bato-adv
کد خبر: ۲۴۸۲۴۰

قد بلند بهتر است یا قد کوتاه؟

قد شما یک حقیقت بیولوژیک ساده است و شما دخل و تصرف چندانی نمی‌توانید در آن داشته باشید، اما می‌تواند از راههایی که به فکرتان خطور نمی‌کند روی سرنوشت شما تاثیر بگذارید.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
قد بلند بهتر است قد کوتاه؟

فرارو- قد شما یک حقیقت بیولوژیک ساده است و شما دخل و تصرف چندانی نمی‌توانید در آن داشته باشید، اما می‌تواند از راههایی که به فکرتان خطور نمی‌کند روی سرنوشت شما تاثیر بگذارید. در زیر با تاثیراتی که قدتان روی سرنوشتتان می‌گذارد، آشنا می‌شوید:
 
پول و قدرت 
به گزارش فرارو به نقل از بی‌بی‌سی انگلیسی، آبراهام لینکلن 193 سانتیمتری، قدش از باراک اوباما بلندتر بود. خودِ باراک اوباما نیز 8 سانتی‌متر از میانگین قد آمریکایی‌ها بلندتر است. یک تحقیق تازه بر این ارتباط مهر تایید می‌زند، و نشان می‌دهد که نامزدهای قدبلندتر معمولاً از رای بیشتری برخوردارند.
 
جدای از بحث مسابقه برای رسیدن به کاخ سفید، مردان و زنان قدبلند در نگاه مسلط‌تر، سالمتر، و باهوشتر به نظر می‌رسند و احتمال اینکه برای شغل‌های رقابتی‌تر انتخاب شوند بیشتر است؛ آنها همچنین درآمد بیشتری دارد. دلیل این امر ممکن است این باشد که ما به طور طبیعی "برتری" و "تسلط" را به قد نسبت می‌دهیم؛ دو ویژگی‌ای که در رهبری اهمیت دارند. اما قد همچنین نشان‌دهندۀ تغذیه در کودکی هم هست. بنابراین شاید بتوان گفت که مردم در نگاه اول، قد بلند را نشانه‌ای تربیت خوب، و آموزش و پرورش مناسب می‌دانند.
 
البته همۀ رهبران بزرگ و افراد موفق لزوماً قدبلند نیستند؛ وینستون چرچیل و مارتین لوترکینگ از جمله افراد بزرگ قدکوتاه بوده‌اند. اما در برخوردهای اول، افراد قد بلند از کوتاه‌قدها تصویر بهتری به مخاطب القا می‌کنند.
 
نتیجه: داشتن دست بالا برای افراد بلند قد، آسانتر است.
 
ورزش 
شما کافی است که فقط نگاهی به زمین بسکتبال یا میدان دو و میدانی بیاندازید تا بفهمید که موفقیت در بسیاری از ورزشها نیازمند، پاهای دراز است. پاهای بلندتر زودتر می‌توانند پیست دو و میدانی را طی کنند و پرشهای بلندتری را رقم بزنند. علاوه بر این، در ورزشهای تیمی نظیر فوتبال آمریکایی، بازیکنان قدبلندتر می‌توانند پشت سر بازیکنان مقابلشان را ببینند و توپ را راحت تر پاس بدهند.
 
با این وجود، گاهی اوقات بدن کوچکتر می‌تواند یک امتیاز باشد. در این صورت، پیغام عصبی مغز برای رسیدن به دست و پا باید فاصلۀ کمتری را طی کنند و در نتیجه زمان واکنش در این افراد سریعتر است و این افراد ممکن است فرزتر باشند؛ امری که به برخی هنرمندان ورزشهای رزمی نظیر جکی چان در موفقیت کمک کرده است. ضمن اینکه خم شدن و پیچ و تاب دادن به بدن برای قدبلندها سخت‌تر است، در حالیکه افراد کوچکتر می‌توانند به "شتاب دَوَرانی" بیشتری دست یابند و از این رو می‌توانند در ژیمناستیک، اسنوبرد، اسکیت، اسکی و شیرجه، نتایج بهتر کسب کنند.
 
نتیجه: مساوی. برای هر قدی ورزشی متناسب وجود دارد.
 
دست و پا چلفتی بودن 
بدن شما شباهتهایی با خودرو دارد: از لحاظ مکانیکی، هر چه که خودرو بزرگتر، کاهش سرعت آن برای اجتناب از تصادف سخت‌تر خواهد بود. همچنین، هر چه تکانه بیشتر باشد به این معنی است که در تصادف، شدت ضربۀ دردناکتری متحمل خواهید شد. تخمین زده شده که کسی که 20 درصد قدش بلندتر باشد، در حین سقوط دو برابر انرژی جنبشی ایجاد می‌کند.
 
شاید بتوان گفت که این موضوع، یکی از دلایلی است که افراد قدبلندتر در طول عمر خود متحمل جراحتهای بیشتری می‌شود؛ مثلاً احتمال شکستن لگن در زنانی که قدشان از 176 سانتی متر بلندتر است، دو برابر زنانی است که فقط 158 سانتیمتر قد دارند.
 
نتیجه: آدمهای کوچکتر به نسبت قدبلندها کمتر دچار سانحه می‌شوند.

قد بلند بهتر است قد کوتاه؟
 
طول عمر و سلامتی 
ویلاگراند استریسایلی در ساردینیا (ایتالیا)، به این خاطر که نسبت تعداد افراد بالای صد سال به جمعیت در آن بیش از هر جای دیگر اروپا است، مشهور است. در حالی که عوامل بسیاری (نظیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای و زندگی اجتماعی فعال) می‌توانند در این موضوع اثرگذار باشند، یکی از احتمالات دیگری که در این باره مطرح می‌شود، کوتاهی قد ساکنان این شهر است. میانگین قد مردان قدیمی‌ترین نسل زنده در این شهر، 160 سانتیمتر است.
 
این مورد مایۀ تعجب است. از آنجایی که بچه‌های سالمتر بیشتر قد می‌کشند، انتظار داریم که قد شاخص خوبی برای سلامتی عمومی فرد باشند. با این وجود، جدای رژیم غذایی و مراقبت از خود، به نظر می‌رسد که افراد قدبلند با افزایش سن، مشکلات بیشتری پیدا می‌کنند. برای مثال، هر چه که بزرگتر باشید، سلولهای بیشتری در بدنتان خواهید داشت، و این موضوع خطر جهش‌‌هایی در سلولها را که می‌توانند به سرطان منجر شوند، افزایش می‌دهد. همچنین، یک بدن بزرگتر نیاز به انرژی بیشتری برای سوزاندن دارد. این موضوع رسوب پسماندهای مسمومی به جا مانده از سوخت و ساز زیاد می‌شود که می‌تواند به فرسودگی بیشتر بدن بیانجامد.
 
جالب است بدانید که در میان شهروندان ساردینا، بلندقدها دو سال از همسایه‌های کوتاه قدشان کمتر عمر می‌کنند. یک تحقیق دیگر در مورد 1.3 میلیون اسپانیایی صورت گرفته، نشان می‌دهد که هر یک سانتی‌متر قد اضافه، 0.7 سال از متوسط طول عمر فرد کم می‌کند.
 
نتیجه: قد کوتاه‌تر یعنی عمر بلندتر.
 
خوشحالی 
تحقیقات گوناگون دریافته‌اند که هر چه قدتان بلندتر باشد، نمرۀ شما در شاخصهای شادی و لذت بردن از زندگی بالاتر است. این موضوع احتمالاً به اینکه قدتان می‌تواند بر چشم‌انداز شغلی و درآمدیتان تاثیر مثبت داشته باشد بازمی‌گردد. چیزی که باعث می‌شود افراد قدبلند زندگی راحت‌تری داشته باشند.
 
نتیجه: هر چه قدتان بلندتر باشد، خوشحالتر هستید.
 
البته همۀ این عوامل نسبی هستند. استثناهای بسیاری وجود دارند که همۀ قواعد را بر هم می‌زنند. هیچ کدام از ما در بیولوژی‌ای که نصیبمان شده است دستی نداشته‌ایم، اما به نظر می‌رسد که هر بدنی و با هر قد و هیکلی مزایا و معایب خود را دارد.

کریمی فرد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
من سیزده سالمه،رشدم داره کامل میشه ولی قدم هنوز به صد و پنجاه هم نرسیده⁦¯\_(☯෴☯)_/¯⁩
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
سلام من دوازده سالمه قدم هم 143 سانتی متره. به نظر خودم کوتام . به نظر شما چی؟
برسام موسوی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
اتفاقن من ۱۱ سال دارم قد من ۱۵۰ است مامانم میگه قدت خیلی بلند با این سالگی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
عمر حرف اول و آخرو میزنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
من یک قد بلندم :)))))))))
شهرام55
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
شما هم که کوتاه قامتان را زیر سوال بردید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
قد متوسط نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه، قدیمیها می گن قد بلندها احمقند و قد کوتاها موزمار
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
Long is beautiful
-'Dr. Oz'
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
قد بلند همیشه بهتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
نتیجه: قد بلندها کیفیت زندگیشون بیشتره و قد کوتاه ها کمیت زندگیشون.
من کیفیت رو ترجیح میدم شما چطور؟
ناصر
Afghanistan
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
هيتلر-استالين-اسكندر-ناپلئون-فرانكو-موسولني-مائو- چنگيز -تيمر- اتيلا و... همه قد كوتاه و ديكتاتور بودند. مطالعات نشان ميدهد قدكوتاه ها زيركتر و علاقه زيادي به سياست دارند و در عين حال ديكتاتور ترند.در دموكراسي ها بلندقدها و در نظامهاي استبدادي كوتاه قدها موفق ترند.ادلر روانشناس سياسي مي گويد كوتاه ها چون در زندگي معمولي از بلندها عقب ترند از طريق قدرت انها را كنترل مي كنند.
قدبلنها سياستمداران خوش قلبتر هستد مثل اميركبير- مصدق و ....
مجله فرارو