bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۹۴۶۸۴

ویرانی خانه در پی سقوط دکل مخابراتی

سقوط دکل اینترنتی میهمان ناخوانده ساختمان خیابان سنایی را به کام مرگ برد. زمین لرزید و در یک چشم به هم زدن ساختمان ۲ طبقه به تلی از خاک تبدیل شد. ساختمان ۲ طبقه که در طوفان هفته پیش از سقوط دکل مخابراتی سالم مانده بود صبح دیروز در حادثه‌ای مشابه ویران شد.
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
سقوط دکل اینترنتی میهمان ناخوانده ساختمان خیابان سنایی را به کام مرگ برد. زمین لرزید و در یک چشم به هم زدن ساختمان ۲ طبقه به تلی از خاک تبدیل شد. ساختمان ۲ طبقه که در طوفان هفته پیش از سقوط دکل مخابراتی سالم مانده بود صبح دیروز در حادثه‌ای مشابه ویران شد.

ساعت ۸ صبح ۲۷ خرداد ماه خیابان‌ها درحال رفت و آمد رهگذرها بود. مغازه‌های خیابان سنایی هنوز یکی در میان کرکره‌هایشان را بالا زده بودند. کارمندان طبقه دوم ساختمان خیابان سنایی کم کم در راه رسیدن به محل کارشان بودند. مرد ۴۷ ساله میهمان طبقه دوم ساختمان ۲ طبقه بود. عقربه‌های ساعت  ۱۵: ۸ صبح را نشان می داد که زمین لرزید. ترک‌های روی دیوار ساختمان‌های مجاور که از چند روز قبل خبر حادثه خطرناکی را داده بودند باز شد. صدای مهیبی در خیابان شنیده می‌شد. ساکنان محله و رهگذران به وحشت افتاده بودند. همه تصور می‌کردند زلزله آمده است که در برابر دیدگانشان ساختمان ۲ طبقه فرو ریخت.

مرد موتور سواری که برای ورود به ساختمان در پیاده‌رو توقف کرده بود وحشت‌زده از لا به لای سنگ‌ها و آجرهایی که از بغل گوشش گذشته بودند به خیابان پناه برد. خیابان زیر خاک بود و هر لحظه بیم حادثه‌ای خطرناک‌تر می‌رفت. دقایقی بعد با تماس رهگذران، مأموران آتش‌نشانی و نیروهای هلال‌احمر خود را به محل حادثه رساندند. در بررسی‌های میدانی مشخص شد مردی که میهمان طبقه سوم بوده زیر آوار زندانی شده است.

عملیات نجات کلید خورد که ماموران هلال‌احمر با سگ‌های زنده‌یاب جسد مرد میانسال را از زیر خروارها خاک بیرون کشیدند.  چند ساعت بعد از این اتفاق شوم هم ساکنان و رهگذران خیابان سنایی هنوز در بهت این حادثه فرو رفته بودند. پلیس اطراف خیابان هفدهم تا نوزدهم سنایی را با نوارهای زرد بسته بود و خودروها اجازه تردد نداشتند. تعداد زیادی زن و مرد مقابل آوار ساختمان ایستاده بودند. کارمندان شهرداری در پیاده‌رو نشسته بودند و به آجرهای دیوار فرو ریخته خیره شده بودند. عمق فاجعه همه را به وحشت انداخته بود. ساختمانی که تا روز قبل نما داشت حالا دیوارها، کمد‌ها و تابلو‌های اتاقش نیز پیدا بود.

وحید بیات کارمند مغازه لباس کودک که مغازه اش  در ریزش ساختمان مغازه‌شان مدفون شده بود دراین‌باره به خبرنگار شهروند گفت: «دیشب چون تا دیر وقت بازی فوتبال نگاه کرده بودم دیرتر از هر روز سر کار آمدم. وقتی به خیابان رسیدم با صحنه ریزش آوار روبه‌رو شدم. وحشت کرده بودم. تمام مغازه و اجناسمان زیر خاک مدفون شده بود. شانس آوردیم در این ساختمان ۲۰ زن و مرد کار می کنند که به خاطر پخش شبانه فوتبال   امروز دیر به سر کار آمدند .

 وی ادامه داد: همسایه‌مان از چند هفته پیش شروع به گودبرداری کرده بود، از آن‌جا که ساختمان ریزش کرده قدیمی و فرسوده بود دیوارهایش ترک خورده بود. دکل اینترنتی که در بالای پشت بام این ساختمان نیز نصب شده بود فشار روی ساختمان را زیاد کرده بود. چند باری به کارگران ساختمانی که درحال گودبرداری بود تذکر دادم که هنگام گودبرداری مراقب باشند اما آنها توجهی نکردند.» این درحالی بود که در طوفان هفته گذشته در تهران یکی دیگر از دکل‌های اینترنتی نصب شده روی پشت‌بام این خانه به زمین سقوط کرده بود. یکی دیگر از شاهدان حادثه نیز گفت: ساعت ۸ صبح بود که با صدای مهیبی از خواب پریدم. از پنجره بیرون را که نگاه کردم همه کوچه زیر خاک بود و چشم‌هایم جایی را نمی‌دید. به کوچه دویدم، دیدم اتاق خواب خانه‌ روبه‌رو با خاک یکسان شده ‌است.

امدادگران هلال‌احمر در صحنه غلامرضا گنج‌آبادی مدیر جمعیت هلال‌احمر استان تهران می‌گوید: ساعت  ۹:۳۰صبح دیروز بود که با تماس سازمان آتش‌نشانی، امدادگران هلال‌احمر در جریان سقوط یک دکل مخابراتی در محدوده میدان سنایی قرار گرفتند. بلافاصله مرکز هلال‌احمر استان با توجه به این‌که این حادثه به هیچ عنوان مربوط به حوزه هلال احمر نمی‌شد ۳ تیم امدادی از پایگاه میدان انقلاب و همچنین یک تیم سگ‌های زنده‌یاب (آنست) از منطقه ۲۲ به محل اعزام شدند.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که دکل آنتن و سقوط آن روی
پشت بام یک ساختمان ۲طبقه که متعلق به یک شرکت کامپیوتری بوده است درهنگام حادثه به صورت اهرم عمل کرده و باعث فرو ریختن تمام ساختمان شده است. وی ادامه می‌دهد: با حضور امدادگران هلال‌احمر در محل حادثه طبق گفته شاهدان، یک مرد حدودا  ۴۵ ساله در زیر آوار گرفتار شده بود. بلافاصله تیم «آنست» وارد عمل شده و در کمترین زمان ممکن محل گرفتار شدن فرد محبوس را مشخص کردند.

 سپس تیم‌های امدادی هلال با کمک آتش‌نشانان، مصدوم را  از زیر آوار خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند. متاسفانه مرد حادثه‌دیده به‌دلیل شدت جراحات دوام نیاورد و جانش را از دست داد.  مدیرعامل هلال‌احمر تهران با اشاره به این نکته که طوفان‌های اخیر تهران باعث سست شدن پایه‌های دکل‌های اینترنتی و بی‌سیم شده است، افزود: در زمان طوفان چندین مورد از سقوط این دکل‌ها روی پشت‌بام‌ها گزارش شد که خوشبختانه تنها خسارت مالی در برداشته و هیچ‌کس دچار مصدومیت نشده است. گنج‌آبادی در ادامه می‌گوید: به جز ضررهایی که امواج این دکل‌ها برای ساکنان ساختمان موردنظر دارد این دکل‌های مخابراتی را می‌توان جزء یکی از مهم‌ترین عوامل بروز اتفاقات اینچنین برای ساختمان‌های شهر به شمار آورد.

دکل‌های فرو ریخته ردپای طوفان تهران هنوز خشک نشده و پیامدهای شومش، شهروندان تهرانی را تهدید می‌کند. طوفان تهران در روز ۱۳خرداد. طوفانی که ۸ نفر را کشت، ۸۱ نفر را زخمی کرد، باعث آسیب مغزی شدید ۸ نفر شد، به ۸۳ خودرو آسیب زد و باعث سقوط ۱۳ دکل مخابرات، ۲۱۹ بنر، ۳۵ داربست و ۲۲ تیر برق شد، هنوز هم قربانی می‌گیرد. دو هفته از آن طوفان ناخوانده که با ابر تیره و قهوه‌ای آمد و به سرعت رفت، می‌گذرد اما پایه‌های دکل‌های مخابراتی و اینترنتی هرگز برای تمدید بازبینی و ترمیم نشده‌اند. طوفانی که خودرو‌ها را جا به جا کرد و داربست‌ها را فرو ریخت انگار آن‌قدر مهم نبود که نه برای پیشگیری از آن اقدامی صورت گرفت و نه بعد از آن به فکر ترمیم آثار زیانبارش باشند
منبع: روزنامه شهروند
مجله خواندنی ها
مجله فرارو