bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۴۹۳۵
آزادسازی قیمت بلیط هواپیما:

لطفاً کمربند‌های ایمنی خود را ببندید!

طرح آزادسازی قیمت بلیط هواپیما از روز دوشنبه و با اعلام سازمان هواپیمایی کشوری به طور رسمی کلید خورد. بر اساس این طرح نرخ بلیط هواپیما در 170 مسیر پروازی داخلی بدون محدودیت توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

فرارو- طرح آزادسازی قیمت بلیط هواپیما از روز دوشنبه و با اعلام سازمان هواپیمایی کشوری به طور رسمی کلید خورد. بر اساس این طرح نرخ بلیط هواپیما در 170 مسیر پروازی داخلی بدون محدودیت توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی فرارو، هجده ماه پس از آزادسازی قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای خارجی، اکنون نوبت به خطوط پروازی داخلی رسید تا طعم نرخ‌های چندگانه و تبعیضی را بچشد. طبق دستور شورای عالی هواپیمایی از این پس نرخ بلیط‌ پروازهای داخلی نیز بدون سقف و با توجه به میزان تقاضا در هر لحظه از زمان تعیین خواهد شد.

قیمت تمام شده و بهانه‌ای که هیچگاه کهنه نمی‌شود!

اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی از قیمت تمام شده 40 دلاری برای هر ساعت صندلی هواپیما در پروازهای شرکت‌های داخلی حکایت دارد. این موضوع این بار نه توجیهی برای افزایش سریالی قیمت بلیط هواپیما، بلکه زمینه‌سازی برای اجرای نهایی ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه، مبتنی بر آزادسازی نرخ قیمت‌گذاری خدمات هواپیمایی بود. این موضوع در حالی است که متوسط هزینه تمام شده هر صندلی هواپیما برای شرکت‌های هوایی در امریکا کمتر از 13 سنت برای هر صندلی-مایل یا در حدود 48 دلار برای هر ساعت پرواز می‌باشد. این قیمت در حالی است که هزینه‌هایی که شرکت‌های فعال در این بازار بابت سوخت، آموزش و به کارگیری نیروی انسانی، کترینگ، هزینه‌های فرودگاهی، ایمنی پرواز، هزینه‌های زیست محیطی، جبران خسارت تاخیر برای مسافران و غیره پرداخت می‌نمایند به هیچ وجه قابل مقایسه با هزینه‌های شرکت‌های داخلی نیست.

باید توجه داشت که یکی از راه‌های ایجاد تعادل میان هزینه‌ها و درآمد، افزایش قیمت محصول تولید شده است. راه‌کار بسیار ساده‌ای که در جوامع توسعه یافته (که از قضا اکنون به الگوی واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی مبدل شده‌اند) چندان هوادار ندارد. شرکت‌های مختلف برای ایجاد تعادل در هزینه‌ها و درآمد‌ها خود، اغلب به سمت هزینه‌ها توجه داشته و روش‌های مختلف را برای کاهش قیمت تمام شده مورد استفاده قرار می‌دهند. این روش‌ها در هر برهه زمانی شکل خاصی داشته است؛ زمانی افزایش مقیاس تولید، زمانی افزایش بهره‌وری عوامل تولید و زمانی دیگر، تزریق دانش و نوآوری بر محصول.

گزارش IATA سال 2015 نشان می‌دهد که هزینه‌هایی که مردم جهان برای استفاده از خدمات هوایی داشته‌اند از 679 میلیارد دلار در سال 2012 به 746 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده است. این در حالی است که متوسط قیمت یک بلیط یک سفره در مدت مشابه از 256 دلار به 231 دلار کاهش داشته است! این کاهش در حمل بار هوایی نیز اتفاق افتاده و هزینه حمل هر کیلوگرم بار از 2.44 دلار به 2.18 دلار کاهش یافته است. بنابراین بهتر است مسئولین محترم صنعت هواپیمایی کشور به جای آزاد کردن سمت قیمت که بسیار راحت و وسوسه‌انگیز است، همت را بر کاهش هزینه‌های تمام شده در این صنعت معطوف نمایند.

بازار خدمات هواپیمایی

طبق طبقه‌بندی بازارهای اقتصادی، ساختار بازار خدمات هواپیمایی را باید انحصار چندجانبه دانست. پنچ شرکت ماهان، آسمان، ایران‌ایر، آتا و ایران‌ایر‌تور بیش از 73 درصد مسافران جابجا شده در سال 92 را در اختیار داشته و در حقیقت بازار اصلی این صنعت در اختیار این شرکت‌ها بوده است. کسانی که کمترین آشنایی با مباحث ساختار بازارهای اقتصادی را دارند، بر این موضوع آگاهند که بنگاه‌ها در بازار انحصار چندجانبه، هیچ‌گاه با همدیگر به رقابت قیمتی نپرداخته و همواره گزینه‌های دیگری را برای رقابت انتخاب خواهند کرد. بنگاه‌های فعال در این ساختار بازار از روش‌های غیر قیمتی برای رقابت بهره می‌برند. متمایز کردن و اختصاصی کردن کالاها و خدمات و افزایش کیفیت از جمله روش‌های پرکاربرد برای جذب مشتری و افزایش سهم از بازار برای چنین شرکت‌هایی می‌باشد. اگر این بنگاه‌ها به رقابت بر سر قیمت مشغول باشند، همه متضرر شده و جنگ قیمتی منجر به کاهش شدید قیمت تا حد قیمت تمام شده خواهد شد. بنابراین بنگاه‌هایی که به صورت انحصار چندجانبه فعالیت می کنند، با هم بر سر عدم رقابت بر سر قیمت توافق نوشته (که این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان جزو جرائم اقتصادی محسوب می‌شود) یا نانوشته دارند.

توجیهی در نقش مُخدر افکار عمومی

مهمترین هدفی که در این طرح برای آزادسازی قیمت حمل‌و‌نقل هوایی بدان اشاره شده است، بحث افزایش رقابت میان شرکت‌های هوایی بوده است. در حالی که چنین انتظاری به نظر دور از دسترس خواهد بود؛ چرا که اولاً ساختار بازار به این شرکت‌ها انگیزه رقابت قیمتی را نخواهد داد. ثانیاً هم اکنون تقاضا برای صندلی‌های هواپیما، از عرضه آن بسیار بیشتر است و زمانی باید انتظار رقابت میان شرکت‌ها را داشت که این وضعیت کاملاً بر عکس باشد. بنابراین با توجه به نوع بازار و شرایط فعلی عرضه و تقاضا، آزادسازی قیمت با برداشتن سقف قیمت، برای شرکت‌های هواپیمایی این امکان را خواهد داد تا از مازاد تقاضای موجود در بازار (از طریق برقراری قیمت‌های تبعیضی) بیشتری سود را کسب و قیمت را تا ارقامی غیر قابل باور افزایش دهند.

بنابراین آزادسازی قیمت به هیچ وجه (حداقل از لحاظ تئوریک) منجر به کاهش قیمت نخواهد شد و طرح آن را تنها می‌توان ابزاری برای کاهش حساسیت‌ها و نگرانی‌ها از افزایش شدید قیمت‌ها دانست. این موضوع در روز‌های اخیر و با اوج گیری قیمت‌ها در برخی از خطوط پروازی داخلی به وضوح قابل مشاهده است.

گام بعدی شرکت‌های هواپیمایی

بنگاه‌های اقتصادی غالباً تمایل دارند تا در فضایی که با رقابت کمتری مواجه هستند فعالیت نمایند. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های هواپیمایی بخش بیشتری از ناوگان هوایی خود را برای حمل مسافر در خطوط داخلی، بازسازماندهی نمایند. این موضوع به معنی افزایش هزینه برای مسافران خارجی، کاهش سهم شرکت‌های داخلی از بازار مسافرت‌ها خارجی و افزایش سود آوری فعالیت در بازار ایران برای شرکت‌های خارجی خواهد بود. این شرکت‌ها که از هم‌اکنون بازار ایران را مهیاتر دیده و انتظار وابستگی بیشتر مسافران ایرانی را درک کرده‌اند، از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار خواهند بود. کاهش سهم شرکت‌های ایرانی از مسافرت‌های خارجی به معنی کاهش میزان رقابت‌پذیری این شرکت‌ها بوده و انگیزه‌های نوسازی ناوگان یا بهبود کیفیت خدمات ارائه شده را نیز محدودتر خواهد ساخت.

آزادسازی به شرط رقابت!

سیاست های کلان اقتصادی که در کشورهای توسعه یافته جهان از دهه 1980 آغاز و موج خصوصی‌سازی و آزادسازی را رقم زد، نه سیاست آزاد‌سازی قیمت، بلکه سیاست‌های قانون‌زدایی بود. اکنون که چندصباحی است سیاست‌گذاران کشور به اهمیت خصوصی‌سازی پی‌برده‌اند و سیاست‌های واگذاری بخش‌های مختلف اقتصادی را در پیش گرفته‌اند، باید توجه داشته باشند که تمام واگذاری‌ها و آزادسازی‌ها با لحاظ کردن تمامی جوانب اقتصادی و اجتماعی این سیاست‌ها انجام گرفته و هدف از آزادسازی در آن کشورها ول‌انگاری و رفع مسئولیت دولت و یا افزایش منابع بودجه در کوتاه مدت نبوده است. قانون‌زدایی و رفع دولت‌زدگی از فعالیت‌های اقتصادی، به معنی نفی اهمیت دولت و رفع مسئولیت دولت از وظایف حاکمیتی نبوده است.

با توجه به مباحثی که مطرح شد می‌توان بیان داشت که یقیناً سیاست آزادسازی قیمت به تنهای نمی‌تواند آثار مطلوبی برای صنعت هواپیمایی کشور را به دنبال داشته باشد. یکی از سیاست‌های همزمان با آزادسازی قیمت، ایجاد بسترهای لازم برای افزایش رقابت از طریق امکان برقراری پروازهای داخلی برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی است. آزادی قیمت به شرطی بهبود کیفیت، نوسازی ناوگان هوایی داخلی، رقابت‌پذیرتر شدن این شرکت‌ها و رضایت مسافران را به همراه خواهد داشت که زمینه‌های لازم برای حضور رقبای قوی‌تر در بازار فراهم گردد. این حضور برای سایر بخش‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل هوایی مانند فرودگاه‌ها، تامین سوخت، تعرفه پروازهای عبوری از آسمان و غیره نیز درآمدزا بوده و این درآمد را می‌توان صرف بهبود زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل هوایی و توسعه قابلیت درآمدزادیی این صنعت نمود.

البته حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی باید با لحاظ شرایط ویژه فعلی اقتصاد ایران و تاثیر قابل توجه تحریم‌ها بر پیکر این صنعت انجام شده و رقابت ایجاد شده کاملاً کنترل شده باشد. وجود محیط رقابتی است که تنها سبب خواهد شد تا سود شرکت‌های هواپیمایی از افزایش نرخ بلیط صرف بهبود ناوگان مسافربری هوایی شده و این صنعت کهن، جایگاه پیشین خود را در منطقه و جهان بیابد.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
کجایی برادر کوچک زاده که کفن بپوشی و از حق مردم دفاع کنی و بی خیال سیب زمینی باشی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
اگر واقعاً قیمت بلیط پائین بود و شرکتهای هواپیمائی ضرر می دهند چرا در این سالها بیش از ده شرکت هواپیمائی ایجاد شده است . مگر اجباری داشتند؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
سلام
به نظرم این یک تصمیم اشتباه است که آثار نامطلوب فراوانی دارد.از جمله اینکه عقل حکم می کند در یک کشور پهناور مانند ایران اولویت اصلی با حمل و نقل عمومی خصوصا هوایی باشد،و دولت حتما بایستی برای این موضوع اعتبار ویژه ای داشته باشد.گران شدن حمل و نقل هوایی سبب استفاده بیشتر از حمل و نقل زمینی می شود که با این جاده های قشنگی که ما داریم آمار تصادفات و کشته ها بالا خواهد رفت که آن هم علاوه بر ضرر مادی سبب افزایش تلفات انسانی ،یتیمان و بی سر پرستان ناشی از آن ،بیوه ها و....خواهد شد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
ممنونم از فرارو که این کامنت فرجاد رو منتشر کرد
عالی بود
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
مبارک است این میخ که بر تابوت شرکت هواپیمایی ایران زده شد. مطمئن باشید هر چه بگویند دولت همان را انجام بدهد هم آ[رش اینها راضی نخواهند شد. با این کار ولی به نظر می رسد این سیستم زوار در رفته به زودی زود تعطیل شود و فقط آقایانی که هواپیمای خصوصی دارند از هوانوردی لذت ببرند. البته مردم ما هم از این تابوتهای پرنده دلزده شده اند. فقط می توانم بگویم ببندید این دکانتان را. ساعتی 40 دلار برای هواپیما داده می شود نه این ابو قراضه های 40 50 ساله
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۱
فرجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
همیشه این مردم هستند که تحت فشار قرار می گیرند
حالا به هر بهانه ایی
فرجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
روزی رضا شاه ، شهردار تهران (که نظامی بود) بود را احضار کرد سپس به او گفت : من روز گذشته به پای کوه رفتم (یعنی همین میدان تجریش که قبلا راهی نداشت که شمابتوانید از خیابان دربند به سمت کوه بروید) و دیدم که مردم نمیتوانند برای تفریح به بالا بروند واز طبیعت آنجا استفاده کنند-زن و بچه همراهشان است مجبورند همان اوائل راه بنشینند. فکری برای درست کردن این راه کنید و حتما برنامه اش رابریزید- طریقه تهیه بودجه اش را گزارش کنید و ....... شهردار دو هفته مهلت خواست و بعداز دو هفته با پوشه ای ازمدارک و نقشه و برنامه ریزی نزد رضا شاه آمده و گفت قربان برنامه ریزی کرده ایم-برای اینکار فلان تعدادکارگر-فلان تعداد لوازم و....احتیاج است. رضاشاه گفت پولش چی؟ شهردار گفت قربان فکر آنرا هم کرده ایم- قرار شد از مجلس بخواهیم که بمدت چند ماه چند شاهی به مالیات گوشت و نان اضافه شود تا بتوانیم این کار و کارهای دیگر عمرانی مد نظر را انجام دهیم. ناگهان رضاشاه برافروخت و به زیر پوشه و پرونده های دست شهردار زد ؛تمام پرونده وکاغذهاپخش زمین شد. رضا شاه با برافروختگی گفت : مردک فلان فلان شده من میگم برو فکری بکن که تفریح و آسایش مردم را فراهم کنی ، تو میخواهی ارزاقشان را گران کنی و از سفره شان کسر کنی؟ از گرده کارگر بدبخت کار بکشیم و خسته اش کنیم که میخواهیم بهشان نفریحات بدهیم؟ اگر راست میگی این پول رو بکشید روی عرق. بکشید روی مالیات عرق خوریها. من شنیده ام جوانانی بی عار چطور عرق خوری میکنند و میروند آنجا مزاحم مردم میشوند. عرق رو گرون کن هرکس نداره نخوره. کوفت بخوره- چرا درخواست گرونی مایحتاج ملت رو میدی؟ همینکار را انجام دادند و خیابان دربند باپولی که روی مشروبات کشیده شد ساخته شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
زبان در دهان پاسبان سر است ...چه گویم که نا گفتنش بهتر است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
آره تو راس میگی
متاسفانه یه ذره مطالعات تاریخی ندارید و متن های توهمی و تخیلی رو کپی پیست میکنید
ناشناس
United States
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
به اسم آزادسازی فقط دارند وظیفه های خودشون رو یکی یکی از سر باز میکنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
خب منظور از آزاد شدن قيمت لزوما به معناي گران شدن نيست بلكه به معناي رقابتي شدنه كه عموما ارزونتر هم ميشه ولي تو ايران هميشه به زيان مردم و برعكس دنيا تعبير ميشه.
ناشناس
Germany
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
آقا جان چه داستان جالبی تعریف کردی ولی این حرفها برای این شرکتهای انحصاری پشیزی ارزش ندارد ! داستان این شرکتها همانند داستان خودرو سازها میباشد که درست بر عکس جریان عمومی در دنیا حرکت میکنند ، یعنی بجای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت دقیقا عکسش را اجرا میکنند چون میدانند که با مونوپلی که دارند مشتری بیچاره ایرانی انتخاب دیگری ندارد تمام .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
من امروز تو سایت چارتر بلیط تهران - مشهد رو 80 هزار تومن خریدم. رقابت که ایجاد بشه رو دست هم بلند میشن که بفروشن و در نتیجه قیمت ها میاد پاین.
دولت ریاضت ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
این کلید واژه یادتون باشه دولت ریاضتی این دولت بودجه های همه نهاد ها رو تعطیل کرده اشتغالو منفی کرده استخدامو لغو کرده تولیدو تعطیل کرده بورسو داغون کرده فقط برای تورم نقطه به نقطه ......حالا بگید متشکریم
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
به نظر من اين كشور و اقتصاد و مسئولينش همه يه جاي كارشون ميلنگه كه فقط چاره همه چيز را گران كردن و فشار بر مردم ميبينن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
انحصار در آب و فاضلاب هم هست دولت می تواند مدل پالایشگاهها را در آب و فاضلاب هم پیاده کند و با تفکیک تامین و تصفیه و انتقال و شبکه بخش ها را مجزا کند دولت باید در مورذ نحوه خصوصی سازی این شرکتها فراخوان دهد و به بهترین مقالات جایزه دهد
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
خب اینجا ایرانه همه چیز یک طرفه است فرقی نمیکنه دولت کی باشه وقتی فقیری نباید سوار هواپیما بشی حتی اگر کار ضروری داشتی
اینجا پراید را به قیمت فورد بهت میفروشن تا بری و تو راه بمیری ولی جان مردم اهمیت نداره
اینجا هر روز باید دلار بالاتر بره چون دولت خودش دلار فروشه
جالبه برای هواپیما با اروپا مقایسش میکنن بدون اینکه خدماتشو با اونجا مقایسه کنن ولی برای اتومبیل با هیچ کجای دنیا
سید ابراهیم
Russian Federation
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
باسلام آزادسازی نرخ پرواز داخلی خوب است به شرطی که شرکتهای هواپیمایی بین المللی نیزبتواند این خدمات در داخل کشور ما عرضه کنند آن وقت دیگر پول میدهی ولی وقتی پرواز کرد فکر سقوط ومرگ نیستی
ناشناس
United States
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
میخایم نبندیم با اون پروازهای در و پیتشون!
سلام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
تازه تدبيرش مونده!!!!
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
فرق خصوصی سازی با سرمایه داری چیه؟؟ما که اینقدر خوب از دولت های غربی انتقاد میکنیم داریم نظامی درست میکنیم صد پله بدتر از سرمایه داری.
مجله فرارو