضلات بی آبی و پیامدهای خطرناک آنها از طریق رسانه ملی و ... امکان پذیر است
2- بازنگری در میزان مصرف استاندارد و بستن جریمه های سنگین و تصاعدی برای کسانی که از این میزان استاندارد عدول کنند.
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
مشکل بی آبی در کمین نیست بلکه حسابی کشور ایران را گرفتار کرده و تا مسئولین به همدیگه به به و چه چه می گویند و اعمال نسنجیده شان را تمجید می کنند اوضاع هر روز بدتر خواهد شد و ....
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
مشکل بی آبی در کمین نیست بلکه حسابی کشور ایران را گرفتار کرده و تا مسئولین به همدیگه به به و چه چه می گویند و اعمال نسنجیده شان را تمجید می کنند اوضاع هر روز بدتر خواهد شد و ....
مجله فرارو