bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۵۴۳

هاشمي: صيانت از آراي مردم در انتخابات الزامي است

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۷ دی ۱۳۸۷

دبير سياسي حزب کارگزاران سازندگي گفت: صيانت از آرا و نظارت مردم بر انتخابات نه تنها ضروري بلکه امري الزامي است.

محمد هاشمي رفسنجاني در گفت‌‏و‌‏گو با ايلنا، پيرامون برخي پيشنهادها مبني بر تشکيل کميته صيانت از آرا، اظهار داشت: نظام ما يک نظام مردم‌‏سالار و دموکرت است که امام(ره) هم که بنيان‌‏گذار اين نظام هستند، بر جمهوريت نظام همراه با اسلاميت و همچنين بر حضور و نظارت مردم در همه صحنه‌‏ها همواره تاکيد داشتند. 

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: ماده 3 قانون اساسي تاکيد دارد که جمهوريت و اسلاميت نظام دو رکن تفکيک‌‏ناپذير هستند و از يکديگر جدا نمي‌‏شوند، در کشور ما قانون اساسي اين‌‏گونه بر حضور مردم تاکيد دارد و بنيانگذار نظام نيز اصل را حضور مردم و مسوولان نظام را خدمت‌‏گذار مردم مي‌‏داند. 

هاشمي با اشاره به تاکيد امام بر نظارت مردم، خاطرنشان کرد: درست است که قوانين و سازمان‌‏هاي مختلف در کشور براي برگزاري سالم انتخابات وجود دارد اما اين موارد رسمي و قانوني محسوب مي‌‏شود و تکليف را از مردم ساقط نمي‌‏کند، نظارت مردم براي صيانت از آرا نه تنها ضرورت دارد بلکه اجتناب‌‏ناپذير و براساس ديدگاه امام (ره)و قانون اساسي يک الزام است. 

وي يادآور شد: اين موضوع به معناي بي‌‏اعتمادي به دولت و دستگاه‌‏هاي اجرايي نيست زيرا آنان يک سري وظايفي دارند که آن‌‏را انجام مي‌‏دهند، مردم نيز وظايفي دارند که بايد انجام دهند، من اين را يک الزام مي‌‏دانم که تنها نبايد در بحث انتخابات از آن استفاده شود بلکه بايد در همه شئونات و امورات نظام، مردم نظارت داشته باشند امام(ره) نيز همين نظر را داشتند. 

عضو شوراي مرکزي کارگزاران سازندگي با بيان اين‌‏که اگر مي‌‏خواهيم به تفکر و سيره امام(ره) عمل کنيم بايد زمينه حضور مردم در همه صحنه‌‏ها را فراهم کنيم، پيرامون نقش احزاب و رسانه‌‏ها، افزود: رسانه‌‏ها گزارش مي‌‏دهند و نمي‌‏توانند ناظر باشند، ناظران بايد اشخاصي حقيقي از اعضاي احزاب، تشکل‌‏هاي مدني و جمعيت‌‏هاي مردمي باشند و رسانه‌‏ها نمي‌‏توانند نقش نظارت را انجام دهند. 

وي در پايان سخنانش تصريح کرد: تشکل‌‏هاي مردمي و مدني مانند احزاب و گروه‌‏هاي صنفي و يا تشکل‌‏هاي غير انتفاعي که فعال هستند بايد نظارت کنند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین