bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۳۷۵

دیوان مولانا هدیه ترکها به لورا بوش

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۰ مهر ۱۳۸۶

در حالیکه هفته جاري، به عنوان  هفته بزرگداشت مولانا معرفی شده است، امنيه اردوغان همسر رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در ديدار با لورا بوش بانوي اول کاخ سفيد، سه جلد ترجمه انگليسي ديوان شعر مولانا را به او هديه کرد.

حرکت همسر اردوغان نشان مي دهد که مسئولان ترکيه براي مصادره اين شاعر محبوب و بزرگ، دورانديشي قابل توجهي به خرج داده اند. 

این در حالی است که در جشن هاي بزرگي که براي بزرگداشت مولانا برگزار شده، مقامات ترکيه با زيرکي و پشتکار قابل توجهي مولانا را شاعري ترک تبار معرفي کردند. 

شايد اقبال غربيان به ترجمه و دکلمه اشعار مولانا، مسئولان ترکيه را به اين صرافت انداخته که در مسابقه مصادره مفاخر ملي ايران، از اعراب، پاکستاني ها و... عقب نمانند.

با این حال بايد به لورا بوش حق داد که با توجه به ترجمه انگليسي اشعار، او را يک شاعر ترک زبان بداند و هيچ گاه درنيابد که شاهکارهاي بزرگ اين مرد بي همتاي تاريخ ادبيات جهان، تمامي به زبان پارسي است.

برخلاف آنچه در کشور ما مرسوم است و غالبا نکوداشت و تجلیل هایمان را از مفاخر زنده و مرده خود، با صفات مبالغه آمیز و از سر فخرفروشی همراه می کنیم، در کشورهای غربی - می توان ترکیه را هم بخشی از آن تصور کرد - هدف و نیز نحوه اجرای تجلیل های فرهنگی با نگاهی آموزشی، تطبیقی و تحقیقی و در یک کلام کارکرد گرا توام است. 

این در حالی است که پرسش از تلویزیون وصداوسیما جمهوری اسلامی در این باره پرسشی تکراری و بیهوده است.
 
صداوسیما و برنامه ریزان و سیاست های فرهنگی آن بر همگان روشن است و کسی توقع یک سال پرداختن این رسانه به مقوله ادبیات و مولانا و یا تلاش درجهت شناساندن این شاعر حتی به هموطنان داخلی را ندارد. (نگاه ژرف اندیشانه و تعمیق در این مساله پیشکش) اما این انتظار وجود داشت که با توجه به نگاه تقویمی و مناسبتی صداوسیما دست کم پخش برنامه ای کوتاه - ولو در حد خبر و گزارش خبری در یکی از بخش های پربیننده - این تلنگر را در مخاطب ایجاد کند که فردا روزی روز تولد مولاناست و چنین سالی را مولانا نام نهاده اند به این دلیل و آن دلیل...
برچسب ها: مولانا
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین